Jag har en pumpbrunn bredvid min trekammarbrunn där jag har en Flygt SXM 2/A GW dränerings- & länspump installerad. Den pumpar upp till min infiltration som ligger ca. 55 meter i uppförslut ifrån pumpbrunnen. När pumpen slutat att gå så rinner alltså allt vatten som befinner sig i slangen (Pem 32) tillbaka till pumpbrunnen vilket får pumpen att gå alldeles för ofta. Har försökt en hel del med trial and error för att hitta rätt inställning på klockorna för att få pumpen att gå med längre intervaller men får inte till det. Nån som har en liknande pump som kan ge tips på hur jag ska ställa in klockorna för att få ordning på det?

• Industriell pump med sladdar och nivåbrytare, metall och plast, märkt "FLYGT," isolerad på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Backventil på slangen kan hjälpa.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Först och främst, hur ligger slangen från pumpen till infiltrationen , som sägs med backventil så måste den ligga absolut frostfritt , det finns inga genvägar för det. Att inte ha en backventil i pumpen gör att slangen blir tom och kan inte frysa, en säkerhet för driften. Det blir nog att försöka få till start/stopp utan den ordinarie vippan, nivån är väldigt kort med orginalet. Då kan nivån bli lite högre i pumpgropen om det går fysiskt. 55 meter är många liter som rinner tillbaka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.