53 301 läst ·
45 svar
53k läst
45 svar
Hur tända eld på stor rishög?
Fast om man har en rishög som legat ett halvår eller ett år lär inget annat fungera om man inte ska stå där halva dagen o vänta. Vill man dessutom elda när det är lite blötväder pga spridningsrisk är det inte alltid så lätt med småbrasor och andra metoder.
Hävdar fortfarande att miljöaspekten, på det stora hela, är försumbar. Ett bål om året, mer lär det inte bli. Tänker man på alla bilar, flyg osv i världen så är det en piss i Nilen även om man tänder sitt bål med diesel och ev ett däck. Sen eldar folk tryckt virke och annat vidrigt i sitt bål och då är det inga problem helt plötsligt.
Hävdar fortfarande att miljöaspekten, på det stora hela, är försumbar. Ett bål om året, mer lär det inte bli. Tänker man på alla bilar, flyg osv i världen så är det en piss i Nilen även om man tänder sitt bål med diesel och ev ett däck. Sen eldar folk tryckt virke och annat vidrigt i sitt bål och då är det inga problem helt plötsligt.
Vad "folk" sysslar med får stå för dem. I mina bål eldas varken tryckt virke eller annat vidrigt så jo,även då är det problem....N NU86 skrev:Fast om man har en rishög som legat ett halvår eller ett år lär inget annat fungera om man inte ska stå där halva dagen o vänta. Vill man dessutom elda när det är lite blötväder pga spridningsrisk är det inte alltid så lätt med småbrasor och andra metoder.
Som sagt, behöver man använda diesel och däck och annat vidrigt har man inte förberett sig ordentligt. Simple as that.
Att inte se sig själv som en del av det stora hela är ditt misstag. Det krävs förändring av många individer för att det skall bli rätt i slutänden. Och bara att du säger så på ett forum är ju verkligen att ta det åt fel håll .. Du kanske även slänger skräp på gatan, slänger färgburkar i brännbart och kör med gamla glödlampor?N NU86 skrev:
Håller med egentligen. Om alla tänkte så kanske det skulle vara ett problem. Vad jag menar är att eldning av bål är så få till antalet i Sverige, utsläppen från bålen i sig tror jag är farligare än ett ev däck om bålet är surt. Har man sen rest i både Asien och Sydamerika så förstår man, tyvärr, hur litet Sverige är och hur lite det påverkar i ett världsperspektiv. I Indien eldades ALLA sopor i bål, däck inkluderat där vi var. Deras version av deponi var en öde granntomt.elpaco skrev:
Att inte se sig själv som en del av det stora hela är ditt misstag. Det krävs förändring av många individer för att det skall bli rätt i slutänden. Och bara att du säger så på ett forum är ju verkligen att ta det åt fel håll .. Du kanske även slänger skräp på gatan, slänger färgburkar i brännbart och kör med gamla glödlampor?
Men i övrigt är jag faktiskt väldigt noga med källsortering, var jag slänger skräp, sortera byggavfall (inga bål från min sida) och försöker att inte köra bil i onödan. Har mest ledlampor och spolar upp vatten o har en kanna i kylen för jag förstår att vi måste börja någonstans, men jag är inte helt naiv heller.
Så känner att jag drar mitt lass ändå
Om det var så håller jag med om att det är kass. Men nej, läs mitt inlägg ovan så ser du att däcken vid något enstaka bål är det jag syndar med.W witten skrev:
Och kan någon ge mig ett bra tips på att få fyr på ett år gammalt bål som är surt utan däcket så är inte jag den som är den.
Kan bara svara för mig själv. I tätbebyggt område eldar jag inte alls. Tycker inte det är lämpligt oavsett hur man tänder sitt bål. På landet där vi ibland eldar ett bål så är mängderna så stora att en kvarn inte skulle räcka till och en regelrätt flistugg är för dyr.fahlis skrev:
Är det bara ris från en enstaka tomt håller jag med dig om att mala ner det eller rent av köra det till en gröntipp.
Ställer mig i det ledet med de som eldar i mindre hög och lägger på successivt. Fördelen är att man kan styra brasan och inte riskerar att plötsligt få ett okontrollerbart bål. Och man kan vänta med eldning tills det är lämpligt, oftast gör vi det i oktober/november och det gör inget om det snöar lite.
Till 99% kan jag låta riset ligga kvar när vi tar ned träd, men ibland måste man elda. Men nu är vi ute i skogsmarker och inte i kvarteret där vi bor för där eldas aldrig något utan det körs iväg till deponi för grenar/kompost.
Till 99% kan jag låta riset ligga kvar när vi tar ned träd, men ibland måste man elda. Men nu är vi ute i skogsmarker och inte i kvarteret där vi bor för där eldas aldrig något utan det körs iväg till deponi för grenar/kompost.
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer