Jag har köpt plitar som är ganska små. De är endast 30 cm höga. Bör jag byta till högre. Bottenplattan är 50 × 50. Jag bor i mellansverige. Fyrkantig betongplint med ett centralt hål, 30 cm hög, står på en betongplatta, kanske 50 × 50 cm, med metallräcke i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
N NovisenFrånGötet skrev:
Jag har köpt plitar som är ganska små. De är endast 30 cm höga. Bör jag byta till högre. Bottenplattan är 50 × 50. Jag bor i mellansverige. [bild]
Du kan använda dessa om du gräver ur och packar med tjälförskjutande material under tex. 16-32 makadam och är man osäker så kan man även isolera i marken med 50-100mm XPS isolering under..

• Gilla
NovisenFrånGötet
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Du kan använda dessa om du gräver ur och packar med tjälförskjutande material under tex. 16-32 makadam och är man osäker så kan man även isolera i marken med 50-100mm XPS isolering under..
Plinten ska grävas ner så att ca 5 cm är synligt ovan jord. Under den lägger jag makadam och under makadamen lägger jag XPS, eller hur?. Hur tjockt lager makadam ska det vara?

A
N NovisenFrånGötet skrev:
Plinten ska grävas ner så att ca 5 cm är synligt ovan jord. Under den lägger jag makadam och under makadamen lägger jag XPS, eller hur?. Hur tjockt lager makadam ska det vara?
Inte riktigt jag skulle lagt XPSen direkt under plinten, normalt om plikter går tillräckligt djupt så behövs inte så mycket makadam men i o med att din plint är så grund så skulle jag lagt lite mer makadam säg minst 200mm..

• Gilla
NovisenFrånGötet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.