2 182 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Hur tänka kring el i kök (häll & ugn)
Jag gör om i köket och även om placeringen av häll och inbyggnadsugn blir nästan samma som tidigare så misstänker jag att jag måste göra något åt elen till dessa. Den existerande dragningen är att det sitter ett perilex för hällen och ett perilex för ugnen. Dessa är fullkopplade med nolla, jord och 3 faser och har var sin grupp av 3 säkringar (10A). Enligt märkningen på gruppförteckningen är det draget 2,5mm2 till dessa uttag.
Hur man kopplar in den nya hällen och den nya ugnen är för mig lite otydligt. När jag försöker läsa dokumentationen på tillverkarens hemsida så tycker jag inte att det riktigt framgår vad som gäller, vilket kablage som medföljer osv, men det är i alla fall dessa två:
Häll: https://www.siemens-home.bsh-group....ch-flaktar/spishall/induktionshall/EX851FEC1E
Ugn: https://www.siemens-home.bsh-group....llar-och-flaktar/ugn/inbyggnadsugn/HB672GBS1S
Jag vill få elen ordnad i alla fall så pass långt att jag har rätt draget och har rätt uttag på plats innan vitvarorna är planerade att levereras, så jag vill gärna reda ut detta och beställa rätt saker från elektrikern så att det inte behöver ändras senare.
Hällen verkar kunna utnyttja två faser som jag förstår det (7400W borde ju indikera detta), men hur många ampere som krävs ser jag inget om. Jag misstänker att det är 16A som gäller, är det korrekt? Hur brukar dessa kopplas in nu för tiden, ska jag helt enkelt lämna kvar det perilex som sitter där och be elektrikern ändra till 16A säkringar i skåpet? 2,5mm2 borde väl vara korrekt för 16A? Eller brukar man koppla in hällen fast i väggen?
Ugnen verkar vilja ha 220-240V, 16A. Samma fundering här gällande uppsäkring, måste ju ändras från 10A till 16A. Men hur gör man med uttaget då, är det lämpligt att fortsätta använda perilex även här trots att man bara använder en fas, eller brukar man koppla in ugnen med en vanlig stickpropp så att man i så fall måste få dit ett vanligt jordat envägsuttag på 16A? Och om man ändrar från perlex till vanligt uttag vad gör man då med de två överblivna faserna? Lämnar dem lösa bakom uttaget?
Många frågor i samma inlägg, men jag tycker att det är intressant att lära sig något nytt
Hur man kopplar in den nya hällen och den nya ugnen är för mig lite otydligt. När jag försöker läsa dokumentationen på tillverkarens hemsida så tycker jag inte att det riktigt framgår vad som gäller, vilket kablage som medföljer osv, men det är i alla fall dessa två:
Häll: https://www.siemens-home.bsh-group....ch-flaktar/spishall/induktionshall/EX851FEC1E
Ugn: https://www.siemens-home.bsh-group....llar-och-flaktar/ugn/inbyggnadsugn/HB672GBS1S
Jag vill få elen ordnad i alla fall så pass långt att jag har rätt draget och har rätt uttag på plats innan vitvarorna är planerade att levereras, så jag vill gärna reda ut detta och beställa rätt saker från elektrikern så att det inte behöver ändras senare.
Hällen verkar kunna utnyttja två faser som jag förstår det (7400W borde ju indikera detta), men hur många ampere som krävs ser jag inget om. Jag misstänker att det är 16A som gäller, är det korrekt? Hur brukar dessa kopplas in nu för tiden, ska jag helt enkelt lämna kvar det perilex som sitter där och be elektrikern ändra till 16A säkringar i skåpet? 2,5mm2 borde väl vara korrekt för 16A? Eller brukar man koppla in hällen fast i väggen?
Ugnen verkar vilja ha 220-240V, 16A. Samma fundering här gällande uppsäkring, måste ju ändras från 10A till 16A. Men hur gör man med uttaget då, är det lämpligt att fortsätta använda perilex även här trots att man bara använder en fas, eller brukar man koppla in ugnen med en vanlig stickpropp så att man i så fall måste få dit ett vanligt jordat envägsuttag på 16A? Och om man ändrar från perlex till vanligt uttag vad gör man då med de två överblivna faserna? Lämnar dem lösa bakom uttaget?
Många frågor i samma inlägg, men jag tycker att det är intressant att lära sig något nytt
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja, 2x16 A till hällen och 1x16 A till ugnen blir bra. 7.4 kW indikerar mycket riktigt att hällen använder sig av två faser. Du kan fortsätta använda två fullkopplade perilexuttag. Då är det framtidssäkert med avseende på senare byte av häll och ugn.
Det låter ju vettigt. Och mitt antagande att det bara borde vara att ändra till 16A när det redan är draget 2,5mm2, är det också rimligt? Själva uttaget i sig förutsätter jag att det klarar 16A, när det är den typen av uttag, men kanske det ändå finns anledning till att byta ut gamla uttag?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Tumregeln 16 A och 2.5 mm² håller i de allra flesta fall, men då kan man ju undra varför det idag bara är säkrat 10 A. För att veta behöver man mäta/räkna lite, dvs göra en ledningsdimensionering.
Perilex klarar 16 A. I motsats till t.ex schuko klarar de 16 A även i verkligheten. Vi har väldigt få trådar om brända perilex. Men slitna kontaktbleck kan drabba alla uttag så du får givetvis kontrollera skicket på din befintliga uttag.
Perilex klarar 16 A. I motsats till t.ex schuko klarar de 16 A även i verkligheten. Vi har väldigt få trådar om brända perilex. Men slitna kontaktbleck kan drabba alla uttag så du får givetvis kontrollera skicket på din befintliga uttag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Avstånd är en faktor, närmare bestämt avstånd i kombination med area, dessutom hela vägen ifrån transformatorkiosken till spisen. Så bor du långt åt he* ut i skogen så hjälper korta avstånd i stugan inte så mycket. För att få en hygglig bild av förhållandet i stugan kan du själv mäta förimpedansen i ett uttag nära elcentralen. Sedan kan vi räkna.
Har tänkt att göra den mätning du föreslog, men jag hittar inte någon billig energimätare liknande den i tråden du länkade som visar spänning och ström samtidigt, så det blev lite omständigt. Men när jag plockade bort det perilex som satt för hällen för att komma åt väggen ordentligt så såg jag att det verkar misstänkt mycket som att jord och nolla är 1,5mm2 medan faserna är 2,5mm2. Däremot i uttaget för ugnen så var samtliga kablar 2,5mm2. Varför gör man på detta viset? Det är väl inte rätt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Neutralledarens 1.5 mm² kan ju vara anledningen till 10 A, men samtidigt kan man fråga sig varför 1.5 mm². Kanske är röret trångt att det inte gick i två st 2.5 mm². Kanske är nollan tjyvad från en annan ledning? Det är svårt att säga, så det är svårt att ge råd utan att se anläggningen. Finns det fler konstigheter som ger anledning till att gå igenom allting från början, inkl att räkna på ledningarna?
Klicka här för att svara
