Hej!

Igår kapade jag glespanel med min Bosch blå , tror beteckningen är gcm 8 sjl.

Plötsligt kom det oljud från den och jag misstänker att der kan ha nått en liten träbit ner till kraftöverföringen mellan klinga och drev. Alt är det lager som havererat.

Hursomhelst skulle jag vilja ha hjälp om hur att demontera loss själva motorn på bästa vis utan att förstöra vare sig plastdelar eller fjäder för spånskyddet.

Vore mkt tacksam för tips på hur att gå tillväga. I värsta fall får jag lämna in den.

S
Skruvarna för motorn sitter bakom klingskyddet , det måste bort , se hur i länk ovan

Tackar för länken, jag har tittar på den sedan tidigare, men jag blir inte mer klok på hur att demontera loss motorn av skissen:/

Efter man monterat loss klingan är det då att fortsätta med att demontera klingskyddet etc tills det är helt "tomt" på klingsidan för att därefter kunna plocka bort motorn? I bästa fall så kanske inte motorn måste tas loss utan det skulle räcka om jag kom åt att se/ känna kring drevet på motorn

Han att skriva mitt långa inlägg nedan innan jag såg ditt skutten11:) Har inga problem att skruva generellt, men det "känns" som att det kan vara bökigt att få bort skyddet... Jag får väl ge mig på o testa

Fjädern som drar tillbaka klingskyddet är den av typen "startsnörefjäder" och blir 50cm lång vid demontering?

Delar från en gersåg upplagda på ett trägolv under reparation, inklusive fjäder, skydd och lossade skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis demonterad elektrisk maskindel med synlig axel och skruvar, indikerar lagerhaveri och underhållsarbete.
Skapa konto
En öppnad elektrisk enhet med synlig kablage och motor, smutsig från användning.
Skapa konto
Elektrisk motor öppnad visar inre delar och potentiellt lagerhaveri på arbetsbänk.
Skapa konto
Nedmonterad såg med borttagen motor och lösa delar spridda på sågade träbitar.
Skapa konto
Tog saken i egna händer- den lär ju inte laga sig själv:)

Fjädern och skyddet sitter som en egen enhet fäst med tre skruvar. Dock måste nedre stoppet avlägsnas först för att kunna dra ner skyddet tillräckligt långt för att kunna lossa dessa tre skruv.

Och som du beskrev, efter att ha lossat låsringen vid spånskyddet så var det bara att lossa motorn med tre skruv fr utsidan. Dock får man dela på lådan där elen är kopplad för att komma åt tredje och sista skruven för motorn.

Nu verkar jag kunna bekräfta lagerhaveri då det ligger lösa delar från lagret. Blir till att leta upp i början på veckan.

Bör detta lager längst ut på axeln från motorn närmast drevet bara vara att dra av eller sitter det med låsring eller liknande tro? Lär bli varse när jag ska montera nytt lager. Bilder nedan ifall någon ställs inför samma:

• Gilla
Landbogården
  • Laddar…
Åkte förbi momentum och köpte lager till maskinen. Snäll gubbe kom med avdragare och drog av det gamla lagret från pinjongdrevet.

Och så var det att montera det nya ikväll. Fick ta av kåpan för kolen, lossa kolen och dra ut axeln så det fanns rejält med mothåll när nya lagret knackades på plats.
Elmotoraxel med pinjongdrev bredvid nytt kullager i förpackning.
Skapa konto

Därefter var det bara att återmontera kablar och skydd igen.

Dock tror jag att man kan pröva att bara demontera ner själva motorn utan att lossa på klingskyddet. Har man lite "tur" så hamnar pinjongdrevet rätt när man återmonterar det i " kopplingen" till drevet till klingan. Får man det ej att passa ändå så kan man nog med fördel ändå demontera klingskyddet för att kunna vrida lite på drevet bakom klingan tills pinjongdrevet hamnar rätt.

Nåväl, den gick tyst och bra igen efter detta och jag tror att det kan ha vart fel på lagret sen fabriksny då jag tycker den fört en del oväsen ända fram tills lagret havererade ordentligt.

• Gilla
Landbogården och 1 till
  • Laddar…
Jag återuppväcker den här tråden.
Min GCM 8 SJL tvärdog i söndags. Jag misstänker att det är ett lager som har skurit eftersom jag lite av och till har hört ett missljud de senaste gångerna som jag kört maskinen och nu går det inte att snurra klingan alls.

Vart köpte du ditt lager?
Är det ett standardlager eller måste man köpa direkt av Bosch?

Janus82 Janus82 skrev:
Min GCM 8 SJL tvärdog i söndags. Jag misstänker att det är ett lager som har skurit eftersom jag lite av och till har hört ett missljud de senaste gångerna som jag kört maskinen och nu går det inte att snurra klingan alls.

Janus82 Janus82 skrev:

Låter som en möjlighet att ditt lager är kasst. Minns inte riktigt nu men det bör vara ett standardlager då tillverkaren med all säkerhet vill hålla nere på tillverkningskostnaden.
Hursomhelst, köpte mitt lager på momentum i thn. Tog med hela axeln med motor så hade dom en avdragare bakom disk som jag kunde låna på plats.

Efter lite googling så ser jag att jag har en Momentum butik i min stad med. Det blir till att montera isär motorn i helgen och gå dit med den i nästa vecka. Givet att det är lagret alltså men just nu är det min bästa gissning.

Hej

Tackar för infon i tråden, hjälpte vid demontering

Har precis skruvat isär min gcm 8 sjl och konstaterade att lagret hade kastat in handduken. Verkar som om det är ett inte allt för ovanligt fel på dessa maskiner.

• Gilla
Landbogården
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.