110 463 läst ·
1 261 svar
110k läst
1,3k svar
Hur sparar ni på el och värmekostnader?
Som jag fått berättat på någon kurs för många år sen så sparar man inget på själva sänkningen.
Dvs det du sparar på att sänka tas igen när du ska höja.
Det du sparar är den tiden då du har en sänkt temperatur.
Så ju längre sänkningen varar ju mer kan du spara.
Däremot en sänkning som tar 6-7-8 timmar ner för att sen vända upp igen är i stort sett bortkastad.
Däremot en sänkning som tar 6-7-8 timmar ner för att sen vända upp igen är i stort sett bortkastad.
Om värmen stängs helt är ju förbrukningen noll .B BSOD skrev:Tumregeln brukar ju vara 5% per grad, om man sänker det dygnet runt. Men här når man alltså 10% besparing på att sänka 3C under 8h (eller hur lång period man nu valt)?
Även om man stänger av värmen helt, tar det väl flera timmar innan tempen hunnit sjunka 3C?
Det är något som inte riktigt lirar här känner jag.
Jag tror man har betydligt mer att vinna på att styra mot lågpristimmar med ett smart system och ha timpris. T.ex. ngenic.
Läs dokumentet .A Argastesnickaren skrev:Som jag fått berättat på någon kurs för många år sen så sparar man inget på själva sänkningen.
53 x 0,3W (standbyeffekt). Så ca 16W kontinuerlig extra förbrukning in i hushållet. Minst det måste du alltså spara in.J Jonte Karlsson skrev:
Beroende på vad man har för reglercentral/reglerteknik så kommer det att bli olika stora svängningar på temperaturen när man höjer upp temperaturen till normalt igen.
Temperaturen kommer högst troligt tillfälligt att bli högre än inställt börvärde.
Svängningarna kommer att bli större om tempohöjningen infaller med att yttertemperaturen sjunker.
Temperaturen kommer högst troligt tillfälligt att bli högre än inställt börvärde.
Svängningarna kommer att bli större om tempohöjningen infaller med att yttertemperaturen sjunker.
Ja, borde göra väldigt stor skillnad om alla bytte till ledTomture61 skrev:
Vi har precis bytt ut allt till LED, t ex 12st 50W spottar byttes mot 7,4W, de brukar vara påslagna långa tider under kvällarna, beräknas vara återbetalda inom 2 år
Tomture61 skrev:
En del har hamstrat "vanliga" glödlampor , jag själv vägrar slänga fullt fungerande saker
Har även en special glödlampa i mitt hus , tänds inte så ofta (helt vit , 10 cm diameter)
Har funkat sen 2008
September 2009: Förbud mot alla matta glödlampor och klara 100 watts glödlampor.
September 2010: Förbud mot klara 75 watts glödlampor.
September 2011: Förbud mot klara 60 watts glödlampor.
September 2012: Förbud mot klara 40, 25 och 15 watts glödlampor.
September 2016: Skärpta energieffektivitetskrav på riktade halogenlampor för nätspänning (230 volt).
September 2018: Förbud mot halogenlampor för nätspänning (230 volt)
Vi hade 12V halogenspottar i hela huset, inte förrän de sista året har bra LED ersättningsspottar kommit, speciellt de med dim to warm.
Vad har du för värmepump nu?Tomture61 skrev:
Har nu skummat igenom detta dokument .
[länk]
Det verkar som att en byggnad i trä med en källare (betong) byggt 2020 så kan en nattsänkning med 3 gr sänka förbrukningen med 10 %
Bra , för mig innebär det 456 kwh mindre elförbrukning
Men jag måste uppgradera min värmepump (en ny) för 89000:- + installation , för att erhålla dessa funktioner .
Nu är min nuvarande från 2008 ........
OBS Studien är simuleringar i ett datorprogram , VIP-Energy .
Verktygstokig
· Norrbotten
· 879 inlägg
El: LED-lampor och timer till motorvärmaren, årsförbrukningen sjönk till 5100 kWh efter byte av elmätaren och jag har svårt att se någon ekonomisk vinst i annat än att gå off grid.
Värme: kör "nattsänkning" på dagen i fjärrvärmecentralen vår/höst när solen hjälper till, stänger oftast av värmen på sommaren.
Nästa steg är utvändig tilläggsisolering, ungefär halva årsförbrukningen går till 10 kalla vinterveckor...
Värme: kör "nattsänkning" på dagen i fjärrvärmecentralen vår/höst när solen hjälper till, stänger oftast av värmen på sommaren.
Nästa steg är utvändig tilläggsisolering, ungefär halva årsförbrukningen går till 10 kalla vinterveckor...