Har ett garage med en aerotemper SW12, som är kopplad via kulvert till acc tank i källaren.
på en egen shunt som idag styrs av en rumsstyrd (garagestyrd) CBJ,
(hade den ett tag kopplad på konstant framledning temp, men tyckte att det gick mera pellets)
Aerotempern styrs på ett eget temp relä.

Min fundering är på vad som skulle vara den troligaste ekonomiska lösningen ?
När det gäller att styra värmen i garaget.
Kanske inte den billigaste att inhandla....

Har haft lite funderingar på en shunt som kunde stängde av cirk. pumpen då inte värme behövs,
om man skulle reglera med ute givare eller om man skulle försöka få en lösning där även fläkten är inblandad.

Eller finns det någon annan lösning.......

Ingen som har någon tanke....

Antar att shunten sitter i pannrummet. Då skulle jag kört utetempkompenserad shuntning samt haft cirkpumpen tryckstyrd och haft termostat i garaget som styr fläkt samt magnetventil vid aerotempern.

... Om du har en energisnål fläkt och vill ha cirkulation även när den inte värmer aktivt kan du ju köra fläkten konstant och ha en vanlig radiatortermostat på tilloppet.

jensaro skrev:
samt magnetventil vid aerotempern.
Hela ditt tänk låter jättebra, men jag är inte med när det gäller magnetventilen.

Helt enkelt en ventil som öppnar när man ger den, samt fläkten ström via elektrisk termostat. Men som sagt, om du låter fläkten gå konstant räcker det med en radiatortermostat. Varför inte en elektronisk sådan med dygns ur..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.