Jag hittade äntligen en lite större hyvel till vettigt pris på begagnatmarknaden och har därför nu en Morten RPH330 i garaget. Det är dock en sak som jag inte blivit klok på än och det är hur man ställer in hyveldjupet på den. Manualen säger bara att man gör det med spaken vid inmatningsbordet, men det hade jag redan räknat ut. Det står dock ingenting om vad man ska göra med den spaken... Jag har försökt vrida på den och förskjuta den i sidled och så mycket mer kommer jag inte på att man kan göra, men hyveldjupet förändras inte av dessa åtgärder.

Tryck den nedåt mot golvet.

Åhå, så enkelt? Ska pröva ikväll. Tack!

Sitter det inga låsningar av höjden på hyveln?

Jo, det sitter en låsspak som man måste öppna innan man kan rubba inmatningsbordets höjdreglering. Jag tror att jag har lagt in en bild någonstans på en RPH 330. Spaken borde vara med på bild. Jag skall se om den går att hitta.

Hittade bilden.
1 är låsningsspaken och
2 är höjdregleringsspaken.
Hyveln är i övrigt inte i originalskick, så den ser inte ut som din.

• Moretens 330 höjdreglering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, jag vet att din är pimpad långt över min horisont, men låsspaken hade jag redan identifierat så den är i vilket fall inte nåt problem.

Det största återstående problemet nu är hur i hela friden jag ska få åbäket ned i källaren. Även med motor och utbord demonterade så väger det gris.

Hur har det gått för dig med demontering, flytt och justering av höjden på inmatningsbordet?

Jag undersökte möjligheten att demontera inbordet, men avbröt när jag insåg att jag måste demontera _väldigt_ mycket mer än de fyra bultarna som det sitter fast i för att faktiskt få ut det ur hyveln.

Slutsumman blev istället att jag tillverkade skaklar med ett par hjul längst fram så att man kan dra den som en skottkärra. På så sätt kunde två man gå nedför trappen och hålla hyveln horisontalt i var sitt handtag medan en man gick bakom och sänkte ned den trappsteg för trappsteg. Det gick över förväntan, även om jag ser lite misshandlat ut över axlarna idag.

Nästa steg nu är avlägsnande av ytrost, rengöring och uppsmörjning innan slipning av stål och postning väntar. Det tar dessvärre tid eftersom jag till mitt stora förtret är så pass ansvarsfull att jag prioriterar att kratta färdigt i vår överstora trädgård medan den är vackert väder.

Tack till alla som bidragit med hjälp och alla tips!

Kul att höra att du fick ner den. Men nu vill vi se bilder!

God idé, ska dokumentera förloppet från och med nu. Och med tanke på i vilket forum detta skrivs så bör jag nog omedelbart överväga att beställa en softbox, några fler Manfrottostativ, ett par Lastolite reflexskärmar, ett rejält fondkit, ett gäng Elinchromeblixtar och Gossens dyraste ljusmätare. Kanske den senaste Hasselbladaren också... :-)

OK, här kommer de två första bilderna som visar skottkärreanordningen för att ensam kunna flytta på den och för att förenkla flytt i trappor.
Motorn är demonterad, dels för att minska vikten och dels för att komma åt att skjuta skaklarna på plats.

• IMG_5828.jpg
    Skapa konto
  • IMG_5830.JPG
    Skapa konto
Kul att se skönheter - Handlade själv en RPH 330 så sent som igår och den spinner som en katt! d^_^b

En bild på bordet, med före-efter-effekt. Nån som vet hur man kan rengöra det helt 100% från rost? Jag har problem att rengöra i "dalarna" på ytan, som ju är räfflad.

• RPH330BeforeAfter.jpg
    Skapa konto
Eftersom den här tråden började med en infantilt enkel fråga så följer jag upp med vad jag hoppas är ännu en:

Hur lossar man lagerbocken som håller fast kutterkilen?

Jag har upptäckt att kuttern ligger 0.25 mm för högt på den sidan som driver matarvalsarna. Enligt manualen ska man då lossa fyra insexsbultar som håller fast lagerbocken, men de två grövre kommer jag rätt och slätt inte åt med en insexnyckel eftersom kedjehjulen till matarvalsarna är i vägen. Jag har skurit av en insexnyckel så att den faktiskt går att pilla in bakom det ena hjulet och på så sätt fått lossat den ena, men den andra sitter värre till och jag är rädd att jag börjat runddra den.

Jag vet inte heller hur kedjehjulen sitter fast, sprängskissen i manualen är för otydlig för att det ska framgå.

Nån som kan den här hyveln och som vet hur man gör?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.