Hur spänner man vajer och fjäder på en
Hörmann LPU 40 takskjuts port?
Porten ska andvändas med dn supramatic motor
Ska vajern vara spänd innan man spänner fjädrarna?
Ska man sätta i en sprint när man spänner vajerterna?
Stången som fjädrarna sitter runt ska den vara ihopskruvad eller vara lös när man spänner fjädrarna och vajern?

Har tittat på bilderna men förstår inte hur man ska göra.
Tacksam om någon kan förklara enkelt hur man ska gå tillväga
 
du börjar förstås med att montera alla portbladen och hjulen med vajrarna som sitter i nedersta bladet därefter lyfter du upp porten i öppet läge ( obs väldigt tungt eftersom fjädrarna inte är kopplade )och låser fast den där jag brukar använda en tving eller en bräda.
När du kommit så långt skall du ta vajrarna från porten över det svarta hjulet som sitter i toppen på sidostyckena kontrollera så inte vajrarna har snott sig....sätt dit fjädrarna på vajrarna och fäst änden av vajern i toppen på sidostycket i den silvriga låsanordningen se bild i instruktionsbok.
Fortfarande är inga fjädrar spända eller kopplade till porten, utan det gör du nu medan porten är öppen. Spänn en fjäder neråt tills det tar emot lite, haka fast fjädern och skruva i en skruv. Gör nu samma på motsvarande sida. Klart!
Prova din port den skall kunna manövreras relativt lätt, annars efterspänn fjädrarna. När du är nöjd montera din fina nya motor.
 
E egge80 skrev:
du börjar förstås med att montera alla portbladen och hjulen med vajrarna som sitter i nedersta bladet därefter lyfter du upp porten i öppet läge ( obs väldigt tungt eftersom fjädrarna inte är kopplade )och låser fast den där jag brukar använda en tving eller en bräda.
När du kommit så långt skall du ta vajrarna från porten över det svarta hjulet som sitter i toppen på sidostyckena kontrollera så inte vajrarna har snott sig....sätt dit fjädrarna på vajrarna och fäst änden av vajern i toppen på sidostycket i den silvriga låsanordningen se bild i instruktionsbok.
Fortfarande är inga fjädrar spända eller kopplade till porten, utan det gör du nu medan porten är öppen. Spänn en fjäder neråt tills det tar emot lite, haka fast fjädern och skruva i en skruv. Gör nu samma på motsvarande sida. Klart!
Prova din port den skall kunna manövreras relativt lätt, annars efterspänn fjädrarna. När du är nöjd montera din fina nya motor.
Det är en gammal port som jag har satt nya portblad på.
Måttet är bredd 4000mm höjd 2500 mm så det blir tungt att lyfta
Enligt instruktionsboken så ser det ut som portbladen ska vara nere.
Bifogar bilder
 
  • Illustration av instruktioner för montering av garageportsmekanism, inklusive fjäder och rullsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av instruktionsmanual för montering av portblad med steg-för-steg procedurer och verktyg som används.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsillustration för montering av portblad med angivna mått och varningsikoner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsdiagram för montering av portblad med detaljerade illustrationer av olika steg, inklusive beslag och fjädrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionshandbok med illustrationer som visar montering av garageportskomponenter, inklusive fjädrar och handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nya portblad på en gammal port, storlek 4000x2500 mm, med synliga fjädermekanism och skenor på insidan av ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garageportsfjäder och mekanism installerade ovanför nytt portblad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nabe76
  • Laddar…
Det är en annan variant med de fjädrarna..... den kan inte jag tyvärr
 
Fjädrarna är gjorda för vikten på den port de tillverkades för. Du kan få stora problem att få det fungera om vikten skiljer mycket.

Kan förklara senare exakt hur man gör, jobbar med det.
 
Isakare Isakare skrev:
Fjädrarna är gjorda för vikten på den port de tillverkades för. Du kan få stora problem att få det fungera om vikten skiljer mycket.

Kan förklara senare exakt hur man gör, jobbar med det.
Vikten är exakt samma portbladen är orginal från hörrman
Tacksam om du kan förklara hur jag ska göra för att justera in porten
Fick en ny port av försäkringsbolaget för 8 år sedan men det är först nu som jag monterar upp dem nya portbladen
 
A
Är det bara portbladen du bytt ut,slackade du inte på fjädrarna innan du böt dom isf?
 
Handyman 1 skrev:
Är det bara portbladen du bytt ut,slackade du inte på fjädrarna innan du böt dom isf?
Jag har bara bytt portbladen
Jag lossade skruvarna som man spänner fjädrarna med och då lossnade vajerna och fjädrarna snurrade ut sig
 
A
Förutsätter att porthjul mm är justerat,
med vajrarna på plats på rullarna spänn ena fjädern lite grann för hand bara så det håller vajrarna lite spända( se10.6)
Spänn sedan den andra fjädern till specat antal varv med järnstängerna (vrid uppåt)
och skruva fast,spänn sen den andra fjädern.vet inte hur hörmann gör men på portar jag monterat står fjädervarv angett på en lapp på portbladet.oftast 7-8varv.
antingen räknar man varven eller ser på markeringarna på fjädern.porten ska gå lätt att öppna men inte åka upp av sig själv,man kan ev få slacka eller efterspänna.
 
Redigerat:
Handyman 1 skrev:
Förutsätter att porthjul mm är justerat,
med vajrarna på plats på rullarna spänn ena fjädern lite grann för hand bara så det håller vajrarna lite spända( se10.6)
Spänn sedan den andra fjädern till specat antal varv med järnstängerna (vrid uppåt)
och skruva fast,spänn sen den andra fjädern.vet inte hur hörmann gör men på portar jag monterat står fjädervarv angett på en lapp på portbladet.oftast 7-8varv.
antingen räknar man varven eller ser på markeringarna på fjädern.porten ska gå lätt att öppna men inte åka upp av sig själv,man kan ev få slack
Ja porthjulen är justerade
Jag ska prova att göra som du beskrev imorgon
Återkommer med resultatet imorgon
 
Vanligtvis finns rött eller gult ett sträck målat på fjädrarna, om inte antal fjädervarv finns specat skulle du räknat de innan du släppte fjädrarna.
Men det är bara att prova som tidigare talare säger, ta lite i taget när du känner att den börjar gå lättare.
Kolla noga att vajrarna ligger rätt på trummorna innan du börjar spänna, det är inte kul om man får vajertrassel.
 
Jag klarade inte av att justera in fjäder och vajer.
Så nu behöver jag ringa in hjälp
Har ni några tips på någon som kan komma och hälpa mig med den tjänsten?
Det är i Hässleholm i skåne som porten finns.
 
E egge80 skrev:
lyfter du upp porten i öppet läge ( obs väldigt tungt eftersom fjädrarna inte är kopplade )
Egge Du har kommit med många goda råd tidigare, men första April är förbi.
Fjädrar skall spånas 7-10 varv beroende på spec. Därefter justeras in till balans.
Direkt farliga råd vad det gäller fjäderspänning bör undvikas.
Tänder eller fingrar är i riskzonen.

Isakare Har gjort en mer korrekt beskrivning.
Det gäller att ha bra spett för att spänna fjädrarna och lite erfarenhet underlättar.
Ta i kontakt med Hörman för att få spec ang vare och varv.
 
Är i liknande situation, med fjädrar ovan portöppning (med samma port som TS)
En vajer har gått av, tänkte byte båda när jag ändå håller på.

-måste jag lossa fjäderspänningen för att kunna byta vajrarna?
-behöver jag lossa på fjäderstången, som verkar vara ihopsatt på mitten?
-ja, hur går jag tillväga, vore tacksam för tips
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.