110 463 läst ·
1 261 svar
110k läst
1,3k svar
Hur sparar ni på el och värmekostnader?
Då är jag med på hur du menar.B Bjober skrev:Nu vad det inte alls så jag menade.
Glöm ordet elda i det jag skrev.
Jag håller konstant innetemperatur med shuntautomatiken och har valt att inte installera innegivaren då det i mitt fall funkar utan.
Jag ville visa att temperaturdifferansen inne och ute avgör husets effektbehov till övervägande del och sänker man tillförd radiatoreffekt så faller innetempen till en lägre men så småningom stabil temperatur.
Och återgår man till ursprunglig effekt så nås så småningom ursprunglig temperatur utan extra tillförd energi. Det var poängen.
I mitt fall inträffar det bara när jag valt att inte tillföra extra elenergi vid längre bortavaro än vad energin i tanken räcker till, typiskt några dygn. Annars är tempen stabil. Lyser solen känner även utegivaren det och anpassar sig.
Dock så beroende på hur välisolerat huset är och läget (vi har ett 60 tals hus med långsida och stora fönster i söder) vilket gör att om det är soligt med mycket solinstrålning så ökar värmen inne vilket gör att shunten reglera ner framledningen, vilket gör att jag tar tillvara på solens värme.
Har du utegivaren placerad i söder?
De brukar rekommenderas att placera dom i norrläge.
Jag har den i nordväst vilket ibland kan ge något oönskad kvällssänkning om kvällssolen ligger på, men ingen stor sak. Vi har heller inget extremt solinsläpp på sydsidan och är väl heller inte så brydda för den övertemp som ibland blir av extra folk, ugnsbak mm. Huset i sig är ganska trögt.J Jeppson skrev:Då är jag med på hur du menar.
Dock så beroende på hur välisolerat huset är och läget (vi har ett 60 tals hus med långsida och stora fönster i söder) vilket gör att om det är soligt med mycket solinstrålning så ökar värmen inne vilket gör att shunten reglera ner framledningen, vilket gör att jag tar tillvara på solens värme.
Har du utegivaren placerad i söder?
De brukar rekommenderas att placera dom i norrläge.
Det fanns planer på kamin inne och isåfall innegivare men det har hittills funkat bra ändå.
Vad du då gjort är att du sänkt medeltemperaturen, ditt uppvärmningssystem har inte mer toppeffekt så därför tar det mer tid att återfå dina 22gr.B Bjober skrev:
Med värmepumpen kan man tillföra mer effekt under kortare tid för att snabbare återfå börtemperaturen. Det är denna mereffekt som gör att det inte är säkert att man sparade något.
Nä det förstår jag. Man har en undersläng och en översläng som tar ut varandra. Då ska man inte spara något eftersom man inte sänkt medeltemperaturen. Sänker man medeltemeraturen vinner man på det.D Dilato skrev:Vad du då gjort är att du sänkt medeltemperaturen, ditt uppvärmningssystem har inte mer toppeffekt så därför tar det mer tid att återfå dina 22gr.
Med värmepumpen kan man tillföra mer effekt under kortare tid för att snabbare återfå börtemperaturen. Det är denna mereffekt som gör att det inte är säkert att man sparade något.
För tex kontorsbyggnader så kan man aktivera nattsänkningen strax innan personalen normalt går hem (typ vid 16:30), samt avaktivera den (typ vid 05:30) så att temperaturen är uppe till det normala när personalen normalt kommer (typ vid 07:00). Med andra ord så kan nattsänkningen vara aktiv i ca 13 timmar måndag-fredag samt hela tiden från fredag-måndag.Tomture61 skrev:
I en lätt byggnad som inte magasinerar värmen borde skillnaden inte vara stor , ang tiden .Demmpa skrev:
För tex kontorsbyggnader så kan man aktivera nattsänkningen strax innan personalen normalt går hem (typ vid 16:30), samt avaktivera den (typ vid 05:30) så att temperaturen är uppe till det normala när personalen normalt kommer (typ vid 07:00). Med andra ord så kan nattsänkningen vara aktiv i ca 13 timmar måndag-fredag samt hela tiden från fredag-måndag.
Nå 'energikonsult' kan väl ersättas 'säljare'Tomture61 skrev:
I fallet med energideklarationerna är ju nyttan diskuterbar men stat och kommun får in mer skatter på villaägarnas bekostnad och man har skapat ett antal 'hittepåjobb' och behöver därför inte öppna ännu en ny statlig myndighet för att sysselsätta de människorna, med nuvarande upplägg finns ju iaf möjligheten att energikonsulten kan hitta och lyckas genomföra (få fastighetsägaren att genomföra) någon åtgärd som sparar energi och därmed motivera de dyrbara konsulttimmarna.
Man kan ju inte nå framgång utan positiva resultat = spara energi / tjäna pengar .F fribygg skrev:Nå 'energikonsult' kan väl ersättas 'säljare'
I fallet med energideklarationerna är ju nyttan diskuterbar men stat och kommun får in mer skatter på villaägarnas bekostnad och man har skapat ett antal 'hittepåjobb' och behöver därför inte öppna ännu en ny statlig myndighet för att sysselsätta de människorna, med nuvarande upplägg finns ju iaf möjligheten att energikonsulten kan hitta och lyckas genomföra (få fastighetsägaren att genomföra) någon åtgärd som sparar energi och därmed motivera de dyrbara konsulttimmarna.
Självbyggare
· 250 inlägg
Intressant, man skulle kunna tänka sig att en lösning skulle kunna vara att använda "artificiellt" ljud.J Jan Young skrev:Jag det är tråkigt, ganska normalt på forum tyvärr. men det är bara att bita ihop och köra framåt.
Jag läser gärna på. På vad? Jag är ny inom branschen och tar gärna emot tips.
Hittills har diskussionerna varit rätt elementära.
Just nu letar jag efter byggmaterial/isolering som är mkt värmeisolerande, men släpper igenom ljud hyfsat bra. Problemet är att byggnaden blir för tyst med isoleringen.
I en byggnad behöver lite ljud läcka in, utifrån. Folk kan inte jobba om det är helt knäpptyst.
När jag själv har börjat gräva i detta med energibesparing har jag hittat en sak som enbart en VP tillverkare har implementerat i sina produkter .
Nibe , Sveriges största VP tillverkare har möjligheten att i deras maskiner schemalägga värme, ventilation och varmvatten .
Nibe , Sveriges största VP tillverkare har möjligheten att i deras maskiner schemalägga värme, ventilation och varmvatten .
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Självbyggare
· 250 inlägg
Ett företag kan dra nytta av skalfördelar. Skulle man i en radhuslänga gemensamt ta in en energikonsult för att göra en genomgång och ge rekommendationer så skulle det löna sig mycket mer än om varje hushåll tog in varsin energikonsult. Så länge energikonsulten inte tar ut provision på besparad energikostnad istället för timpris så kommer det förmodligen inte att vara särskilt lönsamt att ta in en energikonsult för en privatperson. Risken är också att kostnaden överstiger besparingen.Tomture61 skrev: