110 465 läst ·
1 261 svar
110k läst
1,3k svar
Hur sparar ni på el och värmekostnader?
Smart. Solen är gratis. Det går faktiskt att torka kläder på vintern utomhus, frystorkar. Har inte provat själv. Men vet att andra har provat och det fungerar.G Greger_08 skrev:
Torktumlare förutom att de förbrukar el sliter som alla vet på kläderna. Filtret talar sitt tydliga språk.
Dubbel besparning!
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Vi försöker alltid torka kläder utomhus vår- sommar- och höst när så är möjligt. Dock är det lite lurigt nu på våren då vi har en åker ganska nära och rätt vad det är har bonden gödslat och då är det bara omtvätt av alla kläder som gäller 
Skippa torktumlaren får blir veckans energispartips.
Men riktigt nya och moderna tumlare kan faktiskt vara klassade A+++ Dessa förbrukar mkt lite energi, rör sig om några hundra kWh/ år maximalt. Men frågan hur bra de är jämfört med de tidigare? Jag har inte provat. Det finns säkert någon baksida. Som diskmaskiner idag som torkar disken dåligt, men de förbrukar lite energi och vatten,
Jag har aldrig haft en torktumlare, hänger istället. Men har använt någon gång när jag varit ute och rest, allt blev mkt skrynkligt och jeansen slets hårt.
Allmän sett är torktumlare väldit hårda på elförbrukning och effekt. Äldre kan förbruka upp till 10 kWh/gång. I Finland där jag bor är det ovanligt att man har torktumlare hemma, det är något som aldrig har slått här. Har förstått att det är vanligare i Sverige.
Ofta har man istället i tvättstugan en liten luftavfuktare igång när om årstiden kräver det.
Folk har idag glömt bort att det går att "tvätta" kläder genom vädring, om det inte blivit fläckar. Jackor och speciellt ylle blir rent till stor del om de hängs utomhus över natten eller ett par nätter. Fukten som fälls ut på natten är själva "tvättmaskinen". Fungerar faktiskt riktigt bra. Testa med sportkläder tex. Förr när folk inte hade tvättmaskiner "tvättade" de kläderna på det viset, för byket var mkt tidskrävande.
På jobbet är jag ansvarig för att i personalutskicket varje vecka presentera veckans energispartips.
Kom gärna in med fler tips här.
Men riktigt nya och moderna tumlare kan faktiskt vara klassade A+++ Dessa förbrukar mkt lite energi, rör sig om några hundra kWh/ år maximalt. Men frågan hur bra de är jämfört med de tidigare? Jag har inte provat. Det finns säkert någon baksida. Som diskmaskiner idag som torkar disken dåligt, men de förbrukar lite energi och vatten,
Jag har aldrig haft en torktumlare, hänger istället. Men har använt någon gång när jag varit ute och rest, allt blev mkt skrynkligt och jeansen slets hårt.
Allmän sett är torktumlare väldit hårda på elförbrukning och effekt. Äldre kan förbruka upp till 10 kWh/gång. I Finland där jag bor är det ovanligt att man har torktumlare hemma, det är något som aldrig har slått här. Har förstått att det är vanligare i Sverige.
Ofta har man istället i tvättstugan en liten luftavfuktare igång när om årstiden kräver det.
Folk har idag glömt bort att det går att "tvätta" kläder genom vädring, om det inte blivit fläckar. Jackor och speciellt ylle blir rent till stor del om de hängs utomhus över natten eller ett par nätter. Fukten som fälls ut på natten är själva "tvättmaskinen". Fungerar faktiskt riktigt bra. Testa med sportkläder tex. Förr när folk inte hade tvättmaskiner "tvättade" de kläderna på det viset, för byket var mkt tidskrävande.
På jobbet är jag ansvarig för att i personalutskicket varje vecka presentera veckans energispartips.
Kom gärna in med fler tips här.
Redigerat:
Torka kläder utomhus så här års kostar mer än att köra torktumlaren för mig. Är man pollenallergiker så blir det i värsta fall sjukskrivning...
Så tänk på att även om tabeller med uträkningar är svartvita så är Verkligheten ™ lika färgsatt som en nöjespark.
Så tänk på att även om tabeller med uträkningar är svartvita så är Verkligheten ™ lika färgsatt som en nöjespark.
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Ett tips är att tvätta just jeans väldigt sällan. Jag brukar vädra dem regelbundet och skulle jag få någon enstaka fläck brukar jag "handgnugga" bort det med en fuktig trasa.
De energisnålaste varianterna har en inbyggd värmepump. Fördelen är som sagt var att dom drar lite energi, men å andra sidan blir dom dyrare och livslängden kortare. Så i de allra flesta fall sparar men energi, men kanske inte pengar i det långa loppet...J Jan Young skrev:
Det finns även en nyare teknologi med dubbla cylindrar som arbetar med lägre temperatur. Dessa tumlare kostar väldigt mkt. och jag tycker att denna teknologi är tveksam, precis som du skriver, hållbarheten är ett stort frågetecken. Bättre att vänta i minst 5 år tills man har statistiken. Har även svårt att tro att det någonsin lönar sig.useless skrev:
Vi får till jobbet direktinformation om alla dessa nyheter. Tillverkarna vill att vi skall speca in deras produkter nämligen.
Vår nuvarande torktumlare är närmare tio år, det är en kondenstumlare av värmepumpstyp, den drar nästan ingenting (är inte hemma nu), det blir minimalt varmare i tvättstugan när vi kör den.J Jan Young skrev:Men riktigt nya och moderna tumlare kan faktiskt vara klassade A+++ Dessa förbrukar mkt lite energi, rör sig om några hundra kWh/ år maximalt. Men frågan hur bra de är jämfört med de tidigare? Jag har inte provat. Det finns säkert någon baksida. Som diskmaskiner idag som torkar disken dåligt, men de förbrukar lite energi och vatten,
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 091 inlägg
Jo, det sparar energi att inte torktumla tvätten. Men å andra sidan sparar en torktumlare på något som är en bristvara, åtminstone för barnfamiljer, nämligen plats.J Jan Young skrev:
Hängtorka tvätt ute begränsas av vädret, och då blir det lätt en massa tvätt som hänger överallt inne i huset istället.
Problemet är väl att i nyare hus är tvättstugan ibland minimal, även avsaknad av grovkök. Finns inte ens plats att stryka. Folk hänger tvätt och stryker i vardagsrummet ibland. Mycket att tänka på med val av bostad.SågspånPappspikEternit skrev:
"Nyare hus"? Mitt är från 1917 och har inget av det du räknar upp...
Tvättstuga = garage. Tidigare fanns det ett bykrum i längan dock så lite standardhöjning var det allt när det var kortare väg och det fanns avlopp som inte rann ut genom väggen på den gamla allmänningen.
Grovkök har jag aldrig förstått funktionen av i moderna villor.
Tvättstuga = garage. Tidigare fanns det ett bykrum i längan dock så lite standardhöjning var det allt när det var kortare väg och det fanns avlopp som inte rann ut genom väggen på den gamla allmänningen.
Jag drar alla över samma kam ungefär, majoriteten, sedan hur man än vänder på ting finns undantag.VidarH skrev:
"Nyare hus"? Mitt är från 1917 och har inget av det du räknar upp...
Det är anmärkningsvärt att många här på forumet liknande dig som skriver som om världen cirkulerade runt dem själva och ojar sig över det. I nästa inlägg står det kanske att "mitt hus byggdes 1917 utan el och det har vi fortfarande inte skaffat, hur har du tänkt att vi skall...??" och några arga Emojs.
Det är en slags självfokus där den drabbade tror att hela världen cirkulerar runt denne och att allt som sker, ont som gott, på något vis har med denne att göra. Det handlar inte om det vi i gemen kallar för fåfänga, utan snarare att tillskriva sig själv en viktighet som går över det normala, istället för att se ur ett större perspektiv. Om man till exempel planerar att skaffa en reklambroschyr åt sitt företag och sätter ett foto på sig själv på dem, istället för att representera sitt företag väl. Om man konstant tar bilder på sig själv och hela tiden lägger ut dem i sociala media så är det liknande.
Jag försöker seriöst skriva om energiförbrukning i villor för att lära mig själv och för att ge till andra samt hoppas slippa dessa typer av ovan inlägg liknande VidarH:s i framtiden.
Redigerat:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 091 inlägg
Jo, det är bland annat därför en torktumlare är utrymmesbesparande. Varken gamla eller nya bostäder brukar vara särskilt välanpassade för att hänga tvätt inomhus.J Jan Young skrev:
Moderna disk, tvätt och torktumlare tar ju en dryg halv arbetsdag att köra på det energisnåla programmet. Om man dessutom har timdebitering på elen vill man köra när elen är billig. Det kan vara en faktor 10 på elkostnaden, så även om maskinen är 5ggr effektivare på snålprogrammet så blir det dyrare om man måste starta under de dyra timmarna för att hinna hänga tvätten innan man går och lägger sig.
Generellt tror jag många byter vitvaror, fönster, bil etc för att vinna 10-20% i förbrukning, för att inse att den nya "investeringen" inte tjänar in sin besparing på sin livslängd (som ofta är kortare för mer avancerade maskiner). Dessutom går nya maskiner knappt att renovera, nya fönster är gjorda så de håller kortare tid och inte går att renovera till skillnad mot de gamla fönstren. Ja, det man tror är en energibesparing kan visa sig bli dyrare i slutänden.
Generellt tror jag många byter vitvaror, fönster, bil etc för att vinna 10-20% i förbrukning, för att inse att den nya "investeringen" inte tjänar in sin besparing på sin livslängd (som ofta är kortare för mer avancerade maskiner). Dessutom går nya maskiner knappt att renovera, nya fönster är gjorda så de håller kortare tid och inte går att renovera till skillnad mot de gamla fönstren. Ja, det man tror är en energibesparing kan visa sig bli dyrare i slutänden.
SågspånPappspikEternit skrev:
Tvätt- och disktiderna är längre idag p.g.a. lagstiftning om energiförbrukning. En tvätt kan ta nästan 6 timmar och en disk 3-4 timmar.J JohanLun skrev:Moderna disk, tvätt och torktumlare tar ju en dryg halv arbetsdag att köra på det energisnåla programmet. Om man dessutom har timdebitering på elen vill man köra när elen är billig. Det kan vara en faktor 10 på elkostnaden, så även om maskinen är 5ggr effektivare på snålprogrammet så blir det dyrare om man måste starta under de dyra timmarna för att hinna hänga tvätten innan man går och lägger sig.
Vi rekommenderar att man startar disk och tvätt innan man går och lägger sig. Är man öppen för förändringar är det är oftast en enkel inställning hos brukaren att planera för eller lägga om sina vanor lite, speciellt vid timdebitering.
Rekommenderar inte timdebitering till villor, utan någon typ av energilager.
Generellt vid laddning av olika typer av energilager har vi systemstyrningar där det oftast laddas under natten.