34 729 läst ·
30 svar
35k läst
30 svar
Hur ta bort asfalt från grunden?
Jag har precis fått bort det mesta av asfalten med en relativt enkel metod.
Köpte en roterande stålborste till vinkelslipen. Man kan väl säga att det funkar hyfsat ändå. På min vägg är asfaltlagret lite tjockare längst ner mot sulan och där funkade det inte alls.
Blir det för tjockt kletar det bara, men det blev aldrig så att det kletade i stålborsten.
På vissa ställen var den väldigt effektiv, där försvann allt i ett stort dammoln
Det var inget trevligt jobb, dammar som attan
För mig tog det ca 3tim med 25 kvm vägg och jag förbrukade 2 st stålborstar á 330 kr.
Lägger upp bilder på resultatet under veckan.
Köpte en roterande stålborste till vinkelslipen. Man kan väl säga att det funkar hyfsat ändå. På min vägg är asfaltlagret lite tjockare längst ner mot sulan och där funkade det inte alls.
Blir det för tjockt kletar det bara, men det blev aldrig så att det kletade i stålborsten.
På vissa ställen var den väldigt effektiv, där försvann allt i ett stort dammoln
Det var inget trevligt jobb, dammar som attan
För mig tog det ca 3tim med 25 kvm vägg och jag förbrukade 2 st stålborstar á 330 kr.
Lägger upp bilder på resultatet under veckan.
Jag tog inte bort all asfalt, det är som du skriver viktigt att få bort ångtrycket innanför väggen. jag tog och hyrde en specialslipmaskin för att ta bort all asfalt i dom lägre regionerna, i dom övre skar jag bara hål med en stor vinkel kap, jag skar på diagonalen i ett rutmönster så att ev. fukt kan söka sig ut den vägen. lättplätt var det.
Jag förstår vad du menarbrevik skrev:
Problemet för mig som amatör i ämnet är att jag måste lyssna på de som vet eller tror sig veta och av dessa får man olika svar ...
Efter att ha läst lite olika anvisningar blir man ännu mer fundersam.
Isodrän säger att allt ska bort längst ner.
Jackodrän säger att nytt membran ska på.
Pordrän tror jag också lägger nytt membran.
Platon säger att nytt membran ska på.
Bygghandlarn säger att nytt membran ska på.
Det finns även fler, bl.a. här på forumet som hävdar att någon form av membran ska användas....
Vad som är rätt eller fel i detta är inte jag kapabel att avgöra
Om jag har fel eller någon tycker jag resonerar konstigt så rätta mig gärna - jag kan ju egenligen inget om detta
Det här med att ta bort asfalt från grunden är ju inte roligt precis men det är bara att bita i det sura äpplet. Vinkelslip, roterande borstar etc skall inte användas. Dessa gör bara att asfalten mjuknar och trycks in i porerna på betongen. Det som gäller är antingen bläster alternativt att man hackar (snett) med yxa eller liknande. Det sistnämnda är inte speciellt roligt jobb men vadå - det är bara att ta tag i eländet. Det är fixat på någon timme. Jag använde yxa + en gammal trädgårdshacka. För mig tog det cirka 1 timme per 8 löpmeter (höjd = 1,8 m). Man behöver inte ta bort allt. Jag tror det var ungefär 30 - 50% som gällde (inte riktigt säker på siffran).
Beträffande om man skall ha membran eller inte så är det helt och hållet beroende på hur man gör. Sätter man isodrän eller likande på sulan skall man INTE ha membran. Dett förhindrad ju uttrokningen av sulan vilket ju är vitsen med denna metod. Om man däremot har platonmatta skall man ha membran eftersom man inte har något skydd för sulan. Alltså: att ha membran på sulan KAN vara fel (men också rätt beroende på metod).
Beträffande om man skall ha membran eller inte så är det helt och hållet beroende på hur man gör. Sätter man isodrän eller likande på sulan skall man INTE ha membran. Dett förhindrad ju uttrokningen av sulan vilket ju är vitsen med denna metod. Om man däremot har platonmatta skall man ha membran eftersom man inte har något skydd för sulan. Alltså: att ha membran på sulan KAN vara fel (men också rätt beroende på metod).
Hej, jag har precis gjort detta på mitt hus, efter många svordomar och besvärjelser så pratade jag med en kille som är klottersanerare och vi använde två olika miljöanpassade tectyllösare som vi tvättade av sen med hetvatten ( c:a 90 grader och 200 bars tryck). lösningsmedlet rollas på och sitter på ett par timmar, sen är det bara att " blåsa" bort asfalten med tvätten. Blir det något kvar så är det enkelt att rolla på ett nytt lager lösningsmedel och tvätta igen. Vi körde bort totalt 150 m2 på två dagar. Nu har jag monterat isodrän på hela grunden och deras krav var att 50% av asfalten skulle vara borta. Lycka till med jobbet.
Jag använde en Yxa, funkade bra.
Om ni skall putsa väggen efteråt. Putsa inte på med cementbruk om huset är från 1940 - talet eller tidigare. På den tiden använde man ett murbruk med lite cement. I detta fall får man absolut inte använda cementbruk, resultatet kan i så fall bli att betonghålstenen spricker.
Om ni skall putsa väggen efteråt. Putsa inte på med cementbruk om huset är från 1940 - talet eller tidigare. På den tiden använde man ett murbruk med lite cement. I detta fall får man absolut inte använda cementbruk, resultatet kan i så fall bli att betonghålstenen spricker.
Det funkade inte hos oss tyvärr. Jag lyckades bara få bort det översta lagret med det roterande munstycket, men väggen var fortfarande täckt av ett tunt lager svart guck så jag lade ned försöket efter tio minuter och köpte en perago (den med två skivor) på markvaruhuset i Känna. Gjorde den här väggen igår. Tror det tog ca tre timmar med några korta pauser. Peragon är rätt slut nu. Kanske var jag otålig och tryckte för hårt. Märklig känsla i fingertopparna efter alla vibrationerna. Gick dock över på en stund.
Rekommenderar varmt en rejäl ansiktsmask för jobbet. Först körde jag med en sån där vit pappersliknande historia. Det funkade ju lika bra som man kände förvänta sig så jag bytte till masken jag har förstått sprutmålning. Typ 150kr på biltema. Fett värt. Hoppas man inte hade asbest i det svarta kladdet.
Rekommenderar varmt en rejäl ansiktsmask för jobbet. Först körde jag med en sån där vit pappersliknande historia. Det funkade ju lika bra som man kände förvänta sig så jag bytte till masken jag har förstått sprutmålning. Typ 150kr på biltema. Fett värt. Hoppas man inte hade asbest i det svarta kladdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var ett rejält trådlyft det här... från 2004 till idag 
Jag skulle ta bort asfalten på min källarvägg av betonghålsten på försommaren. Fick tips om grov slipskiva och om stenskiva till vinkelslipen för att slipa bort asfalten. Provade även med grov lamellrondell till vinkelslipen.
Att skrapa med barkspade eller hugga med yxa var inte aktuellt, dels då det inte släppte överhuvud taget dels för arbetsinsatsen.
Anlitade(läs: tvångsrekryterade) äldste sonen till jobbet då jag jobbade med att bila bort gamla garagenedfarten och trappan till huset.
Han la nästan två halvdagars jobb på att gno på asfalten i decimeterbreda remsor uppifrån och ned, ca 1,8 m höjd och det bara kladdade igen och blev - sådär... På dessa dagar hann han med ca 1,5 m av väggen(av 10) och då låg det fortfarande kvar ett rejält lager på foten av plattan.
Då ringde jag en maskinuthyrningsfirma där jag hyrt stenkap och bilmaskin innan för att fråga om alternativ. Det visade sig att de hade en liten rondell till vinkelslipen med 6 "taggar" av hårdmetall/diamant som de rekommenderade.
Det kallas för en slipskål om jag inte missminner mig.
Med den tog resten av väggen(ca 8,5 m) och hela foten ca 6 timmar och resultatet blev helt rena ytor utan kladd. Slipskålen blev knappt varm och även om det dammade rätt rejält så ett bra munskydd är att rekommendera så blev inte asfalten/bitumenet kladdigt.
Eftersom slipskålen var så bra så frågade jag om den gick att köpa då jag ska göra tre väggar till vad det lider och fick svaret att "den slits inte så kom och låna den igen när det är dags". Hyra fick jag inte heller betala, utan de tipsade om att de gillar fikabröd.
Kollade upp skivan efteråt och det visade sig att den kostade nästan 4 tkr så jag, som inte jobbar med dräneringar, kommer att hyra skivan igen när det är dags men tidsvinsten på att använda den gör att den betalar sig snabbt om man ska ha en anlitad person till jobbet. Tror att det finns andra leveranörer som har liknande slipskålar med taggar av PCD/PKD(poly kristallin diamant) som funkar.
Minns inte vad deras hette men den påminner om den här:
http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/forbrukningsmaterial/slip/flex-pkd-jet-359416-slipskal-125mm
Bästa verktyget hittills i vår renovering/tillbyggnad!
Jag skulle ta bort asfalten på min källarvägg av betonghålsten på försommaren. Fick tips om grov slipskiva och om stenskiva till vinkelslipen för att slipa bort asfalten. Provade även med grov lamellrondell till vinkelslipen.
Att skrapa med barkspade eller hugga med yxa var inte aktuellt, dels då det inte släppte överhuvud taget dels för arbetsinsatsen.
Anlitade(läs: tvångsrekryterade) äldste sonen till jobbet då jag jobbade med att bila bort gamla garagenedfarten och trappan till huset.
Han la nästan två halvdagars jobb på att gno på asfalten i decimeterbreda remsor uppifrån och ned, ca 1,8 m höjd och det bara kladdade igen och blev - sådär... På dessa dagar hann han med ca 1,5 m av väggen(av 10) och då låg det fortfarande kvar ett rejält lager på foten av plattan.
Då ringde jag en maskinuthyrningsfirma där jag hyrt stenkap och bilmaskin innan för att fråga om alternativ. Det visade sig att de hade en liten rondell till vinkelslipen med 6 "taggar" av hårdmetall/diamant som de rekommenderade.
Det kallas för en slipskål om jag inte missminner mig.
Med den tog resten av väggen(ca 8,5 m) och hela foten ca 6 timmar och resultatet blev helt rena ytor utan kladd. Slipskålen blev knappt varm och även om det dammade rätt rejält så ett bra munskydd är att rekommendera så blev inte asfalten/bitumenet kladdigt.
Eftersom slipskålen var så bra så frågade jag om den gick att köpa då jag ska göra tre väggar till vad det lider och fick svaret att "den slits inte så kom och låna den igen när det är dags". Hyra fick jag inte heller betala, utan de tipsade om att de gillar fikabröd.
Kollade upp skivan efteråt och det visade sig att den kostade nästan 4 tkr så jag, som inte jobbar med dräneringar, kommer att hyra skivan igen när det är dags men tidsvinsten på att använda den gör att den betalar sig snabbt om man ska ha en anlitad person till jobbet. Tror att det finns andra leveranörer som har liknande slipskålar med taggar av PCD/PKD(poly kristallin diamant) som funkar.
Minns inte vad deras hette men den påminner om den här:
http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/forbrukningsmaterial/slip/flex-pkd-jet-359416-slipskal-125mm
Bästa verktyget hittills i vår renovering/tillbyggnad!