H hempularen skrev:
Nej. Det finns värre laddningsscenarior. Det har sagts att visa modeller av Tesla har ett batteri på 100kwh.

Det kan snabbladdas på 20 minuter. Det ger en lafdeffekt på 300 kW.

Om detta blir den normala biltypen. Så är det väl rimligt att anta att de bensinstationer som finns utefter ex. E4. Måste ladda ungefär lika många bilar per timme som idag tankar på macken.

Jag vet inte hur många bilar som tankas på en mack idag. Men det är väl rimligt att gissa på 300 bilar i timmen under "Bush jour".

Då behöver macken 100 laddstolpar som tillsammans behöver matas med 50 000 Ampere.
Det som skiljer mellan bensin/dieselbilen och elbilen är att elbilen fyller på sig när den står still och därför väldigt sällan måste uppsöka en "mack",de allra flesta bilar står mer still än vad de körs och därför behövs normalt inte mer kräm än ett vanligt motorvärmaruttag eller liknande.

Tänk hur du laddar mobiltelefonen, den laddar när du jobbar, när du sover, när du kör bil osv, du åker inte och laddar telefonen på speciella ställen med superladdare, det är endast de tillfällen där man är utan ström som det blir aktuellt: festivaler, tältcampingar, fjällvandringar osv... inte i normalfallet.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Detta har egentligen inget med hus att göra, utan med elbilar och dess laddning. Hoppas det är OK.

Elbilar kan snabbladdas upp till 150kW (snart). Är detta mycket eller lite för en elnätsägare? Om man tänker sig i ett samhälle med ca 1000 pers, då borde ett regionnät gå ganska nära. Krävs det en helt ny transformator för detta, eller finns det som reservkapacitet att ta från närmaste befintliga (i centrum)?

Över min mark är det en 12kV ledning nedgrävd, och det står ett transformatorhus som är lite större (3 x 2 m)? Kan det betjäna en 4 gårdar/hus kanske? Hur lätt/svårt är det att- rent hypotetiskt - dra150 kW där? Vad skulle deta kosta i investering/abonnemang?

Bonusfråga, vad händer om alla hus i ett villaområde maxar ut sitt abonnemang (20A) under en timme?
Det krävs nätberäkning för att kunna svara på de flesta av dina frågor, en del nätstationer har överkapacitet, andra ligger på gränsen. Om alla hus i ett område maxar ut sin förbrukning så blir det avbrott. Och laddning av elbilar är ett stort problem idag för elnätsägare. Det är nämligen så att det elnät som byggs och planeras nu kommer i drift om flera år, och man vet inte riktigt hur elbehovet kommer se ut i och med elbilarnas framfart. Ska alla ha en elbil eller blir det en gigantisk flopp som med etanolen? Och hur många i flerbostadsområdena ska ladda bilar?

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Den tyska firman Ubitricity https://www.ubitricity.com/en/ har en lösning för att använda effektöverskottet i gatubelysning som byggs om till LED för att fixa laddstationer i tätbebyggelse.
Video från "Fully Charged" om lösningen,

För mig själv känns behovet av en "snabbladdare" hemma väldigt avlägsen med tanke på hur jag använder min befintliga bil idag.

Hela snabbladdningsdiskussionen verkar vara lite verklighetsfrånvänd. Vid effekter över 50 kW talar vi om hundratals Ampere i laddström. Vem vill hantera kablar med 3x300 mm2 vid en laddstolpe? Kontaktdonen måste ju vara grova som vattenhinkar!
Och snälla: använd rätt enheter! Läser jag "kW per dygn" får jag Krupp samt eksem!

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Så värst grova laddkablar blir det inte vid laddning med effekten 50 kW av ett 400 voltsbatteri.
P = I x U = 125 x 400 = 50 000 W = 50 kW
Om laddkabel 25 mm2 koppar används och pluskabel är 10 meter och minuskabel är 10 m.
Men det är långt 10 meters laddkablar. 25 mm2 Cu kabel + mantelisolering har diametern ca 8 mm.
Resistivitet Cu: 0,0175 (Ohm mm2) / m
Resistans 20 m 25 mm2 Cu-ledare: 0,0175 x 20 /25 = 0,014 Ohm
Effektförlust i laddkablar = 125 x 125 x 0,014 = 218,8 W försumbart jämfört 50000 W
Litet varma blir allt laddkablarna.

Vill man ladda med 150 kW, ja då behövs laddkabel ca 3x25 mm2 = 48 mm2

Varför skulle 300 mm2 Cu-kablar behövas?

Vem skulle vilja hantera en grov tankningsslang på en bensinpump på bensinmacken, diam ca 25 mm, för att tanka bensin i en bensinbil? Det skulle vara omöjligt att få någon att använda det.

Redigerat:
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
E Earplugged skrev:
Det som skiljer mellan bensin/dieselbilen och elbilen är att elbilen fyller på sig när den står still och därför väldigt sällan måste uppsöka en "mack",de allra flesta bilar står mer still än vad de körs och därför behövs normalt inte mer kräm än ett vanligt motorvärmaruttag eller liknande.

Tänk hur du laddar mobiltelefonen, den laddar när du jobbar, när du sover, när du kör bil osv, du åker inte och laddar telefonen på speciella ställen med superladdare, det är endast de tillfällen där man är utan ström som det blir aktuellt: festivaler, tältcampingar, fjällvandringar osv... inte i normalfallet.
Jo men väldigt många av dem som idag tankar utefter motorvägarna kör kanske 40 - 100 mil på en etapp. Då kommer det behövas snabbladdning.

T Thomas_Blekinge skrev:
Hela snabbladdningsdiskussionen verkar vara lite verklighetsfrånvänd. Vid effekter över 50 kW talar vi om hundratals Ampere i laddström. Vem vill hantera kablar med 3x300 mm2 vid en laddstolpe? Kontaktdonen måste ju vara grova som vattenhinkar!

Verklighetsfrånvänd? Så här ser det ut när man laddar med 50kW.
14664203-hx5uV.jpg

Det är Chademo, ca 400V DC, och stödjer upp till 62 kW. Blir ca 150A. De är mer lättanvända än motsvarande för bensin/diesel.

Teslas är dubbla effekten upp till 130kW, de har en mindre kontakt. Har aldrig provat dessa själv.
DSC00735.jpg

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och snälla: använd rätt enheter! Läser jag "kW per dygn" får jag Krupp samt eksem!
Eller högre spänning.....

Finns det ingen tillverkare som jobbar på en bil där man kan byta batteri enkelt? Tänk skruvdragare - ett batteri som man använder, ett i laddaren, och snabbt byte mellan dem. Då behöver man knappast snabbladdare.

Det har prövats. Funkar bäst med stora fordonsflottor.

Annars kan man fundera på om kvaliteten på batteriet man får, är det bättr eller sämre än det man lämnar?

Du har inte tänkt på att med skruvdragaren kommer det en snabbladdare? :)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo men väldigt många av dem som idag tankar utefter motorvägarna kör kanske 40 - 100 mil på en etapp. Då kommer det behövas snabbladdning.
Ja självklart finns det behov av snabbladdning, framförallt utmed motorvägarna, däremot startar i princip alltid elbilen med full tank och fyller bara på det som krävs för att komma fram till destinationsladdaren så det blir ett annat tankesätt än med bensin/dieselbil där du måste tanka allt du förbrukar på en mack och kanske startar resan med en kvarts tank.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Jag ger mig. Jag har räknat fel.

• Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
Det svåraste att hantera blir nog Stockholmskaravanerna till Öland på somrarna och liknande. Många som ska samma sträcka på 50–60 mil samtidigt genom relativ glesbyggd. I just det här exemplet finns iofs ett kärnkraftverk på vägen, men ändå.

Eller om alla privatkörda bilar ska suga ström ur nätet peak hushållstid, alltså strax efter att folk kommit hem och det även ska lagas mat, tvättas osv. Fast det går ju ändå att styra med priser och laddprogrammering.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Eller om alla privatkörda bilar ska suga ström ur nätet peak hushållstid, alltså strax efter att folk kommit hem och det även ska lagas mat, tvättas osv. Fast det går ju ändå att styra med priser och laddprogrammering.
Mmm, men oftast spridder man ju ut det på hela kvällen/natten.

Turligt nog lär omställningen inte gå så fort, så det finns tid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.