Vi ha köpt ett litet radhus byggt 1973. Delvis renoverat, med fyra gamla och två nya elradiatorer. De nya i hall och badrum. Vi har nu skaffat en luft/luftvärmepump som värmer i stället, dock inte badrummet. Vi tänker behålla de gamla radiatorerna som reserv, ifall värmepumpen fallerar. Men när vi drog ner termostaten på de gamla radiatorerna så slocknade även radiatorn i badrummet. Det verkar som om termostaten på ett av de gamla styr strömtillförseln till alla de andra. Vi förstår inte hur detta fungerar, men förmodligen är det inte ovanligt.
Hur gör vi för att få radiatorerna att fungera oberoende av varandra, eller i alla fall få radiatorn i badrummet att fungera oberoende?
Kan jag som något så när händig, men inte elbehörig, fixa det?
Hur gör vi för att få radiatorerna att fungera oberoende av varandra, eller i alla fall få radiatorn i badrummet att fungera oberoende?
Ta en bild på grejorna.
Det kan finnas någon "slavfunktion" på elementen men här låter det märkligt att två element i olika rum är sammankopplade som du beskriver det.
Detta är en del av den fasta installationen och kräver att något företag fixar omkopplingen.
Det kan finnas någon "slavfunktion" på elementen men här låter det märkligt att två element i olika rum är sammankopplade som du beskriver det.
Detta är en del av den fasta installationen och kräver att något företag fixar omkopplingen.
Här kommer bilder, tre på ett av de fyra gamla. De är likadana. Och två bilder på det i hallen. Gröna lampan på det och det i badrummet reagerar på termostatvredet på det gamla.J jonaserik skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det finns termostat på det i badrummet. Samt en grön lampa som lyser när det finns ström och termostaten slagit till. Den lampan släcks om jag drar ner termostaten på den gamla radiatorn i vardagsrummet.J jonaserik skrev:
Vi kan inte höra något från elcentralen.
Någon har kopplat in badrumselementet som slavelement. Om man är helt på det klara hur det fungerar och hur man kopplar är det inte någon konst att göra om, men man får plocka ner några element och koppla om. Det är inte nått som som man ska syssla med om man inte har allt fullt klart för sig. Ett felkopplat element i ett badrum kan vara en mycket farlig fälla.
Tack för alla förslag och ert engagemang. Från annat håll fick jag tipset att kolla om inte en säkring gått utan att pluppen åkt ut. Mycket riktigt var det så, och efter säkringsbyte så fungerar alla radiatorer oberoende av varandra. Precis som det ska vara.
Tack!
Tack!
Kan den styras va wifi?P perkje skrev:Vi ha köpt ett litet radhus byggt 1973. Delvis renoverat, med fyra gamla och två nya elradiatorer. De nya i hall och badrum. Vi har nu skaffat en luft/luftvärmepump som värmer i stället, dock inte badrummet. Vi tänker behålla de gamla radiatorerna som reserv, ifall värmepumpen fallerar. Men när vi drog ner termostaten på de gamla radiatorerna så slocknade även radiatorn i badrummet. Det verkar som om termostaten på ett av de gamla styr strömtillförseln till alla de andra. Vi förstår inte hur detta fungerar, men förmodligen är det inte ovanligt.
Klicka här för att svara