Vill köpa en kompostkvarn till sommarstället i present till min sambo. Stugan är off grid och tillgänglig el är från Inverter 2000/4000 w (kontinuerlig/peak) eller 2600/3000w bensinelverk. Dom bensindrivna kompostkvarnarna är dyraste lagret o dåligt med begagnade ute nära mig så tänker på ett eldrivet. Har haft problem tidigaren med sågbord och golvslip som drar säkring på elverk eller inverter trots att markerad effekt är lägre. Antar det är att startströmmen är högre än den märkta strömmen. Men är det olika för olika sorts maskiner / beroende på vad för elmotor maskinen har?
Mer konkret:
Är det troligt att till exempel denna
https://www.jula.se/catalog/tradgar..._IO0rFPNhygp7TrzY-OY9DVvYgshe3LMaAhmTEALw_wcB
Går att köra på detta
https://www.clasohlson.com/se/Elverk-bensin-Cocraft-HG-3000/p/40-9411
Specificationer om elverket i screenshot
Mer konkret:
https://www.jula.se/catalog/tradgar..._IO0rFPNhygp7TrzY-OY9DVvYgshe3LMaAhmTEALw_wcB
Går att köra på detta
https://www.clasohlson.com/se/Elverk-bensin-Cocraft-HG-3000/p/40-9411
Startströmen för en elmotor kan vara på 2.5- 10ggr märkströmen.
Tillexempel en kyl eller frys kan dra 75-100w vid drift men drar kortvarigt vid start runt 1000w. Därför brukar en inverter eller elverk behöva vara på minst 1000 -1500w bara för att driva en kyl eller frys.
Märkströmen på kvarnen 2500 ggr 2.5 = 6250w 2500 ggr 10 =25000w
Någonstans mellan 6250 och 25000w skulle alltså behövas till den.
Tillexempel en kyl eller frys kan dra 75-100w vid drift men drar kortvarigt vid start runt 1000w. Därför brukar en inverter eller elverk behöva vara på minst 1000 -1500w bara för att driva en kyl eller frys.
Det finns batteridrivna kompostkvarnar, t.ex. från Ryobi.D daviddavid skrev:Vill köpa en kompostkvarn till sommarstället i present till min sambo. Stugan är off grid och tillgänglig el är från Inverter 2000/4000 w (kontinuerlig/peak) eller 2600/3000w bensinelverk. Dom bensindrivna kompostkvarnarna är dyraste lagret o dåligt med begagnade ute nära mig så tänker på ett eldrivet. Har haft problem tidigaren med sågbord och golvslip som drar säkring på elverk eller inverter trots att markerad effekt är lägre. Antar det är att startströmmen är högre än den märkta strömmen. Men är det olika för olika sorts maskiner / beroende på vad för elmotor maskinen har?
Mer konkret:
[länk]
Går att köra på detta
[länk]
Ingen aning om hur bra de är, men kan vara värt att kolla på då laddningen av batterierna inte kräver lika mycket effekt...
/Jocce
Husägare
· Skåne
· 1 767 inlägg
Just kompostkvarn är det enda redskap jag haft problem med startströmmar. Den skulle gå på 10A uttag men vägrade starta. Bytte till en kortare och grövre skarvsladd, men kom sen på att det satt ett enfas 16A uttag på mitt trefasuttag. Där funkade den!
En för liten kompostkvarn är ju i stort sett meningslös, om den bara orkar raka småkvistar och vass så är det inte mycket lönt.
En för liten kompostkvarn är ju i stort sett meningslös, om den bara orkar raka småkvistar och vass så är det inte mycket lönt.
Tack för era svar! Då får ska jag inte köpa sladdrivet!
Batteri drivet skulle funka bättre för elen, men pris o styrkan ä kanske lite sämre.
Antar min cirkelsåg på 1000 W råkar vara i det lägre intervallet då för den funkar bra... Men man tar en risk även vid köp av såna mindre maskiner om det skulle va ggr 10...D Du och 19till skrev:Startströmen för en elmotor kan vara på 2.5- 10ggr märkströmen.
Vad händer om man kopplar in en mjukstartare mellan elverk och maskin?Typ en sån här
https://www.amazon.se/Mjukstartmodu...bf38b75fb935f8e8#averageCustomerReviewsAnchor
Det kan fungera att få igång den med en mjukstart.
Men är kraftkällan för svag för att starta en motor så är det tveksamt om det går att få ut full effekt.
En elmotor kan överbelastas ganska mycket om det är kortvarigt och den drar förstås mer än märkeffek. Därför kan tillverkaren ha underdimensionerat motorn eftersom en mindre motor kostar mindre.
Jag är tveksam till kvaliteten på produkter från den länkade hemsidan. Jag beställde kullager därifrån en gång, totalt värdelösa, lämnade tillbaka utan att provmontera.
Varför köper ni inte ett 205l oljefat och kapar av locket och ett par hål nere på sidan. Gör upp en eld och fortsätt.. enklare, billigare, tystare. Inte så många saker som kan gå sönder.
Men är kraftkällan för svag för att starta en motor så är det tveksamt om det går att få ut full effekt.
En elmotor kan överbelastas ganska mycket om det är kortvarigt och den drar förstås mer än märkeffek. Därför kan tillverkaren ha underdimensionerat motorn eftersom en mindre motor kostar mindre.
Jag är tveksam till kvaliteten på produkter från den länkade hemsidan. Jag beställde kullager därifrån en gång, totalt värdelösa, lämnade tillbaka utan att provmontera.
Varför köper ni inte ett 205l oljefat och kapar av locket och ett par hål nere på sidan. Gör upp en eld och fortsätt.. enklare, billigare, tystare. Inte så många saker som kan gå sönder.
Okej jag förstår. Kanske ska jag köpa en mjukstartare ändå eftersom såpass billig o sätta ett mjukstartsväggutag. Tex när jag hyrde golvslip skulle jag varit glad om det gått att köra något även om den inte skulle klara maxbelastning.D Du och 19till skrev:Det kan fungera att få igång den med en mjukstart.
Bränna riset uppfyller inte syftet att göra kompost till lannet tyvärr. Ska hålla utkik efter begagnad bensindriven kvarn istället.
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Synd att det aldrig står i specifikation vad maskinen faktiskt kan dra som mest! Tänker nu på julas 800 w jordfräs som alternativ present till sambon. Förvånansvärt stark säger recensionerna. (Men undrar om det är tecken på att den peakar på mycket högre watt..)D Du och 19till skrev:Det kan fungera att få igång den med en mjukstart.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden