Hej,
Mitt hus har en murstock på ca 3.5-4m som har blivit renoverad med 120mm insatsrör och jag vill nu köpa en eldstad att ansluta.
Vid mitt besök hos återförsäljare så blev jag informerad att jag inte kunde hänga på "en så stor pjäs" som en nordpeis monaco på ett så litet insatsrör och att jag borde ha glidgjutit istället för att få detta att funka.
Rummet som skorstenen står i är relativt stort och att placera någon braskamin på ca 5kw kommer se pluttigt ut.
1. Ska jag ge upp på insatsröret och glidgjuta istället?
2. Vad är ett bra mått på hur "stor" kamin jag kan ansluta, är kW märkningen en bra fingervisning?
Och slutligen, vad har ni anslutit för pjäs till era insatsrör, har ni bra drag och är nöjda?

Mvh

Du får nog titta på tilltänkta eldstäder vilken diameter det ska vara på rökgasanslutningen.
Så att det passar den stod du har, invändigt eller utvändig anslutning och mått förekommer.

Du kan ju börja att mäta på den anslutning du har.
Angivet mått, inner- eller ytterdiameter?

1 och 1/2 stens murad skorsten brukar svälja det mesta som finns i kaminväg/vedpannor som finns på marknaden i dag. Har för mig att det är detsamma som 125 rör, som ligger närmast murad.

N Nej Tack skrev:
Hej,
Mitt hus har en murstock på ca 3.5-4m som har blivit renoverad med 120mm insatsrör och jag vill nu köpa en eldstad att ansluta.
Vid mitt besök hos återförsäljare så blev jag informerad att jag inte kunde hänga på "en så stor pjäs" som en nordpeis monaco på ett så litet insatsrör och att jag borde ha glidgjutit istället för att få detta att funka.
Rummet som skorstenen står i är relativt stort och att placera någon braskamin på ca 5kw kommer se pluttigt ut.
1. Ska jag ge upp på insatsröret och glidgjuta istället?
2. Vad är ett bra mått på hur "stor" kamin jag kan ansluta, är kW märkningen en bra fingervisning?
Och slutligen, vad har ni anslutit för pjäs till era insatsrör, har ni bra drag och är nöjda?

Mvh
Blir draget kritiskt så kör med rökgasfläkt. Lätt att tända med.

Bara för att kaminen är på 12kw så behöver man inte brassa på med 12kw.

Jag har en dovre 2575c som är på 10kw och den har 100mm tilluft och 120mm rökrör. Fungerar hur bra som helst. Använder väldigt sällan rökgasfläkten.

Det var som attans, denna gamla tråden blev det liv i! Tackar för era synpunkter, har dock "redan" hunnit införskaffa mig en kamin. Blev en Nordpeis Pisa med N-21A insats. Fick rådet av lokala sotarfejarmästaren att dra ned kanalen längre i murstocken och flytta anslutningsstosen så jag får en dold anslutning. Fördelen är ju att jag "vann" ca 50-60 cm extra i längd på skorstenen iom detta. Den är ännu inte installerad och nu har jag nya huvudbry, att ansluta tilluft eller inte?🤔70-tals hus med självdrag, som alldeles strax ska bli hus med aktiv frånluftsfläkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.