Hej!
Ska bort tillfälligt med en radiator i hallen då jag skall dit med panelskivor bakom..
För tillfället använder vi ej det vattenburna då pannan lagt av. och ny kommer någon gång nästa år.. ( har en luft luft med så vi klarar oss utan problem )
Men hur gör jag enklast?
Behöver jag dränera systemet?
Kan jag lossa nere vid rören och sätta en form av bygel?
Har som sagt inte bråttom att få tillbaka elementet heller.. kan vara att vi skippar det framöver med då vi troligtvis även i framtiden kommer köra luft luft som komplement då den är precis ovanför radiatorn.
Sett i badrummet så sticker rören upp och sitter någon form av bygel över bara..
Här är lite bilder.. sen tar jag gärna emot tips på hur jag enklast ska göra!
Ska bort tillfälligt med en radiator i hallen då jag skall dit med panelskivor bakom..
För tillfället använder vi ej det vattenburna då pannan lagt av. och ny kommer någon gång nästa år.. ( har en luft luft med så vi klarar oss utan problem )
Men hur gör jag enklast?
Behöver jag dränera systemet?
Kan jag lossa nere vid rören och sätta en form av bygel?
Har som sagt inte bråttom att få tillbaka elementet heller.. kan vara att vi skippar det framöver med då vi troligtvis även i framtiden kommer köra luft luft som komplement då den är precis ovanför radiatorn.
Sett i badrummet så sticker rören upp och sitter någon form av bygel över bara..
Här är lite bilder.. sen tar jag gärna emot tips på hur jag enklast ska göra!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
vad är kopplet för något?Demmpa skrev:
Är det bara att öppna dräneringen vid värmepannan då?
det är en FLVP. Från 1990 som skall bytas ut.,
Använder den endast för varmvatten och ventilation för tillfället..
Så cirkulationspumpen är avstängd hur som!
Kopplet är hela den silvriga delen, ända nedifrån kopparrören till och med termostaten.
Eftersom FLVPn fortfarande är i drift (varmvatten) så lär det behövas vara vatten i systemet samt vara trycksatt.
Exakt var du tömmer systemet kan vara olika, kan vara i FLVPn (troligt).
Har du avstängningsventiler mellan FLVPn och radiatorkretsen så kan du stänga dom för att slippa fylla upp hela radiatorkretsen.
Eftersom FLVPn fortfarande är i drift (varmvatten) så lär det behövas vara vatten i systemet samt vara trycksatt.
Har du avstängningsventiler mellan FLVPn och radiatorkretsen så kan du stänga dom för att slippa fylla upp hela radiatorkretsen.
vad jobbigt detta kändes nu haha!Demmpa skrev:
Kopplet är hela den silvriga delen, ända nedifrån kopparrören till och med termostaten.
Kan man ej stänga termostaten och sen om de finns något på returen?
O så får jag sätta tillbaka radiatorn så klart när vi är klara
är det inte den insexan man ser på bild tre troligtvis?Strip skrev:
och isåfall lossar jag de stora skruvarna som går in i elementet bara?
Ja, kanske. Du kan ju börja med den och se om du kan få radiatorn att tappa trycket genom att öppna luftningsventilen. När du vet att där inte är något tryck kan du börja skruva loss saker.A amoreex skrev:
Strip skrev:
Bör cirkulationspumpen vara påslagen då för att se om de är tryck eller ej?Strip skrev:
Känns som att hur man än gör så är detta ett blött jobb där det kommer bli blött på golvet..
verkar ej som att jag kan lämna termostat delen kvar..
Utan tror jag satsar på att helt enkelt skippa radiatorn..
Och sätta en sån ihopkoppling av rören…
borde väll finnas standard o köpa?
verkar ej som att jag kan lämna termostat delen kvar..
Utan tror jag satsar på att helt enkelt skippa radiatorn..
Och sätta en sån ihopkoppling av rören…
borde väll finnas standard o köpa?
Är det ettrörsystem så behöver tilloppet och returen vara byglade med förbigångsrör för att slingan ska fungera.
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...nslutningar-samt-kopplingar/forbigangsror-f22
Är det tvårörssystem så ska tilloppet och returen vara proppade (aldrig byglade) för att systemet ska fungera.
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...nslutningar-samt-kopplingar/forbigangsror-f22
Är det tvårörssystem så ska tilloppet och returen vara proppade (aldrig byglade) för att systemet ska fungera.
Då är det ett förbigångsrör du vill ha. Var uppmärksam på centrumavståndet mellan kopparrören, så det överensstämmer med måttet på förbigångsröret.
Ja okej!Demmpa skrev:
Jag tror vi har 1 rör. Är två rör upp ur golvet iallafall..
och det sitter en sån bygel i badrummet som förra ägaren satte dit 2003 när de renoverade badrummet..
Så de är nog lugnt..
Vad behöver jag veta mer än cc mellan rören för att veta att jag köper rätt?
Det måste alltid vara två rör (kanaler) (framledning & returledning) till/från varje radiator, annars så kan inte vattnet flöda genom.
Det finns vissa koppel där förgreningen ligger under golvet och att det bara går upp ett rör men med två kanaler till radiatorn.
Det finns vissa (i oförstånd) som sätter förbigång istället för två blindlock
Det finns vissa koppel där förgreningen ligger under golvet och att det bara går upp ett rör men med två kanaler till radiatorn.
Det finns vissa (i oförstånd) som sätter förbigång istället för två blindlock