Bredvid huset har jag en uppmurad uteplats med ett rum under (oklar årsmodell på denna men gammal...). Leca block murar och en gjuten platta uppe på.
På utsidan ser plattan över rummet ok ut men kikar man inne i rummet så ser det ut som nedan bilder. Flera cm av något putsaktigt trillar bort från tak och väggar. Det som är kvar är taket är betong och man ser armeringen.
Frågan är väll vilken nivå man ska lägga på att fixa till detta. På ovansidan är planen att lägga någon marksten på plattan för att få en enhetlig yta. Rummet vill jag fixa till rent estetiskt men man kanske även bör förstärka taket på något sätt?
På utsidan ser plattan över rummet ok ut men kikar man inne i rummet så ser det ut som nedan bilder. Flera cm av något putsaktigt trillar bort från tak och väggar. Det som är kvar är taket är betong och man ser armeringen.
Frågan är väll vilken nivå man ska lägga på att fixa till detta. På ovansidan är planen att lägga någon marksten på plattan för att få en enhetlig yta. Rummet vill jag fixa till rent estetiskt men man kanske även bör förstärka taket på något sätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Personligen då det är fristående skulle jag nog hellre fundera på om det inte vore bättre att riva och bygga nytt.......Kanske göra det i trä istället och bara ha nåt enklare förråd under.........
Jo tanken har slagit mig oxå men vill gärna ha ett slutresultat som har samma byggkonstruktion (murar och inte trä)
Det sitter ihop/mot huset . Kanske är oproblematiskt att riva bort men vet inte om jag vågar mig på det hur som hellst. Vem vet hur dom tänkte när det byggdes
Det sitter ihop/mot huset . Kanske är oproblematiskt att riva bort men vet inte om jag vågar mig på det hur som hellst. Vem vet hur dom tänkte när det byggdes
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Vet inte hur de tänkte men då på 40-50tal när det byggde så kanske det var en hel del skyddsrumstänk även om det på långa vägar inte är ett sådant. Billigt material, enkelt att bygga med och när det var nytt så var det ju nytt. problemet är ju att hålla sånt där tätt så inte vatten tränger in och skadar armering och annat som skett nu. Nån katastrof är det ju inte, putsen i taket är ju bara knacka ner och strunta i, den tillför ju ingen styrka på det viset. Frågan är samtidigt varför de putsat så tjockt........isolering kanske...Oftast får man ju gummiklä tak på sånt där så man får det tätt.
Kanske är svårt som du säger att få till ett bra (tätt) rum... Man är väll lite hemmablind och tycker att det skulle se konstigt ut om det togs bort.. Lite nojjig bra att riva bort en sådan här stor pryl alldeles bredvid husets grundmur.
En variant skulle ju kunna va att sätta igen dörren bara.
En variant skulle ju kunna va att sätta igen dörren bara.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Nu ser man ju inte hur huset ligger men är det tänkt som en uteplats på nåt vis? Det var ju det jag menade med att bygga ett trädäck som står på stolpar och ha uteplats i samma nivå som nu och sen nåt enklare förråd under det. Då blir det ju kvar så att säga men man slipper ju kasunen........Ser nog lite trevligare ut också ihop med huset.
Är det ens fäst vid huset på nåt vis då om det är murat? Kanske bara är murat emot.....gjutningen uppepå lär man ju ha koll på dock så det inte är nåt som är ihopgjutet med nå bjälklag i huset.
Är det ens fäst vid huset på nåt vis då om det är murat? Kanske bara är murat emot.....gjutningen uppepå lär man ju ha koll på dock så det inte är nåt som är ihopgjutet med nå bjälklag i huset.
Nja uteplatsen har vi egentligen inget behov av. Anledningen till att behålla det är mest av estetiska skäl och för att inte riskera att påverka husets grund. Enklast kanske som sagt är att stänga rummet och bara putsa murarna runt om och lägga plattor uppe på befintlig platta mot huset. Man kanske ska fylla igen rummet i så fall så det inte är ett tomrum? eller så kvittar det... Tänker bara att om det skulle rasa ihop om 100 år så är det gött om det är fyllt 
Efter rummet som är knappa 2meter brett är det bara utfyllt. Huset ligger i en slänt så är man är i nivå med utbyggnaden som syns till vänster i bild så är det kanske 0.5m kvar av muren
Efter rummet som är knappa 2meter brett är det bara utfyllt. Huset ligger i en slänt så är man är i nivå med utbyggnaden som syns till vänster i bild så är det kanske 0.5m kvar av muren
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilket lim är starkast för uppsättning gardinstång av metall mot kakel
Badrum -
Se upp för silverskatta - ett nytt ogräs som blir starkare när du klipper det
Artikelkommentarer -
Vilken typ av skiva för att stärka upp befintligt trägolv i stuga
Byggmaterial & Byggteknik -
Stärka upp golvet på vinden
Tak & Vind -
Behöver jag stärka upp dessa takbalkar?