J Jan Young skrev:
kWp (effekttopp) mäts inte momentant som jag tolkar att du tror.
kWp mäts, snittet för högsta timmen per månad, den blir .
Hej Jan

Jag skrev;

"Effektavgifter kommer troligen, i många fall, att ersätta de stegvisa säkringsavgifter många har idag, man mäter då bl.a. medleffekten under en timma."

Hur man sedan tar betalt kan nog variera. Det kan bli t.ex. medelvärdet av tre största effekttopparna under ett dygn.

M Martin Lundmark skrev:
Hej Jan

Jag skrev;

"Effektavgifter kommer troligen, i många fall, att ersätta de stegvisa säkringsavgifter många har idag, man mäter då b.la. medleffekten under en timma."

Hur man sedan tar betalt kan nog variera. Det kan bli t.ex. medelvärdet av tre största effekttopparna under ett dygn.
Just det, ser, sitter i bilen och stark sol. Föll på egen ;)

Effekttaxa har funnits i snart 10 år för villor i Sverige, kommun för kommun. Jag visste inte att det inte var infört överallt. Om det senare blir medelvärdet av de tre störta topparna per dygn, går det lätt att få bort med en kondensator, eller ett litet lager, som buffert. Vi har det redan i industrin. Kommer säkert för villor också.

Redigerat:
J Jan Young skrev:
Himla intressant allt! Stopp i trafiken nu vägbygge på väg till...

kWp (effekttopp) mäts inte momentant som jag tolkar att du tror.
kWp mäts, snittet för högsta timmen per månad, den blir . Sällan att en vanlig villa (utan laddbil) med värmepump kommer upp i mer än 5 kW (150 kr/ den månaden), kanske man kan komma upp i 6 kW (180 kr/ den mån) i jan-feb. Dessa priser är ofta lägre än säkringstaxan 16A var förr.
En kWp på 6 kW motsvarar en momentan topp på 10 kW, för en villa. Detta är ett genomsnitt.
Så man behöver inte vara så orolig för kWp bara man är normalt försiktig. Slarvar man lite motsvarar varje extra kW inte mer än en kopp kaffe på fiket, man behöver ju leva också! Småpengar alltså.

Ladda bilen gör man under natten!
Hej Jan
”En kWp på 6 kW” vad betyder det?
Vad innebär hela den meningen du skrev? "En kWp på 6 kW motsvarar en momentan topp på 10 kW, för en villa."?

Du skriver” Ladda bilen gör man under natten!”
Om värmen mätt timvis och laddningen mätt timvis, och värmen behövs konstant hela dygnet vad har det då för betydelse att ”Ladda bilen gör man under natten!”?

M Martin Lundmark skrev:
Hej Jan
”En kWp på 6 kW” vad betyder det?
Vad innebär hela den meningen du skrev?

Du skriver” Ladda bilen gör man under natten!”
Om värmen mätt timvis och laddningen mätt timvis, och värmen behövs konstant hela dygnet vad har det då för betydelse att ”Ladda bilen gör man under natten!”?
Hinner inte mer nu. kWp på 6 kW” vad betyder det?

Se på ditt nätbolags hemsida! Finns det inte där se Göteborg Energis sida eller någon annan som kör med kWp.

10 kW är ett exempel på max effekt under en mkt kort tid, minuter tex

Lämnar det annars öppet för någon annan att förklara!

J Jan Young skrev:
Ladda bilen gör man under natten!
Men det stämmer ju inte, vid längre resor lär man få ladda under resan precis som man tankar en fosilbil.

F fribygg skrev:
Men det stämmer ju inte, vid längre resor lär man få ladda under resan precis som man tankar en fosilbil.
längre resor med elbil, detta är inte taget ur sammanhanget!

M Martin Lundmark skrev:
En kWp på 6 kW motsvarar en momentan topp på 10 kW, för en villa."?
Det kan väl inte vara sant, en max peak på 6kW kan väl inte vara 10kW, maxpeaken är ju då 10kW?

Du menar väl snittförbrukning/tidsenhet (Timmedeleffekt )?

kWp, kiloWattPeak är väl för övrigt mest relaterat till solcellsanläggningar och dess maximala produktion.

D Dilato skrev:
Det kan väl inte vara sant, en max peak på 6kW kan väl inte vara 10kW, maxpeaken är ju då 10kW?

Du menar väl snittförbrukning/tidsenhet (Timmedeleffekt )?

kWp, kiloWattPeak är väl för övrigt mest relaterat till solcellsanläggningar och dess maximala produktion.
Hej Dilato

Läs inantill

Det är inte jag utan Jan som skrivit texten. Jag citerade till Jan och frågade vad han menade med texten.

Ställ frågan till Jan.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Så man behöver inte vara så orolig för kWp bara man är normalt försiktig. Slarvar man lite motsvarar varje extra kW inte mer än en kopp kaffe på fiket, man behöver ju leva också! Småpengar alltså.
Hej Jan

”Varför Effekttaxa” Så här svarar Skövde Energi på frågan; ”Skövde Energi jobbar ständigt för att Skövdes elnät ska bli så resurseffektivt som möjligt. En del i det arbetet är en förändring av elnätstaxan, där vi vill att prissättningen ska bli mer kostnadsriktig och ge incitament för ett effektivt utnyttjande av nätet. Det här är våra huvudsakliga drivkrafter.
https://skovdeenergi.se/elnat/effekttaxa/darfor-infor-vi-effekttaxa/

Om målet med effekttaxa är att få ett mer ” ett effektivt utnyttjande av nätet” då skulle jag inte som du, bagatellisera konsekvenserna, speciellt eftersom vi idag ser ut att öka det totala effektuttaget i elnätet.:)

I ”Analys av en ny prissättning med effektkomponent för elkunder Fallstudie på Skånska Energi AB” kan vi i sammanfattningen läsa; ”Efter avregleringen av den svenska elmarknaden 1996 har elproduktionen mer och mer anpassats efter elbehovet. Den överkapacitet som tidigare fanns har reducerats och anläggningar med höga produktionskostnader tagits ur drift. En stor del av elanvändningen i Sverige är temperaturberoende på grund av all elvärme. Detta gör att elnäten belastas väldigt hårt under kalla perioder och att risken för effektbrist ökar. Skånska Energi Nät AB (SENAB), som är ett dotterbolag till Skånska Energi AB (SEAB), är abonnent mot ett överliggande elnät och har en abonnerad effekt som inte får överskridas. Överskrids den abonnerade effekten får företaget betala en extra hög avgift för den effekt man överskridit gränsen med. För att få kompensation för denna straffavgift och för att få en mer rättvis fördelning av kundernas nätavgift, utifrån hur de belastar elnätet, ser företaget till möjligheten att införa en nättariff som baseras på abonnenternas effektanvändning i stället för energianvändning.”
https://www.lth.se/fileadmin/ees/Publikationer/2004/Ex5040MvK.pdf

Om problematiken med att ”elnäten belastas väldigt hårt under kalla perioder och att risken för effektbrist ökar” skall mötas med effekttariffer torde det märkas för elanvändarna. :)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Dilato

Läs inantill

Det är inte jag utan Jan som skrivit texten. Jag citerade till Jan och frågade vad han menade med texten.
Ledsen, jag menade inte att du skrivit det, jag valde fel när jag citerade.

D Dilato skrev:
Ledsen, jag menade inte att du skrivit det, jag valde fel när jag citerade.
Ok/ML

En annan sak som gör vinsten med solceller svår att kalkylera är ju att regelverket ändras hela tiden. Lägg därtill ev. förändringar som kan ske för debitering av el.

Blir lite som att kika i spåkulan. Speciellt om man räknar på 50 år…

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Dilato

Läs inantill

Ställ frågan till Jan.
från mobilen, stopp igen: Sedan pausar jag till helgen på riktigt.

Detta är elförbrukningen sett i momentan kW för en villa med värmepump en kall dag i januari.
Den svarta ringen visar max effekt under en timme, (faktisk kWp är cirka 6,5 kW, men den används inte av nätbolaget i dagsläget. Förmodligen någon som kommer hem efter jobbet och tänder belysning och börjar laga mat, man ser även när de går upp på morgonen vid kl 6 och duschar och även att någon förmodligen jobbar hemifrån och lagar lunch vid 13).
Det gula visar en timme och under den timmen är kWp cirka 4 kW, alltså det som nätbolaget mäter, fast den högsta sådana under månaden. Vad jag vill visa är att man inte behöver vara så rädd för den faktiska/momentana kWp eftersom det jämnar ut sig under timmen, oftast.

Graf över elförbrukning i kW för en villa med värmepump en kall januaridag, med tidpunkter för aktiviteter markerade.

Exempel: Faktiskt momentan 10 kWp liknande ovan kurva blir i realiteten i genomsnitt så som nätbolaget mäter (en timme) omkring 6 kWp, vilket är vad du betalar för.

Redigerat:
Du slänger dig med enheter som inte är dom korrekta, det försvårar analysen.

kWp är bara kW peak (ingen tidsenhet), uppmätt max effekt, inget annat.

Det du avser är vad jag skulle kallat kWhp alltså kiloWatthourpeak, kWh för den timme med högst förbrukning.

Faktiskt momentan 10 kWp skulle lika gärna kunna bli 170 Wh om man förbrukade 10kW i en minut och sedan 0 resten av timmen.

Redigerat:
  • Gilla
Anders_Tranås och 1 till
  • Laddar…
Eftersom jag inte har effektavgift ännu undrar jag om någon vet om max-tim-effekten mäts för faktisk timme (typ 13:00-13:59) eller glidande 60-minuters intervall?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.