Byggahus.se

Hur tända eld på stor rishög?

1. Z
    Husspekulant · Uppland · 1 278 inlägg

ZipLock

Husspekulant
    Vi har en stor hög med ris under en presenning som just nu ligger och väntar på att eldas upp. Tanken är att vi ska elda i november när det är garanterat blött i omgivningen för att inte riskera att elden sprider sig.

Vad är bästa sättet att tända eld på en stor hög med ris?

2. T
    Medlem · Västra Götaland · 2 684 inlägg

ToRy

Medlem
    Börja med att ignorera alla tips som innefattar bensin, diesel, kasserade däck och liknande. Börja med att tända en brasa av torr ved eller något liknande. När den tagit sig ordentligt kan du börja slänga på riset efterhand. Har det legat länge under presenning lär det väl vara hyfsat torrt och brinner bra. Är det färskt kan det ta lite tid att bli av med....

Är det inga jättemängder är det grymt effektivt att elda i ett gammalt oljefat med lite venthål i botten.

3. D
    Besserwisser · E · 14 581 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Att lägga en pressöver den brukar vara ett bra sätt att hålla den fuktig. För att få eld på den glr du en brasa med torr ved så långt in under du kan på vindsidan av högen.

4. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 4 642 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Beroende på hur omgivningen ser ut så kanske det är bättre att göra en mindre eld, och mata med ris från den större ...

• Laddar…
  5. T
    Medlem · 1 486 inlägg
    Vill du göra det kontrollerat så starta en liten brasa och mata från den stora. Annars är det bara att chansa.:D

6. B
    Medlem · Stockholms län · 18 699 inlägg

BirgitS

Medlem
    Kommuner kan sätta upp regler för när man får elda, liksom var. I t.ex. Uppsala är det inte tillåtet att elda trädgårdsavfall i november i områden med detaljplan: https://www.uppsala.se/Boende-och-trafik/Avfall-och-atervinning/tradgardsavfall/

Även de som inte bor i Halland har nytta av att studera listan med råd som deras räddningstjänst har skrivit:
    https://www.rvast.se/privatperson/eldning

Tänk på att i november kan igelkottar ha gått i idé i rishögar så elda inte den befintliga högen utan att flytta den först så att de får en chans att överleva.

• Laddar…
  7. P
    Medlem · Västerås · 1 072 inlägg

Plutus

Medlem
    Jag gjorde ett försök att elda ris i våras genom att flytta till en mindre brasan, men konstaterade att det gick inte. elden gjorde ett hål inne i den nya rishögen sedan slocknade den för att det blev för glest mellan grenarna. så en eldningstunna och småbitar eller elda den hopsjunkna högen direkt skulle jag säga

8. T
    Medlem · 1 486 inlägg
    Gäller att få till en tillräckligt varm glöd som torkar ut det fuktiga riset som läggs på. Brukar ofra några torra vedträn och då är det aldrig några problem även om jag lägger på färskt ris.

9. Excel
    Husägare · Dalarna · 1 040 inlägg

Excel

Husägare
    Tänd med gasolbrännare om du inte får fyr.

10. N
    Medlem · 1 446 inlägg

Niq

Medlem
    Det som har fungerat bäst för mig är ta något som man vet är torrt tex överblivna brädstumpar och sedan göra en brasa ovanpå rishögen som man vill bränna. Sedan när det brinner så måste man mata på med ris efterhand så det hela tiden finns något som kan brinna.

• Laddar…
  11. H
    Medlem · Västerbotten · 3 285 inlägg

Husqvarna220Ac

Medlem
    Varför ska man slippa diesel?? Annars bra att blötläggas med diesel, sen tända med bensin

12. D
    Besserwisser · E · 14 581 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    1. Det är onödigt
    2. Det är giftigt i marken om det blir kvar där.
    3. Man kan orsaka skada på sig själv och sin omgivning om man inte vet vad man håller på med.

13. C
    Medlem · 9 078 inlägg
    Det funkar inte heller, iallafall inte när jag testat. Som nämnts ovan måste en brasa med fuktig ved byggas upp väldigt långsamt. Krävs en rätt mäktig brasa innan man kan lägga på några större mängder blött ris.

14. F
    Medlem · Etelä Pohjanmaa · 2 001 inlägg

Finndjävel

Medlem
    Som inbiten vedeldare tycker jag det är självklart att man inte använder bensin eller liknande tramserier. Det visar att man vet vad man håller på med. En flametrower hade dock varit godkänt.

15. N
    Medlem · 17 inlägg

NU86

Medlem
    Fast om man häller lite diesel i en brasa lär det inte finnas kvar något i marken efter att brasan är utbrunnen. Behövs inte ens en halvliter och hur det skulle kunna bli farligt med diesel förstår jag inte. Bensin är en annan femma, det ska man ALDRIG tända med då ångorna är explosiva, kan sluta tråkigt.

Just kombon diesel och ett uttjänt däck tänder alla rishögar om det inte ösregnat en vecka i stöten.

Säkert aningen bättre miljömässigt att tända med en liten brasa osv men det tror jag är i marginalen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.