Har just fått påpekat att möss kan ta sig upp i spalten mellan ytterpanel och vindpapp i fasaden.
Då jag ritar på ett lösvirkesbyggt Attefallhus så blev det en viktig fråga plötsligt...
Alltså, man bygger en regelstomme och sätter liggande fjällpanel utanpå med en 22 mm luftspalt som skapas genom att 22x45 ribbor spikats på reglarna utanpå vindpappen. Då blir det vertikala kanaler på 555x22 mm för mössen att klättra upp i och så snart de kommit ovanför grundbjälklaget är det bara att gnaga igenom vindpappen så är de inne i den varma isolerade väggen....
Hur stoppar man detta?
Jag har sett lösningar med horisontell läkt där man liksom sågat upp grunda (5-6 mm) tvärspår med sågen med 30-40 mm avstånd. Läkten placeras direkt under den vertikala läkten på väggen och likadant uppe vid takfoten. Det blir ett stopp för mössen men också för ventilationsluften som nu bara kan sippra förbi.
Finns det något vanligt sätt att stänga mössen ute i såna här byggen?
Metallnät eller liknande?
Då jag ritar på ett lösvirkesbyggt Attefallhus så blev det en viktig fråga plötsligt...
Alltså, man bygger en regelstomme och sätter liggande fjällpanel utanpå med en 22 mm luftspalt som skapas genom att 22x45 ribbor spikats på reglarna utanpå vindpappen. Då blir det vertikala kanaler på 555x22 mm för mössen att klättra upp i och så snart de kommit ovanför grundbjälklaget är det bara att gnaga igenom vindpappen så är de inne i den varma isolerade väggen....
Hur stoppar man detta?
Jag har sett lösningar med horisontell läkt där man liksom sågat upp grunda (5-6 mm) tvärspår med sågen med 30-40 mm avstånd. Läkten placeras direkt under den vertikala läkten på väggen och likadant uppe vid takfoten. Det blir ett stopp för mössen men också för ventilationsluften som nu bara kan sippra förbi.
Finns det något vanligt sätt att stänga mössen ute i såna här byggen?
Metallnät eller liknande?
Javisst, det förslag du själv nämner funkar fint. Annars köper du "muslist" eller hörnskydd för gipsytterhörn i metall, det funkar också.
Fö är det inte nödvändigt med 22x45 som sadling för luftspalt bakom fasaden. Det räcker med strö (10mm).
Fö är det inte nödvändigt med 22x45 som sadling för luftspalt bakom fasaden. Det räcker med strö (10mm).
Hittade en produkt på Beijers i Barkarby som kallas "museband" (norsk produkt) och består av ett galvat plåtband som har stansade hål längs ena kanten och urskurna fingrar längs den andra. Fingrarna är sådär 4mm breda med samma distans luft mellan och 3 cm långa ungefär. Sen är bandet vikt 90 grader c:a 1 cm från kanten med hålen.
Man skall tydligen montera det bakom väggpanelen längst ner så att det blir ett galler som släpper igenom luft men inte möss. 30 kr/m kostar det.
Man skall tydligen montera det bakom väggpanelen längst ner så att det blir ett galler som släpper igenom luft men inte möss. 30 kr/m kostar det.
Musebanden fungerar nog när man monterar dem först och panelen sedan. Det finns två modeller där den ena är tänkt för montage vid ny panel och den andra för eftermontage. 90 grader låter som eftermontage. Den andra vill jag minnas har fingrarna i 45 graders vinkel plus att de är längre.
Eftermonterade museband har jag provat med dålig framgång hittills, det ränns fortfarande väldeliga på vinden. Å andra sidan har jag en hel del kvar innan jag gått huset runt. Bäst är om man får det där fixat innan panelen kommer på plats!
De finns på Byggmax också. Bejers ska väl ha en arm och ett ben för varje förpackning...
Eftermonterade museband har jag provat med dålig framgång hittills, det ränns fortfarande väldeliga på vinden. Å andra sidan har jag en hel del kvar innan jag gått huset runt. Bäst är om man får det där fixat innan panelen kommer på plats!
De finns på Byggmax också. Bejers ska väl ha en arm och ett ben för varje förpackning...
Ja på Byggmax hittade jag denna för nyproduktion:
Frågan är hur den skall monteras? Skall man sätta den så att spetsarna pekar neråt eller uppåt när man skall täppa till kanalerna nere vid marken? Jag antar att det bästa är neråt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är hur den skall monteras? Skall man sätta den så att spetsarna pekar neråt eller uppåt när man skall täppa till kanalerna nere vid marken? Jag antar att det bästa är neråt?
Jag satte galvad, finmaskig järnduk när panelen på förrådet försågs med luftspalt när ytterpanelen byttes. Beställde duken på Gärdin och Persson. Den sattes dit efteråt, men det enklaste hade varit att sätta dit den innan brädorna kom på plats. Det har fungerat bra.
Klicka här för att svara