11 378 läst ·
57 svar
11k läst
57 svar
Hur stor del av hushållets inkomst lägger ni på boende?
10% idag, ca 40% vid mer normala räntor.
KingHippo skrev:
Och jag är även ensam i hushållet d^_^b Nackdelen är att jag är hemma max 1 vecka/månad. Iof så har jag räknar på ledighet, mycket mer "semester" än vanligt folk. Räknat i arbetstimmar gör jag en dubbel heltidstjänst på ett år. Brukar reta min flickvän för att hon arbetar halvtid - 40 timmar i veckan
Samt att det är efter skatt som jag räknat på!
Eller så är det stor skillnad på driftkostnaden... Välj du.lurk12345 skrev:
edit, ska tilläggas att jag måste korrigera lite. Lägger snarare 15% nu och 37% vid en ränta på 6 procent.
Redigerat:
Cirka 50%. Just nu kanske 80%, men jag är nyinflyttad i det här huset, då är det alltid lite mer som ska donas.
Det finns flera anledningar till en sådan kommentar:
* Han vill inte säga rent ut att ni tjänar för lite för att få lånet.
* Han vill kunna sälja på er någon form av sparande, för att få provision. Det här är ett jätteproblem med min nuvarande bankkontakt, han tjatar oavbrutet om sådant.
Det beror ju på vad man tjänar.
Det finns flera anledningar till en sådan kommentar:
* Han vill inte säga rent ut att ni tjänar för lite för att få lånet.
* Han vill kunna sälja på er någon form av sparande, för att få provision. Det här är ett jätteproblem med min nuvarande bankkontakt, han tjatar oavbrutet om sådant.
Förra året använde vi 18% av inkomst efter skatt till boendet (inkl amortering).
Om vi slutade amortera helt hamnar vi på 14%.
/Ingenjören
Om vi slutade amortera helt hamnar vi på 14%.
/Ingenjören
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Vi ligger väl på ca 14% (inkl låg amortering) just nu, uppåt 20-25 vid mer "normala" räntor 
Då räknar jag inte in uppfräschningar, tele+bredband osv - utan Brf avgift (inkl Tv,värme, saktt mm mm), räntor, försäkring och som sagt en liten amortering.
/K
Då räknar jag inte in uppfräschningar, tele+bredband osv - utan Brf avgift (inkl Tv,värme, saktt mm mm), räntor, försäkring och som sagt en liten amortering.
/K
Redigerat:
Jag höftade och höftade fel. Räknade lite mer noggrant och fick det till 19% nu och c:a 30% vid mer normala räntor (tog 4,5% som något slags tänkt möjligt snitt på sikt, kanske litet lågt räknat). Exkl amortering 15% resp. 26%.lurk12345 skrev:
Fortfarande stor skillnad på kvoten nu/normalränteläge jämfört med Hustomten men sånt kan ju förklaras. Vi drar mycket hushållsel p g a många barn, har 08-pris på försäkringen och 1/3 av lånet bundet till en jämförelsevis dålig ränta (bara några månader till dock).
Måste nog korrigera mig lite också, räknade inga ränteavdrag bl.a, så enligt den modellen blir det ca 15% nu och 30% vid 4,5 i ränta (47% med 8 i ränta).Farzan skrev:Jag höftade och höftade fel. Räknade lite mer noggrant och fick det till 19% nu och c:a 30% vid mer normala räntor (tog 4,5% som något slags tänkt möjligt snitt på sikt, kanske litet lågt räknat). Exkl amortering 15% resp. 26%.
Fortfarande stor skillnad på kvoten nu/normalränteläge jämfört med Hustomten men sånt kan ju förklaras. Vi drar mycket hushållsel p g a många barn, har 08-pris på försäkringen och 1/3 av lånet bundet till en jämförelsevis dålig ränta (bara några månader till dock).
Redigerat:
Idag 10 % och 26% vid 5% ränta. Detta utan amortering då det är så induviduellt vad man lägger där. Räknat efter skatt.
Tycker väl att så lågt som möjligt
men mellan 30-40 %, sen är det för mycket att lägga på boendet. Saken är ju den att vi i vårat klimat bor så mycket så man vill ju verkligen bo bra. Därför måste det få kosta lite också.
Tycker väl att så lågt som möjligt