Jag tycker tvärtom, en av de absolut bättre avsnitten. Serien heter Husdrömmar och uppenbarligen har de lyckats trots motgångar att fullfölja och se sina drömmar uppfyllas. Vad andra kan tycka om toa-placering, badkar etc får väl ses som rätt så oväsentligt i sammanhanget.

• Gilla
Fiddelie_76 och 16 till
  • Laddar…
A Andreas_jti skrev:
Visst är det härligt att kunna tycka :) , det får dem tåla om de väljer vara med på tv. Men det är ju så sjukt fin utsikt, varför köper man då ett av de billigaste badkaren? Hade ju kunnat bli så bra.
Kanske hade med pengar att göra, kanske

• Gilla
Pergoteborg och 1 till
  • Laddar…
M Magnusalsjon skrev:
Intressant husprojekt! Det jag undrar är ju varför dom blivit osams med 2 st byggare? En kanske, men 2st? Att man som tittare kunde fått lite mer detaljer om det hade varit kul, men det är väl inget underhållsvärde i det. Jag undrar ändå varför...
det verkade som att de stod på sig och inte vek ned sig för de sk hantverkarna. Det ska de ha kredit för, massor

• Gilla
Kalle_livelong och 7 till
  • Laddar…
M Magnusalsjon skrev:
Intressant husprojekt! Det jag undrar är ju varför dom blivit osams med 2 st byggare? En kanske, men 2st? Att man som tittare kunde fått lite mer detaljer om det hade varit kul, men det är väl inget underhållsvärde i det. Jag undrar ändå varför...
Det ryktas att byggfirma 2 ville ha mer betalt, eller betalt i förskott, vilket ledde till att de inte fick fortsätta och att de gick i konkurs strax efter.

Om det verkligen förhåller sig så vet jag inte men det är en rimlig orsak.

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Kanske hade med pengar att göra, kanske
Ja säkert pengarna, går ju alltid att byta ut det när de får budget till det.

• Gilla
Pergoteborg och 3 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
det verkade som att de stod på sig och inte vek ned sig för de sk hantverkarna. Det ska de ha kredit för, massor
Är det som du skriver så är det starkt av dem.

En anledning till att det skar sig skulle kunna vara för att paret ville vara delaktiga hela tiden. Av erfarenhet är det svårt att jobba hos privatpersoner som ska göra en del själv under pågående bygge. Det blir lätt så att mycket börjas på men blir inte färdigt när det är sagt och man får inget flyt i arbetet. Nu vet jag inte hur deras avtal sett ut men ska ett sånt här upplägg fungera är nog det bästa att man lejer in snickare på löpande räkning för att slippa diskussioner om väntetider och liknande.

Med det sagt, ett jättefint hus på ett underbart läge och sjukt imponerande att ro det i hamn med så många motgångar samt att hålla ihop familjen under den press de måste känt. Grattis till drömhuset!

Redigerat:
  • Gilla
Bassesme och 6 till
  • Laddar…
Fint hus tillslut! Bekräftade det jag alltid misstänkt - arkitekter är överflödiga! :geek: Måste varit lite jobbigt för Gert när det blev så tydligt att han t.o.m. sa det själv :D

Gillade att de hade samma panel inne som ute, även i taket vart häftigt effekt som man kanske kan använda sig av.

Inspirerande att de bodde så kärvt under byggtid e. De verkade nästan gladare under resan än när huset var klart, säger en del om livet! :thinking:

Hade också velat veta mer om varför det gick åt pipan med alla hantverkare :confused:

Bra avsnitt iaf!

• Gilla
Pergoteborg och 5 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Det ryktas att byggfirma 2 ville ha mer betalt, eller betalt i förskott, vilket ledde till att de inte fick fortsätta och att de gick i konkurs strax efter.

Smart. Det var nog därför de lyckades hålla budget. Det gäller att dra i handbromsen i tid.

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
K kortis skrev:
Så var det inte riktigt, hantverkarna gav nog snarare upp pga att det är omöjligt att jobba seriöst helt utan underlag och med beställare som kör enligt ad hoc enligt folk i närheten.

• Gilla
Öckeröhus och 6 till
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Fint hus tillslut! Bekräftade det jag alltid misstänkt - arkitekter är överflödiga! :geek: Måste varit lite jobbigt för Gert när det blev så tydligt att han t.o.m. sa det själv :D

Gillade att de hade samma panel inne som ute, även i taket vart häftigt effekt som man kanske kan använda sig av.

Inspirerande att de bodde så kärvt under byggtid e. De verkade nästan gladare under resan än när huset var klart, säger en del om livet! :thinking:

Hade också velat veta mer om varför det gick åt pipan med alla hantverkare :confused:

Bra avsnitt iaf!
Ett hus med bra inslag hade blivit lysande med hjälp av arkitekt eller någon annan hjälp. Tyvärr saknades förmågan att lösa helheten och de nöjde sig med att få vissa delar bra.

Huset ser bra ut exteriört, läget fantastiskt och vissa delar riktigt fina. Att de valt budgetlösningar på en del saker stör inte mig, mycket är bra gjort ändå och går att byta. Men tyvärr så går inte det ändra planlösningen vilket hade varit varit billigast att få riktigt bra med lite eftertanke.

• Gilla
Sjöolsa och 4 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Så var det inte riktigt, hantverkarna gav nog snarare upp pga att det är omöjligt att jobba seriöst helt utan underlag och med beställare som kör enligt ad hoc enligt folk i närheten.
Så kan det absolut vara; att hantverkarna inte uppfattade det som möjligt att jobba på det viset som påbjöds.. Ja, man får anta att kan ha varit på det viset, vem vet..

Keiller Keiller skrev:

Problemet med extremt dåligt planerade byggen som detta är att det alltid blir extrakostnader för snickarna som husägaren inte vill betala, då blir alla parter oglada i slutändan.

• Gilla
Öckeröhus och 4 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Ett hus med bra inslag hade blivit lysande med hjälp av arkitekt eller någon annan hjälp. Tyvärr saknades förmågan att lösa helheten och de nöjde sig med att få vissa delar bra.

Huset ser bra ut exteriört, läget fantastiskt och vissa delar riktigt fina. Att de valt budgetlösningar på en del saker stör inte mig, mycket är bra gjort ändå och går att byta. Men tyvärr så går inte det ändra planlösningen vilket hade varit varit billigast att få riktigt bra med lite eftertanke.
Instämmer i det där. Men på det stora hela: good enough! Bra avsnitt. Och man får väl anta att paret fått sitt drömhus, vilket väl är det viktigaste i kråksången..

Man kan absolut tycka att visa delar är lite halvbra gjort men med tanke på var du får i kataloghusen är det mycket välgjort. Mest imponerad är jag ändå av läget, hoppas de tänker satsa lika mycket ute som inne

• Gilla
TCG
  • Laddar…
Den heter grävmaskin, inte grävskopa! :-)

• Gilla
  • Älska
abernerus och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.