Hej på er! Nu har jag något lite klurigt för er att fundera på.

Jag har en kökspanna, en Norrahammar 300 från 1963 som jag nu vill ta bort. Då bergvärme drogs in 2020, togs denna ur bruk men rören som är anslutna till den återanvändes. Själva pannan är belagd med eldningsförbud.

På de tre första bilderna syns pannan och rören på kökssidan. På de tre sista syns dragningen i ett skåp på andra sidan väggen. Samtliga tre verkar vara trycksatta (vid knackning är ljudet stumt). På väggsidan står det T på den ena grova röret och T på det andra (i mitt huvud: tur och retur).

Dessa tre rör verkar endast vara en del av radiatorkretsen, medan varmvatten kommer in via andra rör (se de två sista bilderna).

Målet nu är alltså att få bort rören på kökssidan för att sedan kunna demontera pannan (som ska ges till murare i utbyte mot vedspis och uppmurning).

PS: lagningen med gummi och slangklämmor tillkom då jag initialt fick information om att röret var dött och kunde kapas bort, men så är alltså inte fallet. Ds.

Frågan är: hur gör jag?

• Gammal kökspanna Norrahammar 300 från 1963 med anslutna rör och slitna väggar, omgiven av lösa tegelstenar, i ett nergånget kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre rör på väggen i ett kök, förbundna till en äldre kökspanna, med slitna tegel- och putsomgivningar, grönt rör med vinklade ändar.
    Skapa konto
  • Gammal tegelvägg med ett metallrör, anslutningar och slangklämmor, del av ett äldre värmesystem.
    Skapa konto
  • Koppar- och järnrör i ett skåp markerade som en del av radiatorkretsen, med slitage på väggen bakom rören.
    Skapa konto
  • Rördragning med koppar- och gröna rör i ett smalt skåp, inklusive ventil och blå cirkulationspump, del av radiator- och varmvatteninstallation.
    Skapa konto
  • Kopparrör och gröna rör synliga bakom en vägg, del av radiatorkrets, i ett kök med anslutning till äldre Norrahammar kökspanna.
    Skapa konto
  • Rörsystem i ett skåp med koppar- och stålledningar samt ventiler. Isolering syns på vissa rördelar. Trägolv och väggar i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Rör och isolering i ett skåp på andra sidan väggen. Rören är en del av radiatorkretsen, från en kökspanna som inte används längre.
    Skapa konto
K
Längst ner till vänster finns en plugg för tömning.
Använd lämpligt kärl.
Sen är det ”bara” att kapa rör och dra ut pannan.

• Gammal kamin i ett slitet rum med avskalade väggar och trasigt golv, omgiven av gamla tegelstenar och lösa kablar.
    Skapa konto
Tack, men eftersom rören är återanvända och fortfarande en del av den korva radiatorkretsen, hur gör jag med rören?

K
Aj då!
Behåll pannan 😉😃

• Älska
Lillbacka1934
  • Laddar…
K Kapabel skrev:
Aj då!
Behåll pannan 😉😃
Haha well, nu har jag en annan plan 😅 muraren får den som ersättning för uppmurning och installation av vedspis.

Har inte studerat dina foton i detalj.
Dom rör som går från pannan är väl kopplade på rören till systemet på något ställe. Kanske i serie med systemet och då blir det värre. Kanske om det går att komma åt på något ställe. Då kanske du kan koppla ihop dom där, inget bra att få någon koppling i väggen bakom något.

• Gilla
Lillbacka1934
  • Laddar…
K
Ok. En rörmokare kan säkert fixa att plugga /tömma systemet och sy ihop det sen när pannan är borta.
Har själv fått (köpt) hjälp av rörmokare för att byta en likadan till en ca 40 år nyare av samma fabrikat.

• Gilla
Lillbacka1934
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har inte studerat dina foton i detalj.
Dom rör som går från pannan är väl kopplade på rören till systemet på något ställe. Kanske i serie med systemet och då blir det värre. Kanske om det går att komma åt på något ställe. Då kanske du kan koppla ihop dom där, inget bra att få någon koppling i väggen bakom något.
De är kopplade till de nya rören inne i skåpet på andra sidan väggen, så på det sätt borde de vara relativt enkla att koppla ihop.

Lillbacka1934 Lillbacka1934 skrev:
De är kopplade till de nya rören inne i skåpet på andra sidan väggen, så på det sätt borde de vara relativt enkla att koppla ihop.
Och då är du hemma, blir en bygel mellan rören, hoppas att det får plats bara. Kan var tajt mellan rören. Samma dim på bygeln som rören har nu.

• Gilla
Lillbacka1934 och 1 till
  • Laddar…
Just de grövre rören har olika dimension så det blir knepigt, men borde ju finnas något kan jag tycka. Den tunnare där man också satt på ett modernare i koppar undrar jag om jag inte bara kan kapa och plugga?

Lillbacka1934 Lillbacka1934 skrev:
Just de grövre rören har olika dimension så det blir knepigt, men borde ju finnas något kan jag tycka. Den tunnare där man också satt på ett modernare i koppar undrar jag om jag inte bara kan kapa och plugga?
Ett eller flera foton på hur det ser ut är bra, det med olika dim är nog inga problem. Finns massor av varianter på det. Det som kan ställa till det är att vid övergång mellan olika dim tar plats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.