530 läst ·
2 svar
530 läst
2 svar
Hur stängslar jag in en kupera, bergig tomt?
Hej! Planerar att köpa ett hus som har en kuperad, bergig tomt. Då jag vill kunna ha hunden lös på tomten på ett säkert sätt vill jag kunna stängsla in. Hur fäster jag staketet i berget? Finns det andra lösningar som jag inte tänkt på? Om man lejer bort jobbet, vad kan det tänkas kosta per meter? Gissar att det totalt kan bli mellan 50-70 meter stängsel/staket. Någon som kanske gjort nåt liknande och vill dela med sig av kunskap och/eller inspiration?
Du borrar i berget, sätter plintjärn eller stolpskor som du fäster med ankarmassa, sen bygger du staket lr stängsel. Hyr borrhammare nånstans lr köp på Jula o sen vettiga borr så är det bara att sätt igång - enkelt jobb, tar lite tid men du kommer vara så nöjd med dig själv efteråt 🙂F Fixareflaxan skrev:Hej! Planerar att köpa ett hus som har en kuperad, bergig tomt. Då jag vill kunna ha hunden lös på tomten på ett säkert sätt vill jag kunna stängsla in. Hur fäster jag staketet i berget? Finns det andra lösningar som jag inte tänkt på? Om man lejer bort jobbet, vad kan det tänkas kosta per meter? Gissar att det totalt kan bli mellan 50-70 meter stängsel/staket. Någon som kanske gjort nåt liknande och vill dela med sig av kunskap och/eller inspiration?
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
49 kr inkl moms
Läs mer
Går väl enklast att borra i berget och sätta ett Gunnebostängsel? Är det väldigt ojämnt så det blir hål under kanske det går att täcka på enskilda platser. Men är det för hopplöst kanske staket är bättre där brädorna sågas till längd som matchar mot marken men ger en jämn linje upptill.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är rimligt att yrka i nedsättning på slutpriset?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Bygga kaningård på kuperat berg?
Altan & Uteplats -
Kan man stängsla in en kuperad tomt?
Trädgård allmänt -
Avslutad: Vinn svävande gräsklippare för kuperad tomt
Tävling -
Hur definieras höjden på huset vid kuperad mark?
Bygglov