Hej alla hjälpsamma,

Vi renoverar köket och idag har vi ett klinker golv där det först ha lagts en 6mm gipsskiva på en spånskiva där det ovan är flytspacklat med fix och klinker ovanpå.

Anledningen till flytspacklingen är förmodligen för att det ligger en värmslinga inbäddad här som såklart också ska försvinna.

Det vi ska ersätta detta golv med är helt enkelt ek parkett.

Det optimala vore att egentligen bara ta bort klinker och fix och flytspackla xtra där det behövs men inser att det är ett jäkla jobb för hela köket att få det plant för en parkett.

Men inser nu att jag förmodligen behöver bryta bort gipsskivan från spånskivan som ganska säkert är denna spånskiva som flyter runt i andra delar av huset där det ligger annan parkett på.

Tips och ideer hur jag gör detta enklast upskattas ?

skickar med en bild på alla lager och notera att hörnet där bilden är tagen är under ett tidigare högskåp där dom ej har flytspaklat.

Tack!

/Anders
 
  • Renoveringsprojekt, golv rivet, verktyg synliga, damm, skräp, kablar, renoveringsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
testar nu ytterligare och flytspackel är ju segt som attan men möjligtvis kör med vinkelslipen för att skapa typ bitar att bända bort kan det nog gå bättre att få större bitar än att bända bort småbitar med kofoten :thinking:
 
Balmaskin typ Hilli 500 med bred mejsel borde funka fint
 
R Rickard.lj skrev:
Balmaskin typ Hilli 500 med bred mejsel borde funka fint
Bilmaskin skulle de stå
 
JuneRules JuneRules skrev:
Hej alla hjälpsamma,

Vi renoverar köket och idag har vi ett klinker golv där det först ha lagts en 6mm gipsskiva på en spånskiva där det ovan är flytspacklat med fix och klinker ovanpå.

Anledningen till flytspacklingen är förmodligen för att det ligger en värmslinga inbäddad här som såklart också ska försvinna.

Det vi ska ersätta detta golv med är helt enkelt ek parkett.

Det optimala vore att egentligen bara ta bort klinker och fix och flytspackla xtra där det behövs men inser att det är ett jäkla jobb för hela köket att få det plant för en parkett.

Men inser nu att jag förmodligen behöver bryta bort gipsskivan från spånskivan som ganska säkert är denna spånskiva som flyter runt i andra delar av huset där det ligger annan parkett på.

Tips och ideer hur jag gör detta enklast upskattas ?

skickar med en bild på alla lager och notera att hörnet där bilden är tagen är under ett tidigare högskåp där dom ej har flytspaklat.

Tack!

/Anders
Påminner mig om när jag rev ut köksgolvet 2007.
7 lager av gips, spånskiva, flytspackel och gips.

Då kom jag fram till att det bara var hårt slit som gjorde jobbet:)
Renoveringsarbete i kök, rivna väggar, byggbråte på golvet, stege, skottkärra, oinredd miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det blev bra tillslut!
Modernt kök med vita skåp, grå bänkskiva, fönster och hängande lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gipsskivan är ju skruvad så om du kan hitta skruvraderna och kapa mellan borde du kunna få ut bredare remsor, skruvarna borde du sedan kunna dra upp med kofot.

Men, det dammar och är ett jäkla jobb ändå.
 
Kofot. Skyffla upp småbitarna och släng i säckar. Tryck in kofotens raka del mellan spånskivan och gipset och lyft kofoten så bryts en bit loss.
 
En sådan här maskin skulle man hyrt,
En person sitter på en rivningsmaskin och tar bort golv i ett tomt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ursäkta seg att svara men har spenderat tid i köket ;)
Jag har fått bort allt ner till spånskivan och lyckades ta bort det i riktigt stora kakor vilket blev bekvämt tidsmässigt med bra tips från denna tråd TACK!!.

Införskaffade en slagborr och tog kakel med sen hackade ut dessa störe kakor som jag sedan bröt bort med kofot.

Nu ska jag förmodligen lägga Kährs tuplex sen ett parkett golv ovanpå det. Det man velar mellan nu är att fatta om Tuplex är rätt och bra för mig att ha under men det är väl förmodligen för en anna tråd men alla är välkomna att kommentera på det ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.