Ja, då har jag helt missuppfattat! Trodde att det fanns en regel som säger att det måste finnas en transparans i transaktionerna så att kunden ska kunna se vad material kontra arbete kostar. Trodde att hantverkare inte fick tjäna pengar på materialet utan endast själva arbetet. Fel av mig då, jag undrar bara var jag hört detta och vad det i så fall gällde? :-?

I vilket fall så kan väl du intyga att kunden inte måste köpa plattor från plattsättaren, vilket också var frågeställningen i denna tråd? Det har i alla fall jag aldrig varit med om och jag har kaklat flera badrum genom åren med olika plattsättare.

Jag blir bara glad när kunden köper plattorna själv för då har jag 1 ton mindre att bära in. ;D

lbg skrev:
Ja, då har jag helt missuppfattat! Trodde att det fanns en regel som säger att det måste finnas en transparans i transaktionerna så att kunden ska kunna se vad material kontra arbete kostar. Trodde att hantverkare inte fick tjäna pengar på materialet utan endast själva arbetet. Fel av mig då, jag undrar bara var jag hört detta och vad det i så fall gällde?  :-?

I vilket fall så kan väl du intyga att kunden inte måste köpa plattor från plattsättaren, vilket också var frågeställningen i denna tråd? Det har i alla fall jag aldrig varit med om och jag har kaklat flera badrum genom åren med olika plattsättare.

Vi har kört 10x10 på golvet i badrummet för halkriskens skull. Ju fler fogar desto mer som ´biter´under fötterna när man är blöt. I duschen lyxade vi till det med natursten 5x5, och då e de inte svårt att få det snyggt med den stora lutningen på golvet heller. På väggarna däremot har vi stora plattor typ 20x33 eller nåt...och plattsättaren kom med bra idéer som vi diskuterade. De har ju trots allt sett endel och har erfarenhet som är värd att lyssna på, men det man betalar för är ju att de ska fixa till det som man vill ha det oavsett vad de själva tycker om det rent estetiska! :)

Man blir ju nästan lite rädd. Är det plattsättaren som skall bo hos er eller? Eller bor vi i Sovjetunionen?

Du som kund bestämmer väl vilket kakel och vilken plattsättare du vill anlita. När det sen gäller utförandet så kan ju plattsättaren självklart neka riskkonstruktioner som han skall lämna garanti på men det gäller ju för alla hantverkare.

Har precis flytspacklat badrummet och fixat fallet (40 mm/m) enl INRs (Inredningsglas) rekommendationer för duschdörrar. Denna tråd beskriver mindre eller delade plattor för att få rätt på fall med stora klinkerplattor. Vi har valt 15x15 plattor men även med dessa (i kombination med vårt stora fall) kan jag se att det blir problem inte i själva duschen men i övergången mellan plant golv och duschytan. Är det någon som har ett handfast tips på hur man kan gå tillväga? Jag fasade kanten  och det förbättrade situationen är proffslösningen att börja fallet mjukt längre ut från duschen? Idag börjar fallet 4 cm utanför duschdörrarna.

Tonny

På jobbet föredrar kakel killarna att lägga plattor under
20*20 i dush och badkars fall.
För det blir ett mjukare och jämnare fall.
Kan bli lite kantigt med stora plattor.
Det beror lite på hur brunnarna är placerade också.
Har kakel killen ett pris på badrummet och sen kunden
kommer dragandes med plattor som ger ett mer jobb
klart han inte blir lycklig.

Mvh Putte

40mm/m får Du nån takhöjd kvar då? 8-)

Mvh Putte

40 mm/m i duschen med ca 0,5 m mellan brunn och duschvägg gav en golvhöjning på 35 mm i resten av rummet (45 mm på sina ställe då golvet inte var plant). 2,40 m från början är nu 2,36 och det räcker för mig.

Tonny

W
har oxo 30 x 60 plattor i båda badrummen (iförsig sten), ena 15 kvm andra 6 funkar kanon med fall. De är oxo delade på diagonalen vid brunnen. Tycker absolut inte det blir någon kraftig kant mellan plattorna. Nästa gång så blir fallet vid brunnen ett enda massivt sten block med fall och brunn i (ca 1,2 x 1,2 meter med 5 cm tjocklek). Riktigt, riktigt snyggt och absolut inga skarvar. Visste inte om att det fanns när jag gjorde mina badrum men nästa gång så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.