Om man vill frakta ett knippe golvsocklar på 4m+ på takräcket, hur surrar ni då? Eller ett gäng reglar?
Säg att man ställer 5 reglar på högkant och surrar fast, känns som att regel 2, 3 och 4 i högen kan glida framåt vid inbromsning? Lackade golvsocklar vill man ju inte dra fast alltför hårt heller.
Hur gör ni? Släpkärra istället?
Säg att man ställer 5 reglar på högkant och surrar fast, känns som att regel 2, 3 och 4 i högen kan glida framåt vid inbromsning? Lackade golvsocklar vill man ju inte dra fast alltför hårt heller.
Hur gör ni? Släpkärra istället?
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
När jag kör socklar o lister har jag alltid med mig lite bubbelplast som jag lindar runt precis där de ligger an mot takräcket och där spännbandet ligger över dem. Då blir det inga märken i dem. Har jag reglar så lägger jag dem så tätt ihop det går och sedan drar jag spännband runt. Är det väldigt många reglar kan man dra ett spännband längre fram, framför räcket också. Då sitter de fast. Använder spännband typ detta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
http://www.mariterm.se/fou_publikationer/Råd_och_tips.pdf
Här finns lite info och bilder som visar hur man kan spänna fast på takräcke mm.
Här finns lite info och bilder som visar hur man kan spänna fast på takräcke mm.
Jag brukar plocka lite överbliven plast och ett par lister från virkesbuntarna från brädgården och lägga över listerna. Just golvsocklar är svårt på takräcke på grund av deras längd och att de är så rangliga. Bästa sättet då tycker jag är att ha en 4 meters bräda/plank i botten som man lastar på, annars brukar jag surra listerna i ändarna också.
Tack för bra tips!
Lite nojig sedan jag "krockade" med en halv gipsskiva som tog vind från takräcket på bilen framför mig. Turligt nog på påfarten till motorvägen och inte i 110 knyck.
Hans försäkringsbolag fick en saftig nota från diverse omlack och ny strålkastare...
Lite nojig sedan jag "krockade" med en halv gipsskiva som tog vind från takräcket på bilen framför mig. Turligt nog på påfarten till motorvägen och inte i 110 knyck.
Hans försäkringsbolag fick en saftig nota från diverse omlack och ny strålkastare...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden