Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Vi har en buffert på ca 4 månader. När vi köpte huset för nästan 2 år sedan var bufferten ca 6 månader.
Skillnaden är att vi har den största delen i aktier och marknaden har gått ner.

EDIT: Tidsuppskattningen är utan annan inkomst men enbart vad huset kostar (Bil, mat mm tillkommer).

Redigerat:
Intressant vinkling att mäta buffert i tid!
Säger självklart mer än siffror då allas vår situation är så olika!
Ska se om jag kan försöka översätta min önskan om buffert till tid och se om det blir rimligt.
Vore ju spontant skönt om man kunde klara sig i minst ett år på A-kassa + sparade pengar utan att behöva sälja i panik men....kanske önskedrömmar?

Ha en trevlig söndagskväll där ute!

Räknat i tid då så ligger vi på en buffert på bara 2 månader nu, upp till 4 om man börjar ta ut mer långfristiga investeringar...

Detta beräknat på ungefär de utgifter vi har m¨nadsvis idag - men minus inköp av tex kläder, husgeråd och byggvaror till fritidshuset (som idag tar en del)

Räknar jag med A-kassa ligger det betydligt bättre till (försäkrad via facket) - sjukpenning funkar också hyfsat mha försäkringar.

/K

ordain skrev:
Jag skulle vilja påstå att kontantbufferten inte behöver vara särskilt stor. Man behöver givetvis en ordentlig buffert, men inte nödvändigtvis i form kontanter eller på konto man kan ta ut pengarna från på dagen.

Idag har många betalkort med någon form av räntefri kredit i upp till 60 dagar. Att då sitta med en kontantbuffert på 100 000 kr som man har dålig avkastning på känns inte nödvändigt. Det räcker då utmärkt att man har pengar som är åtkomliga inom låt säga någon vecka. Man kanske exempelvis väljer att bara ha 5 000 - 10 000 kr på lönekontot för oförutsedda utgifter, och flyttar över resten till någon kort räntefond som det tar några dagar att ta ut pengarna från, eller till någon form av sparkonto med högre ränta i utbyte mot något mer begränsad åtkomst.

Uppstår någon oförtsedd utgift kan man nästan alltid ta den på betalkort eller på faktura, och hinner då få ut pengarna innan man måste betala.
Håller helt med. Vad är vitsen att ha 100.000 i kontanter alternativt på ett eget konto. Det viktigaste är väl att se till att "det finns att ta av" om nåt skulle hända. Fonder går att plocka, kreditkort kan nyttjas om så behövs. Bilen kan säljas, båten. Ja, vad det nu kan vara.
Detta behöver ju sättas i sitt sammanhang. Det ser ju ganska olika ut i varje hushåll. Att säga till någon eller en grupp att: -X kronor är bra att stoppa i byrålådan eller på ett separat konto känns en smula omyndigförklarande.

imported_Anders_S skrev:
Att säga till någon eller en grupp att: -X kronor är bra att stoppa i byrålådan eller på ett separat konto känns en smula omyndigförklarande.
Nu tycker jag du överdriver. Tips om hur man sköter sin ekonomi är väl inte mer omyndigförklarande än att ge tips om vilka färg man skall måla huset med.

Det kan nog döljas stor okunskap hos många i bägge frågor.

Man bör ha enligt mitt sätt och se det, tre månadslöner netto som buffert då klarar man de flästa oförsägbara utgifter.

-MH- skrev:
Nu tycker jag du överdriver. Tips om hur man sköter sin ekonomi är väl inte mer omyndigförklarande än att ge tips om vilka färg man skall måla huset med.

Det kan nog döljas stor okunskap hos många i bägge frågor.
Jag tror inte tips om ekonomin är bortkastat. Däremot att prata om antal pengar i byrålådan för att klara oförutsedda utgifter. Tvärtom tycker jag det är bortkastat att låsa upp en summa pengar i form av kontanter utan avkastning för att klara av en utgift som man inte vet storleken på.
Eftersom varje hushåll ser så olika ut så tycker jag i detta fall att tipset är helt irrelevant dessutom. Lite är det faktiskt som att tala om för sin tonåring att han eller hon måste spara pengar för att ha råd att köpa det dom vill ha. Lite omyndigförklarande..

imported_Anders_S skrev:
Jag tror inte tips om ekonomin är bortkastat. Däremot att prata om antal pengar i byrålådan för att klara oförutsedda utgifter.
Du är nog den enda som gör det, själv pratar jag om pengar på bank med ung. samma avkastning som huslånet.

Tvärtom tycker jag det är bortkastat att låsa upp en summa pengar i form av kontanter utan avkastning för att klara av en utgift som man inte vet storleken på.
Varför tycker du inte man skall ha avkastning på sin buffert?

Om du tycker det är fult att prata om summor, så kan väl vi andra ändå få göra det? Husets inköpspris och räntor diskuteras hej vilt, liksom kostnader för hantverkshjälp och köksinredningar. Det är märkligt om den viktiga bufferten inte får eller anses lönt att diskuteras. Kanske därför så få har en bra buffert, ingen har talat om att det är en bra idé, eller hur mycket som är lämpligt.

Jag tror Imported Anders menade precis tvärtom...att det är dumt att ha en massa pengar i en icke-räntebärande form.

Huvudsaken är att man har så man klarar sig...:)

Buffert ...det beror väl på vad man kallar buffert/ägande. Jag har en husvagn av nyare modell som jag köpt till ett bra pris fabriksny. Kontant betald.
Vi som familj har haft stort utbyte av den privat men jag tycker 200.000 spänn är ganska mycket att ha bundet för kanske 10 nätter per år så jag hyr ut den under tid då den annars bara skulle stå och samla damm. Hittills har kalkylen hållit. Vagnen är självfinansierande vad gäller räntekostnad och värdeminskning. Det går på ett ut alltså om jag har pengen på banken eller i vagnen och det är jag mer än nöjd med. Detta inkluderar alltså även det ökade slitaget med ökad användning men det är marginell skillnad. har värderat den varenda år sen 04 och den följer planen.

Visst, en bra fond kanske gett mer men då är man snart i häradet att det enda i livet som är värt något är siffror på papperet och det slutar ju med att man gråter när man skiter och inte ens unnar sig mat.

En sådan tillgång måste enligt mitt sätt att se på det inkluderas i vad som kallas buffert. Det är ju bara att kolla Lyxfällan på tv3 hur de hanterar kapitalvaror hos starkt skuldsatta. De avyttras mot likvida medel.

Här får man tänka lite som ett företags balansräkning. pengarna försvinner ju inte för att man köper en sak. Det är ju en förflyttning mellan kontona egentligen.

Sen har ju nästan allt man köper en värdeminskning men i exemplet med min husvagn så har jag ändå den kostnaden under kontroll.

Köper du däremot datorer och platt-tv så är det närapå pengarna rakt i sjön.

Redigerat:
MH,
*Charlotta* skrev:
jag har länge funderat över hur stor buffert man bör ha i kontanter när man bor i villa.
Hur resonerar ni?
Läste i går att 90% av svenska folket skulle få det kärvt nu när räntan höjdes för de hade mindre än 10 000 kr i kontant buffert. Hur vågar man???
Jag var nog inte den enda som pratade om kontanter, alla gjorde det. Och det var ju precis det jag försökte säga, att det är bortkastat att låsa upp en summa pengar helt utan avkastning öht (enligt mitt sätt att se det).

Vidare diskussion om storlek på summan i sin så kallade buffert påstår jag fortfarande är helt och hållet individuell då det handlar om vad man för belåningsgrad på huset, andra tillgångar etc. Visst får ni diskutera den, förstår bara inte vad ni i så fall får ut av det när ni inte har en aning vad som finns bakom dom siffrorna.

Cheesus skrev:
En sådan tillgång måste enligt mitt sätt att se på det inkluderas i vad som kallas buffert. Det är ju bara att kolla Lyxfällan på tv3 hur de hanterar kapitalvaror hos starkt skuldsatta. De avyttras mot likvida medel.
Nej, nej, värdet är alldeles för osäkert på den och det kan ta lång tid att sälja den om marknaden rasar.

Här får man tänka lite som ett företags balansräkning. pengarna försvinner ju inte för att man köper en sak. Det är ju en förflyttning mellan kontona egentligen.
Precis, och för företag räknas inte inventarier som likvida medel. Det är pengar i kassan och på banken bara. Inte enas värdepapper (aktier mm).

imported_Anders_S skrev:
MH,

Jag var nog inte den enda som pratade om kontanter, alla gjorde det.
Nej, jag tror de flesta inser att ha pengar i en påse under madrassen inte är så smart. Pengar på banken är rätt ställe för buffert, och i alla fall jag och några till pratade just om detta.

Givetvis beror det på belåningsgrad mm, men det är inte märkligare än att diskutera lämpligt värmesystem som beror på huset man skall värma upp och familjen som bor där. Man får olika svar, beroende på förutsättningarna.

Har man en husvagn som buffert, då tycker jag man är fel ute. Om det finns tillfälle då det är bättre att ta ett snabblån till 9% ränta än att utnyttja sin "buffert" (tex sälja husvagn i taskigt läge), då är det inte en buffert, då är det en investering.

Se där, vad en diskussion om buffert kan dra fram till ytan. En buffert skal vara lätt åtkomlig (mindre än en vecak) och inte dra på några känslomässiga band. Tar man ett blancolån eller köper på kredit, då har man ingen buffert.

P
-MH- skrev:
En buffert skal vara lätt åtkomlig (mindre än en vecak) och inte dra på några känslomässiga band. Tar man ett blancolån eller köper på kredit, då har man ingen buffert.
Då har jag nog ingen buffert alls. Jag vet inte riktigt vad som skulle kunna hända där man behöver en större summa kontanter så snabbt?

Jag har flera kreditkort som jag kan betala ganska stora summor med (typ 30') och där de skickar faktura i slutet av månaden som ska betalas månaden efter. Det går också att handla av företag mot faktura med upp till 30 dagars kredit så jag ser ingen större anledning att ha några större summor "redo".

Jag har flera kreditkort som jag kan betala ganska stora summor med (typ 30') och där de skickar faktura i slutet av månaden som ska betalas månaden efter. Det går också att handla av företag mot faktura med upp till 30 dagars kredit så jag ser ingen större anledning att ha några större summor "redo"
Jag vill inte lita på krediter och fakturor - inte minst eftersom dessa kommer 30 dgr efteråt (ca 60 i bästa fall) - och om inte annat så måste man betala dom då ? Och betala krediter med krediter är knappast bra -eller hur ? Och vad händer om löneavdelningen strular den månaden, eller om försäkringskassan har 8-12v handläggningstid den månaden som du har varit föräldraledig eller sjuk ?

Så om ngt extraordinärt, beräknat eller inte inträffar - som tex förra månaden då jag ha varit föräldraledig i sommar (=lägre inkomst), och bilen behövde servas samtidigt som elräkningen för hela vintern kom (avstämmningsfaktura) -> utgifter på över 8000 kr exta - då tycker jag de känns bättre att ha en buffert för det. Därmed inte sagt att jag inte utnyttjar krediter (räntefria förstås !) också - men jag har iaf pengarna på ett konto inför återbetalningen - om ngt skulle strula då...

/K

P
klaskarlsson skrev:
Jag vill inte lita på krediter och fakturor - inte minst eftersom dessa kommer 30 dgr efteråt (ca 60 i bästa fall) - och om inte annat så måste man betala dom då ? Och betala krediter med krediter är knappast bra -eller hur ? Och vad händer om löneavdelningen strular den månaden, eller om försäkringskassan har 8-12v handläggningstid den månaden som du har varit föräldraledig eller sjuk ?

Så om ngt extraordinärt, beräknat eller inte inträffar - som tex förra månaden då jag ha varit föräldraledig i sommar (=lägre inkomst), och bilen behövde servas samtidigt som elräkningen för hela vintern kom (avstämmningsfaktura) -> utgifter på över 8000 kr exta - då tycker jag de känns bättre att ha en buffert för det. Därmed inte sagt att jag inte utnyttjar krediter (räntefria förstås !) också - men jag har iaf pengarna på ett konto inför återbetalningen - om ngt skulle strula då...

/K
I normalfallet betalar jag inte på kredit, men om jag får en oförutsägbar utgift så kan jag utnyttja den räntefria krediten och hinna skaffa fram pengar tills dess att kreditkortsfakturan kommer.

Om löneavdelningen strular så kan jag använda krediten, lönekontoret borde hunnit fixa till felet och betala ut pengarna tills dess kreditkortsfakturan kommer.

Att jag ska vara föräldraledig och att försäkringskassans handläggningstider är långa är jag medveten om så jag hinner planera för det i god tid genom att fixa fram den buffert jag behöver när det inträffar. Bilservice, elräkningar och andra räkningar som inte kommer varje månad lägger jag undan för varje månad så när dessa räkningar kommer finns pengarna.

Jag måste säga att har ännu inte haft några problem med att vara utan buffert. Men visst, buffert kanske jag har emellanåt, men den är inte uttalad och den är ofta kortsiktig för jag försöker istället ha pengarna någonstans där de får lite bättre ränta än på ett lönekonto.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.