11 692 läst · 74 svar
12k läst
74 svar
Hur svårt är det att få 150 kW?
Sida 1 av 5
Detta har egentligen inget med hus att göra, utan med elbilar och dess laddning. Hoppas det är OK.
Elbilar kan snabbladdas upp till 150kW (snart). Är detta mycket eller lite för en elnätsägare? Om man tänker sig i ett samhälle med ca 1000 pers, då borde ett regionnät gå ganska nära. Krävs det en helt ny transformator för detta, eller finns det som reservkapacitet att ta från närmaste befintliga (i centrum)?
Över min mark är det en 12kV ledning nedgrävd, och det står ett transformatorhus som är lite större (3 x 2 m)? Kan det betjäna en 4 gårdar/hus kanske? Hur lätt/svårt är det att- rent hypotetiskt - dra150 kW där? Vad skulle deta kosta i investering/abonnemang?
Bonusfråga, vad händer om alla hus i ett villaområde maxar ut sitt abonnemang (20A) under en timme?
Elbilar kan snabbladdas upp till 150kW (snart). Är detta mycket eller lite för en elnätsägare? Om man tänker sig i ett samhälle med ca 1000 pers, då borde ett regionnät gå ganska nära. Krävs det en helt ny transformator för detta, eller finns det som reservkapacitet att ta från närmaste befintliga (i centrum)?
Över min mark är det en 12kV ledning nedgrävd, och det står ett transformatorhus som är lite större (3 x 2 m)? Kan det betjäna en 4 gårdar/hus kanske? Hur lätt/svårt är det att- rent hypotetiskt - dra150 kW där? Vad skulle deta kosta i investering/abonnemang?
Bonusfråga, vad händer om alla hus i ett villaområde maxar ut sitt abonnemang (20A) under en timme?
Det lär väl bli nästa smäll på elnätsavgifterna när man kommer fram till att alla eldistributionskablar som grävts ned de sista 15-20 åren är för klena för att kunna möta framtida snabbladdningsbehov för elbilar...... Så man måste göra om det mesta med kraftigare kablar.
Snabbladdningsbehovet är inte stort.
Ja man behöver ju inte peta in mer/snabbare energi i bilen än vad som förbrukas. Kör man tex 4mil om dagen så går det åt ca 6kw per dygn att ladda vilket inte kommer märkas varken på räkning eller i belastning av nätet.D Daniel 109 skrev:
Snabbladdar gör man endast när man kört så långt att man inte hinner få i tillräckligt med laddning innan man skall tillbaka och då fyller man bara på det som saknas.
Man kan vända på frågan: Vad skulle hända om alla diesel/bensinbilar skulle tanka samtidigt? Skulle självklart inte fungera men å andra sidan händer det lika sällan som att alla elbilar skulle snabbladda samtidigt.
Det händer nog oftare. Man tankar normalt sett en förbränningsbil. Men det är inte det normala att snabbladda en elbil.
Dagens snabbladdare ligger på 50kW eller lite mer, så det är väl rimligt att tro att man kommer att nå 150kW i vissa applikationer inom en snar framtid?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/CHAdeMO
https://en.m.wikipedia.org/wiki/CHAdeMO
Normalt sett är det inte många villor som kan få mer än ca 17 kW och inom överskådlig tid kommer det troligen att vara så. Högre effekter ställer ju stora krav på nätet och näten i dag är inte anpassade för så stora laster om det inte är i stora objekt och på speciella ställen.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Nej. Det finns värre laddningsscenarior. Det har sagts att visa modeller av Tesla har ett batteri på 100kwh.
Det kan snabbladdas på 20 minuter. Det ger en lafdeffekt på 300 kW.
Om detta blir den normala biltypen. Så är det väl rimligt att anta att de bensinstationer som finns utefter ex. E4. Måste ladda ungefär lika många bilar per timme som idag tankar på macken.
Jag vet inte hur många bilar som tankas på en mack idag. Men det är väl rimligt att gissa på 300 bilar i timmen under "Bush jour".
Då behöver macken 100 laddstolpar som tillsammans behöver matas med 50 000 Ampere.
Det kan snabbladdas på 20 minuter. Det ger en lafdeffekt på 300 kW.
Om detta blir den normala biltypen. Så är det väl rimligt att anta att de bensinstationer som finns utefter ex. E4. Måste ladda ungefär lika många bilar per timme som idag tankar på macken.
Jag vet inte hur många bilar som tankas på en mack idag. Men det är väl rimligt att gissa på 300 bilar i timmen under "Bush jour".
Då behöver macken 100 laddstolpar som tillsammans behöver matas med 50 000 Ampere.
Ja, Teslas bilar tar emot upp 130kW precis som jag skrev. Och ja, jag är bekant med skillnad mellan energi och effekt. Nissan Leaf som är världens mest sålda elbil tar emot upp till 50 kW. Bilarna snabbladdas med ca 400V DC, strömmen får ni räkna ut själva.
Detta gäller idag.
Idag är ca 95% av laddningen hemmavid med 16A en-fas eller ibland 3-fas.
Idag är ca 95% av laddningen hemmavid med 16A en-fas eller ibland 3-fas.
Om man nu tvunget vill snabbladda en elbil och bara har 16 A mätarsäkring: Ett sätt vore att man i ett enfamiljshus långsamt laddar ett batteri med effekten 10 kW, säg med kapaciteten 50 kWh, vilket skulle ta 5 timmar att ladda från tomt till fullt. Sedan tankar man elbilen från detta batteriet och kan ta ut större effekt kanske 50 kW utan att belasta elnätsbolagets ledningar. Elbilsbatteriet laddas då på en timma. Givetvis får man laddförluster i och med att man laddar och urladdar ett extra batteri.
Med tanke på hur stora förlusteran är med en bensinbil, är det nog försumbart. För varje liter bensin en bensinbil förbrukar går endast ca 30 % av energin för att driva bilen framåt. Resten av energin i bensinen används för att värma utomhusluften.
Med tanke på hur stora förlusteran är med en bensinbil, är det nog försumbart. För varje liter bensin en bensinbil förbrukar går endast ca 30 % av energin för att driva bilen framåt. Resten av energin i bensinen används för att värma utomhusluften.
Redigerat:
Det låter väldigt onödigt på flera vis.
Helt vanlig långsam laddning skulle vara billigare och bättre. Gärna med styrning så att man laddar när lasten är som lägst. Normalt sett räcker det ju med att bilen är laddad till dagen därpå.
Helt vanlig långsam laddning skulle vara billigare och bättre. Gärna med styrning så att man laddar när lasten är som lägst. Normalt sett räcker det ju med att bilen är laddad till dagen därpå.