Hej! Jag har nyligen isolerat mitt garage och har i samband med detta byggt ett innertak/vind. Jag har inga planer på att förvara några jättetunga grejer på vinden, men tycker ändå det vore intressant att få ett hum om hur mycket den kan tänkas hålla för. Går det göra någon överslagsräkning på detta, eller finns det någon som har liknande konstruktion som kan dela med sig av erfarenhet?
Konstruktionen är*
- 7 meter spännvidd (8 meter långt)
- W-takstolar på cc 120, med underarmar i 120x45. Dessa är skarvade med spikplåt på mitten.
- Jag har förstärkt bjälklaget med 195x45 på cc 60.
> Dels har jag byggt nya bjälkar genom att laska ihop 4+3 m. Laskarna är också i 195x45, 150 cm långa på båda sidor, skruvlimmade. Jag har alternerat vilket håll skarven ligger åt.
> Dels har jag skruvlimmat på 195x45 på varje takstol (också 4+3 meter, med en lask på utsidan från takstolen)
- 28mm gles och gips på undersidan, golv i 20 mm råspont på vinden.
Ungefär så här, fast skarvarna är förskjutna och laskarna är bara 150 cm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har gjort en uppskattning av takets egenvikt till ca 1700 kg, dvs ca 30 kg/m2.
Virket köpte jag via en bekant på lokala sågen, men glömde fråga om kvalitet (hållfasthetsvärde, eller vad det nu kallas) på reglarna, så jag har inte koll på det. Men "vanligt" konstruktionsvirke, om det nu finns något sådant
Hur mycket vågar jag lasta upp på vinden utan att taket ska trilla ner i huvudet på mig?
* baserat på råd jag fick här
https://www.byggahus.se/forum/threads/foerstaerka-takstolar-garage.547973/