J
Hej! Har dessa 2 balufixer i ett källartak i en Brf. De sitter i ganska klena rör och den ena har en flexslang ansluten. Numera används dessa inte men slangen känns som en säkerhetsrisk om någon råkar rycka i den. Den ensamma är inte proppad heller. Hur stänger jag av den med slangen och vad behöver jag för propp att säkra båda med? Visst kan jag ställa mig och provvrida med mejslar men de verkar sitta trögt och jag vill inte dra sönder någonting eller behöva strypa allt inkommande vatten om något händer. Några tips?

• Gamla balufix-ventil i källartak utan kopplad slang, sitter i klen rörinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av två gamla rörkopplingar med en flexslang ansluten till den ena, belägna i taket.
    Skapa konto
Ta bort flexslangen och sätt på ett lock på båda. Finns i rätt storlek och gänga. Då har du dubbel säkerhet.

J
john68 john68 skrev:
Ta bort flexslangen och sätt på ett lock på båda. Finns i rätt storlek och gänga. Då har du dubbel säkerhet.
Jo det är min plan men hur stänger jag balufixerna? Mässingen känns mjuk. Är det någon form av insex i botten eller stjärnmejsel? Behövs lin och eller gängtejp i gängorna sedan eller är locken förberedda med packning?

• Närbild på en mässing balufix med potentiellt insexhål i botten, slitage och ingen synlig packning.
    Skapa konto
Ja det bör gå att stänga med insex.
Om du ska använda lock så behöver du mest troligt planadapter också..

Annars tar du rörplugg i rätt dimension (y)

Jag hade stängt vattnet och plockat bort ballofixen och satt ändproppar istället.
5 minuters jobb.

• Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jo det är min plan men hur stänger jag balufixerna? Mässingen känns mjuk. Är det någon form av insex i botten eller stjärnmejsel? Behövs lin och eller gängtejp i gängorna sedan eller är locken förberedda med packning?
Sorry. Utgick från att de var avstängda då det annars borde ha runnit ut men de kan ju vara avstängda på annat ställe. Svaret efter mitt var bra!

Ser ju ut att redan vara stängd... Förutom insex så ser det ut att finnas ett spår för vanlig spårskruvmejsel. Och då det spåret "står tvärs" mot rörets/vattnets riktning så borde den vara stängd. Ballufixen ser fö ganska gammal och ärgad ut - så jag skulle inte bli överraskad om kulan sitter fast, dvs den blir svår at rubba.
Ta bort dem och plugga med en propp istället!

J
Ok det får bli så Tackar för hjälpen båda

J
Och nu är balufixerna stängda och locken sitter på.

Jarlingar Jarlingar skrev:
Om du ska använda lock så behöver du mest troligt planadapter också..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.