S
J Jan Young skrev:
Nybliven energikonsult är jag. Jag har jobbat med detta sedan 1 jan 2021.

Jag ser ofta att de flesta inte sparar så mycket på el och värme, utan betalar vad det kostar.

Många som jag sett som sparar gör det själva utan konsult och expertråd och man drar på smilbanden ibland. Ofta har de surfat runt på internet lite för mycket.

Ett fåtal vet verkligen vad de gör. De är intressanta!

Har lite ledigt idag och nästa vecka, första ledigheten. Jag tänkte därför kika in här och se hur det står till med intresset och kunskapen? Det vore kul om någon har någon fråga.
Som det är nu får jag bara uppdrag tilldelade och jag har inte sett riktigt den privata sidan av detta på ett forum som här.

Jag har läst på och jag får inte göra reklam för firman här, inte ens via pm antar jag. Så det tänker jag inte göra. Vi har ändå helt överfullt med jobb så det behövs inte ändå.
Nu kliver du in här med ganska nedlåtande attityd så du ska få ett ärligt svar :)

Det vore minst sagt märkligt om privatpersoner anlitar en ”energikonsult” (att det ens finns….) för pengar dom skulle kunnat göra riktiga energibesparingar med.

Du kan ju omöjligt påstå att du påverkar privatpersoners energikonsumtion mer än på marginalen (inte ens mätbart)

Tomture61
J jack23 skrev:
Vad har du för värmepump nu?
FLVP , IVT 490 från 2008
Verkar hitintills vara enbart Nibe som har schemaläggning av värme, ventilation och varmvatten .

J Jan Young skrev:
Väldigt smart! Väldigt rolig vinkling! Denna tanke var helt ny för mig.
Varmvatten är dyrt. Gymkortet kanske blir nästan blir gratis? Bastar man också varje gång går det nog plus faktiskt.
Detta är vedertaget även hemma hos oss. Duschning sker oftast på gymmet eller i skolan.

Övriga besparingsåtgärder är att vi har 18c inne hemma och eldar med ved om vi vill ha varmare, samt ser till att tillsatsvärmen i vår FTX aggregat är avstängt.

Solpaneler får jag inte att gå ihop hur jag än räknar. Får bättre avkastning på börsen med pengarna ( med en viss risk medges), och då slipper man låsa upp dem samt potentiella underhållskostnader.

Dock kan det bli solpaneler ändå, fast då beror det på intresse.

• Gilla
SueCia
  • Laddar…
S
S Styrman_jansson skrev:
Detta är vedertaget även hemma hos oss. Duschning sker oftast på gymmet eller i skolan.

Övriga besparingsåtgärder är att vi har 18c inne hemma och eldar med ved om vi vill ha varmare, samt ser till att tillsatsvärmen i vår FTX aggregat är avstängt.

Solpaneler får jag inte att gå ihop hur jag än räknar. Får bättre avkastning på börsen med pengarna ( med en viss risk medges), och då slipper man låsa upp dem samt potentiella underhållskostnader.

Jag har funderat på det där med tillsatsvärmen i FTXen. Våran har varit på hela vintern och fick rekomendationen att inte slå av den pga. kondensrisk (i tilluften då antar jag?)

Jag antar att FTXen alltid återvinner så mycket värme som den bara kan oavsett läge på tillsatsvärme? :)

J Jan Young skrev:
Vet inte vad du menar? Fjärrvärme går att koppla in till alla villor med vatten eller luftburet system.

Sänkning några timmar då och då ger besparingar. Speciellt sett på ett år.

Det går inte åt "extra energi" totalt sett för att värma upp igen. Total energiåtgång blir mindre istället.
Inomhustemperaturen är proportionerlig mot energiförbrukningen. Tex sänker man genomsnittstemperaturen under ett dygn genom att sänka när man är på jobbet eller på natten går det åt mindre energi det dygnet jämfört med om du bara låter värmesystemet stå på 21 grader hela dygnet.
Detta är grundläggande fysik och går tyvärr inte att argumentera emot. Hur kan detta vara så svårt att förstå?

1. Om du kör en bil i 100 km/h konstant hastighet på en förbrukar den en viss mängd bränsle.
Om du kör tex 5 mil så säg att din bil förbrukar 3 liter bensin.
Du kör denna sträcka på väg till jobbet 220 dagar om året

2. Om du under 2 mil av de 5 milen sänker till 80 km/h och sedan gasar upp till 100 km/h igen.
Vad tror du då sker med bensinförbrukningen för de 5 milen?

-Samma förbrukning. För att det går åt extra bensin för att gasa upp till 100 km/h igen

-Märkbart lägre förbrukning. Du kommer att spara en hel del bensin varje år.

-Lägre förbrukning men försumbar. Du kommer knappt att spara något på ett helt år.

Slipper gärna se inlägg som "att jag har en V8 jänkebil som drar 1,5 liter oavsett" och annat löjligt.
I ditt exempel kommer det ju ta längre tid att ta sig till jobbet.

S Styrman_jansson skrev:

Märkligt?
Du får 60 öre (sk.red.) + 16 öre (bonus) + 3 öre (cert) + spotpriset när du säljer och de ger avkastning i kanske 50 år, utan underhåll.

Solpaneler ger dig avkastning hela tiden

S SueCia skrev:
Nu kliver du in här med ganska nedlåtande attityd så du ska få ett ärligt svar :)

Det vore minst sagt märkligt om privatpersoner anlitar en ”energikonsult” (att det ens finns….) för pengar dom skulle kunnat göra riktiga energibesparingar med.

Du kan ju omöjligt påstå att du påverkar privatpersoners energikonsumtion mer än på marginalen (inte ens mätbart)
Vi sparade 5000 kWh, vanlig villa med bergvärme , innan 20000 kWh per år, all el.
Nu 15000. Samma komfort.

Kan kolla på jobbet mer i detalj hur vi gjorde.

Det går säkert att spara 5000 kWh i en vanlig villa där inget är gjort på länge. Problemet är att de som hänger på ett forum som det här redan har plockat de lågt hängande frukterna, så att anlita en konsult för att eventuellt hitta de sista några hundra kilowattimmarna är svårt att motivera.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
S
J Jan Young skrev:
Vi sparade 5000 kWh, vanlig villa med bergvärme , innan 20000 kWh per år, all el.
Nu 15000. Samma komfort.

Kan kolla på jobbet mer i detalj hur vi gjorde.
Det skulle vara intressant att se.

S SueCia skrev:
Det skulle vara intressant att se.
Verkligen
För art kunna spara 5000 kWh el på uppvärmningen, då måste till att börja med utgångsvärdet vara >5000

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jag har funderat på det där med tillsatsvärmen i FTXen. Våran har varit på hela vintern och fick rekomendationen att inte slå av den pga. kondensrisk (i tilluften då antar jag?)

Jag antar att FTXen alltid återvinner så mycket värme som den bara kan oavsett läge på tillsatsvärme? :)
Detta är inget jag märkt när jag rengjort inuti aggregaten men det är ju iofs bara 2 år gammalt än så länge. Ska undersökas.

J Jan Young skrev:
Märkligt?
Du får 60 öre (sk.red.) + 16 öre (bonus) + 3 öre (cert) + spotpriset när du säljer och de ger avkastning i kanske 50 år, utan underhåll.

50 år utan underhåll lät väldigt optimistiskt. Vi har ett par solcellsexperter på jobbet och de räknar alltid med ett byte av växelriktare ungefär var 10-15:e år. Detta är erfarenhetsmässigt. På det har du en nergång i effektivitet på själva solcellerna. De räknar med en livslängd på anläggning på ca. 25år. Ibland kanske 30 beroende på material och förutsättningar.

Räknar man på 50 år kanske man även ska ta med en demontering och återmontering av solpanelerna då det för många finns risk för att behöva byta tak under det tidsspannet. Frågar är om man då återmonterar gamla solceller...

Historiskt har jag haft en avkastning på ungefär 17% på börsen, men kanske har jag haft lite tur. Mer rimligt är nog att räkna på 10%. Investerar jag 100 000 på börsen så trillar det in 10-15k varje år. Det är ungefär 45%-70% av mina årliga elkostnader.

Med det sagt säger jag inte att solceller är en dålig investering. Speciellt sett till de miljömässiga vinsterna och hjälpen det ger vårt elsystem. Men man ska nog vara lite realistisk i sina kalkyler...

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Allt som förbrukar el i ett hus värmer också lika mycket som det förbrukar tänker man kanske inte alltid på.
Jag tycker att det verkar lite ovanligt att du har mer i elförbrukning utöver pumpen. Väldigt svårt att svara bättre eftersom jag inte har faktan om huset. Den enorma minskning i elförbrukning som du har fått verkar överdrivet stor också. Du kanske har gjort andra åtgärder också? Tex minskat framledningstemp. Radiatorerna du har nu är kanske inte desamma som tidigare?
Det kan också vara så enkelt att du jämför år med olika kalla vintrar och kallare andra årstider. Det kan göra upp till 25% i skillnad på förbrukningen på hela året.
Hej Jan

Du skrev ”Den enorma minskning i elförbrukning som du har fått verkar överdrivet stor också”

Jag tror inte det. Den är uppmätt (av både mig och elbolagets debiteringsmätare) och minskningen i elanvändning innebär att elbolaget debiterar mig mindre.

Innan jag installerade bergvärme hade jag en el/ved/oljepanna som huvudsakligen användes i eldrift. Värmepumpen var installerad i början av 2007 och sedan installationsfirman gjort sin grundinställning, då kunde jag börja justera in anläggningen och mäta resultatet av justeringarna.

Att använda en kombipanna ger en frihet att välja uppvärmning. Men naturligtvis så gav kombipannan, förutom värme och varmvatten, även mycket extra värme, året om. En extra värme som jag inte önskade (hade behov av) t.ex. i pannrummet och källaren. Tillförd eleffekt vid värmeproduktion resp. varmvatten mättes med extra elmätare. En extra värmeenergimätare mätte värmen som värmepumpen levererade.

Kombipannan hade en shuntreglering med mätning (återföring) av temperaturen i hallen uppe på markplanet och termostater på elementen. Åren före installationen mätte, och noterade jag inne och utetemperatur samt temperaturen på stigaren och returen. Nu kunde jag använda den informationen för att anpassa (justera) värmepumpens inställningar.

Jag konstaterade att varmvattenberedaren var dåligt isolerad och ökade dess isolering

Medelvärdet av elanvändning (inklusive ev. oljeeldning) tio åren före installationen var 42 638 kWh/år. Ett drygt år efter installationen, (när jag hunnit trimma in bergvärmepumpen), användes totalt 16 015 kWh/år (7 903 kWh/år till värme och varmvatten och 8 112 kWh/år till hushållsström), Jag hade då t.ex. inte bytt ut vitvaror eller installerat LED-lampor. I hushållsströmmen ingår då även motorvärmare.

Du skriver ”Allt som förbrukar el i ett hus värmer också lika mycket som det förbrukar tänker man kanske inte alltid på.”

Skriver man så, måste man lägga till två saker;
  • Kommer den (elförlust)värmen på en tid eller på en plats där man inte behöver den är det en onödig värme.
  • Kan man då ersätta den direktelvärmen med värme levererad genom värmepumpen då ”vinner” man i elanvändning motsvarade den COP som man har i värmeanläggningen.
Ca tre månader per år behöver jag inte tillföra uppvärmning till huset (det ser jag genom att värmepumpen slutar leverera värme) värmepumpen levererar bara varmvatten.

Vi gör ett räkneexempel på en vitvara som idag är utbytt;

Jag hade ett frysskåp, som fanns där när jag köpte huset 1994, och som använde ca 600 kWh/år i el, dvs. ca 50 kWh varje månad året om. Tre månader/år innebär 150 kWh onödig (elförlust)värme.

Om bergvärmepumpen (med t.ex. COP =3) får leverera värme istället för direktelvärme från frysen, 9 månader/år då minskar elbehovet. På niomånader innebär det 450 kWh (elförlust)värme, som istället kan levereras via värmepumpen med elbehovet 450/3 kWh = 150 kWh (en besparing på 300 kWh).

Totalt på ett år 150 kWh + 300 kWh = 450 kWh. Vinsten är 450/600= 0,75 d.v.s. 75 % av årsenergibehovet hos vitvaran.

Idag har frysskåpet ersatts av ett annat frysskåp som (enligt tillverkaren) behöver 183 kWh/år

Använder jag samma modell för det nya frysskåpet då är 75 % av 183 kWh/år den elenergi som detta frysskåp behöver ca 137 kWh/år, detta sedan nyttan av förlustvärmen dragits bort.

Resultatet efter byte av frysskåp (450–137) kWh/år = 313 kWh/år

Även övriga elapparater ger värmeförluster som visserligen tillförs huset men är ”onödiga”, vissa tider på dygnet/året. Värme som dessutom värmepumpen levererar effektivare.

Jag ser inte att du tagit upp detta i din beskrivning.

Om du inte förstår ”Den enorma minskning i elförbrukning” jag uppnått, så kan förståelsen av värmeförluster/värmepump vara en del av förklaringen.

Ser du felaktigheter i min beskrivning så korrigera gärna detta.

Redigerat:
S sunqan skrev:
Verkligen
För art kunna spara 5000 kWh el på uppvärmningen, då måste till att börja med utgångsvärdet vara >5000
Flera har jag sett här läser inte igenom ordentligt innan de svarar. Skapar onödiga inlägg och missförstånd.
Vänligen läs igenom noga innan du svarar!

Nej!
ALL el var 20000 kWh före, och efter all el 15000

• Gilla
useless
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Märkligt?

De 60 örena är ju på inget sätt garanterade och det är svårt att få avkastning på snötäckta paneler under den mörka delen av dygnet nov-feb.
Om jag ska få avkastning dagtid i feb-mars på solpaneler räknar jag med underhåll i form av bortsopning av ev snö.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.