Hej

Ja, vilka sätt är säkra för att ta emot pengar på när man säljer en bil via blocket?

Fungerar blockets direktbetalning, länken de har i annonsen, bra vid bilköp? Eller är det mer tänkt för andra varor.

Annars borde Swish fungera rätt bra?

Hur är det egentligen om den andra går in på sin internetbank och gör överföringen till mig? Har hört att det går att annulera överföringen efter ett tag?

Post/bankväxel fungerar väl ocksåm något speciellt som ska tänkas på där? De har väl alltid vattenstämpel så borde vara "lätt" att se om den är äkta eller ej. Dock är jag mindre sugen på att ha 50000:- hemma över en helg eller liknande.

Hur brukar ni göra när ni säljer bilar? Är det billiga bilar är det ju enklare för då fungerar alltid kontanter. 50000:- i kontanter är väl lite mer jobbigt.

Banköverföring på plats tycker jag känns bäst. Postväxlar är konstiga, man måste ställa ut dem till sig själv och sen föra över dem med text på baksidan (för att kunna ångra sig). Fick en när jag sålde båt, och köparen skrev under på fel ställe, så den gick inte att lösa in (tur att han var hederlig). Annars är ju swish överlägset, men det är nog svårt att kräva det från säljaren....

Locos skrev:
Hur är det egentligen om den andra går in på sin internetbank och gör överföringen till mig? Har hört att det går att annulera överföringen efter ett tag?
Görs överföringen på en helg kan det hända att den inte sker direkt utan blir vilande och då går den att avbryta. Vet ej om detta endast gäller höga belopp eller om det är generellt, men det hände mig när jag skulle köpa en bil. Jag använder Nordea.

När pengarna dragits från kontot så går det inte avbryta transaktionen. Det sker normalt sett direkt om man betalar på vardagar är min erfarenhet.

Upp till 50-60 000 har jag använt postväxel (samt lite kontanter för den sista prisförhandlingen), är det mer är det bäst att gå till banken.
Problem på kvällar och helger mao.
Senaste bilen köptes på firma och då tog jag det på kortet bara.

Men går det inte att ångra en banköverföring på något sätt? Så att köparen annulerar överföringen efter han kört iväg.

Jo, ibland. Gå till banken, minsta risken att bli blåst på nåt sätt. Man får försöka att skaffa sig en känsla för personen man har att göra med.

Träffas på banken är fortfarande oöverträffat enkelt. Har man samma bank syns ju överförda pengar direkt så det är ju också ett alternativ.

Postväxlar kan vara lite knepigt. Har betalat så för säljaren tyckte det var ok, men skulle själv föredra att få betalt på annat vis. Jag vill se stålarna på mitt konto innan jag lämnar över nycklarna.

För mig är det två ting som godkänns: Cash i handen eller pengar på konto.

Ja du, vem går runt med 50 000 i kontanter?
Det förekommer naturligtvis, men mycket kontanter är bara krångel med idag.

RoTe
På bankkontoret eller cash är det enda säkra. Känns modernt och fint nu när vi snart är inne på år 2014...

C
Köpt o sålt ett antal bilar...en 269.000 vart postväxel,en 75.000 vart direktöverföring(samma bank) en 80.000 vart postväxel klockrent alla ggr.

Går inte att stoppa,ändra dra tillbaka betalningsöverföringen från bank till bank sager hustrun som jobbat på bank hela sitt liv. Har du lämnat ett uppdrag till banken genomför de uppdraget du kan inte ta tillbaka betalningen.

Fotografen skrev:
Ja du, vem går runt med 50 000 i kontanter?
Han som i oktober köpte min bil för 46 000 gick åtminstone omkring med nästan 50 000. Efteråt gjorde jag samma sak.

RoTe
carra skrev:
Går inte att stoppa,ändra dra tillbaka betalningsöverföringen från bank till bank sager hustrun som jobbat på bank hela sitt liv. Har du lämnat ett uppdrag till banken genomför de uppdraget du kan inte ta tillbaka betalningen.
Det var inte svaret jag fick när jag hade kontakt med min bank i frågan...

Banköverföring är bäst! Men då gäller det att bägge har samma bank annars skulle ja kanske inte våga chansa...
Postväxel är väl det som oftast rekommenderas annars!

Ang swish så är väl de typ samma sak som banköverföring! Så de e nog bra det med!

Annars gäller kontanter! Kolla bara så de inte är färgfläckar på dom för då kan du få problem när man sätter in dom:)

Swish är väl bra om det inte gäller för stora belopp, det finns begränsningar för sånt som bör kollas upp om det är aktuellt. Jag tycker det funkar klockrent, har använt det ett flertal gånger vid blockettransaktioner. Eftersom det är i stort sett trivialt att skaffa tycker jag nog man kan kräva det, på samma sätt som man kan kräva kontanter eller postväxel.

Man bör också observera att det är bättre än banköverföring om man har olika banker, då man kan se pengarna direkt på kontot även i detta fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.