14 686 läst ·
105 svar
15k läst
105 svar
Hur stor huvudsäkring har jag?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Nu är vi lite OT. Men du har fel, det sitter alltid en säkring före. I mätsrskåpet, nätägaren har osv. På industrin kan det handla om 50kA eller mer, det är lite annat tänk där men för de flesta irrelevant.M Millox skrev:Exakt, men normalt sitter jordfelsbrytaren efter endast en huvudbrytare utan strömbegränsning i en central, och om man (nu är vi mer i industri- eller sjukhustillämpningar) har en kortslutningsström i centralen på mer än omkring 1500 A behöver man ha en inkommande huvudsäkring före jordfelsbrytarna. Det tror jag inte är så vanligt, och jag tror det missas ofta. Det går bra eftersom felet normalt uppstår långt från centralen vilket begränsar kortslutningsströmmen, men vid kortslutning i centralen kommer jordfelsbrytaren att gå sönder om den inte försäkras med något som begränsar strömmen.
Du kan också googla på "vaktmästarnyckel" så får du upp ett antal träffar.
https://www.google.com/search?q=vaktmästarnyckel
En sån är bra att ha hemma i största allmänhet tycker jag. Eller i fickan när man är på utflykt
https://www.google.com/search?q=vaktmästarnyckel
En sån är bra att ha hemma i största allmänhet tycker jag. Eller i fickan när man är på utflykt



