Urdum fråga som jag inte löser tyvärr. Sutteränghus med lutning på 3 sidor. Ska tvätta och måla om nu i sommar. Hur ställer jag stegen säkert när man ska måla takfotsbrädan? Gräsmatta i sluttning. Hängrännan gör ju att jag inte får särskilt mycket att ställa stegen mot.

• Sutteränghus i sluttning med gräsmatta och träd i förgrunden, takfotsbrädan synlig under taket.
  • Sutteränghus och takfotsbräda, grå himmel, omgivande träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sutteränghus trädgård i sluttning med grön gräsmatta, träd och buskar. Husgaveln synlig till vänster, himmel och skog bakom.
    Skapa konto
Redigerat:

Bästa svaret

Om vi bortser från att underlaget sluttar. Så finns det en tumregel för stegplacering. Stegen skall stå i 70 graders lutning. Man kan lätt kontrollera lutningen: Ställ dig med fötterna precis vid stegfoten böj armen så att du har handen i sidan. Armbågen skall då precis nå fram till stegen. I så fall har du ca 70 graders lutnining.

Man vill ha stegen stående relativt brant för att den inte skall glida på underlaget. Men inte så brant att den välter baklänges.

Din sluttande mark kan göra att metoden inte fungerar. I värsta fall får man väl slå ned några järnstänger i marken som stegen står mot.

Redigerat:
  • Gilla
Lassetasse och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om vi bortser frånb att underlaget sluttar. Så finns det en tumregel för stegplacering. Stegen skall stå i 70 graders lutning. Man kan lätt kontrollera lutningen: Ställ dig med fötterna precis vid stegfoten böj armen så att du har handen i sidan. Armbågen skall då precis nå fram till stegen. I så fall har du ca 70 graders lutnining.

Man vill ha stegen stående relativt brant för att den inte skall glida på underlaget. Men inte så brant att den välter baklänges.

Di sluttande mark kan göra att metoden inte fungerar. I värsta fall får man väl slå ned några järnstänger i marken som stegen står mot.
Bra tips gällande graderna. Annars har i princip alla mobiltelefoner möjligheten att mäta sånt och dom är förvånansvärt exakta. Jag mätta tidigare lutning nästan dagligen med min enkla androidtelefon. Finns ett gäng bra appar för det.

Jag har sett stegar med modulära stödben och grannar som använt feta jordankare (heter det så?). Är dock tveksam till hur mycket nytta jordankare verkligen gör.

• Gilla
Lassetasse
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om vi bortser från att underlaget sluttar. Så finns det en tumregel för stegplacering. Stegen skall stå i 70 graders lutning. Man kan lätt kontrollera lutningen: Ställ dig med fötterna precis vid stegfoten böj armen så att du har handen i sidan. Armbågen skall då precis nå fram till stegen. I så fall har du ca 70 graders lutnining.

Din sluttande mark kan göra att metoden inte fungerar. I värsta fall får man väl slå ned några järnstänger i marken som stegen står mot.
Arbetsmiljöverket säger 75 grader.
En illustration visar rätt lutning för en stege vid 75 grader. En person står vid stegen och når den med armen för att kontrollera lutningen.
Skapa konto

• Gilla
Lassetasse och 1 till
  • Laddar…
Bra svar. Jag har varit uppe men det blir jävligt gungigt på stege, och när tillslaget med stegen blir så litet pga hängränna så känns det olustigt. Och då har jag gjort några korkade grejer förra sommaren (sele fäst i plåtskorsten som hade hängt med i fallet) som kändes lugnt i jämförelse.

• Person klättrar på stege, utför arbete på takfot av hus över en altan, med grönt landskap i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Haha
  • Wow
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
Möjligt att jag kommer ihåg fel. ang. 70 eller 75 grader. Det var en arbetsmiljökonsult som berättade för mig för typ 10 år sedan. men han visade att man skulle ha armen krokig, med handen på höften, alltså inte armen rakt ut.

L Lassetasse skrev:
Urdum fråga som jag inte löser tyvärr. Sutteränghus med lutning på 3 sidor. Ska tvätta och måla om nu i sommar. Hur ställer jag stegen säkert när man ska måla takfotsbrädan? Gräsmatta i sluttning. Hängrännan gör ju att jag inte får särskilt mycket att ställa stegen mot.
skaffa byggställning eller lift så går allt snabbare säkrare och med högre kvalitet

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Då skulle det nästan varit bättre med byggnadsställning av bambukäppar hängande i rep uppifrån som jag sett utomlands. Det var murare som putsade fasad 5 våningar upp. Enstaka bambukäppar som hängde mellan rep uppifrån. De stog alltså och balanserade på käppen med murbrukshink i ena handen och slev i andra handen och putsade väggen. och så nya bambukäppar med cirka 2m skilland i höjdled, ungefär som byggnadsställningar ser ut här hemma.

• Wow
Kane
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Möjligt att jag kommer ihåg fel. ang. 70 eller 75 grader. Det var en arbetsmiljökonsult som berättade för mig för typ 10 år sedan. men han visade att man skulle ha armen krokig, med handen på höften, alltså inte armen rakt ut.
Metoden som bilden visar funkar perfekt för mig med min kropps- och armlängd, blir 75 graders lutning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.