15 262 läst ·
13 svar
15k läst
13 svar
Hur spänner man vajer och fjäder på en Hörmann LPU 40 takskjuts port?
Hur spänner man vajer och fjäder på en
Hörmann LPU 40 takskjuts port?
Porten ska andvändas med dn supramatic motor
Ska vajern vara spänd innan man spänner fjädrarna?
Ska man sätta i en sprint när man spänner vajerterna?
Stången som fjädrarna sitter runt ska den vara ihopskruvad eller vara lös när man spänner fjädrarna och vajern?
Har tittat på bilderna men förstår inte hur man ska göra.
Tacksam om någon kan förklara enkelt hur man ska gå tillväga
Hörmann LPU 40 takskjuts port?
Porten ska andvändas med dn supramatic motor
Ska vajern vara spänd innan man spänner fjädrarna?
Ska man sätta i en sprint när man spänner vajerterna?
Stången som fjädrarna sitter runt ska den vara ihopskruvad eller vara lös när man spänner fjädrarna och vajern?
Har tittat på bilderna men förstår inte hur man ska göra.
Tacksam om någon kan förklara enkelt hur man ska gå tillväga
du börjar förstås med att montera alla portbladen och hjulen med vajrarna som sitter i nedersta bladet därefter lyfter du upp porten i öppet läge ( obs väldigt tungt eftersom fjädrarna inte är kopplade )och låser fast den där jag brukar använda en tving eller en bräda.
När du kommit så långt skall du ta vajrarna från porten över det svarta hjulet som sitter i toppen på sidostyckena kontrollera så inte vajrarna har snott sig....sätt dit fjädrarna på vajrarna och fäst änden av vajern i toppen på sidostycket i den silvriga låsanordningen se bild i instruktionsbok.
Fortfarande är inga fjädrar spända eller kopplade till porten, utan det gör du nu medan porten är öppen. Spänn en fjäder neråt tills det tar emot lite, haka fast fjädern och skruva i en skruv. Gör nu samma på motsvarande sida. Klart!
Prova din port den skall kunna manövreras relativt lätt, annars efterspänn fjädrarna. När du är nöjd montera din fina nya motor.
När du kommit så långt skall du ta vajrarna från porten över det svarta hjulet som sitter i toppen på sidostyckena kontrollera så inte vajrarna har snott sig....sätt dit fjädrarna på vajrarna och fäst änden av vajern i toppen på sidostycket i den silvriga låsanordningen se bild i instruktionsbok.
Fortfarande är inga fjädrar spända eller kopplade till porten, utan det gör du nu medan porten är öppen. Spänn en fjäder neråt tills det tar emot lite, haka fast fjädern och skruva i en skruv. Gör nu samma på motsvarande sida. Klart!
Prova din port den skall kunna manövreras relativt lätt, annars efterspänn fjädrarna. När du är nöjd montera din fina nya motor.
Det är en gammal port som jag har satt nya portblad på.E egge80 skrev:du börjar förstås med att montera alla portbladen och hjulen med vajrarna som sitter i nedersta bladet därefter lyfter du upp porten i öppet läge ( obs väldigt tungt eftersom fjädrarna inte är kopplade )och låser fast den där jag brukar använda en tving eller en bräda.
Måttet är bredd 4000mm höjd 2500 mm så det blir tungt att lyfta
Enligt instruktionsboken så ser det ut som portbladen ska vara nere.
Bifogar bilder
Vikten är exakt samma portbladen är orginal från hörrmanIsakare skrev:
Tacksam om du kan förklara hur jag ska göra för att justera in porten
Fick en ny port av försäkringsbolaget för 8 år sedan men det är först nu som jag monterar upp dem nya portbladen
Förutsätter att porthjul mm är justerat,
med vajrarna på plats på rullarna spänn ena fjädern lite grann för hand bara så det håller vajrarna lite spända( se10.6)
Spänn sedan den andra fjädern till specat antal varv med järnstängerna (vrid uppåt)
och skruva fast,spänn sen den andra fjädern.vet inte hur hörmann gör men på portar jag monterat står fjädervarv angett på en lapp på portbladet.oftast 7-8varv.
antingen räknar man varven eller ser på markeringarna på fjädern.porten ska gå lätt att öppna men inte åka upp av sig själv,man kan ev få slacka eller efterspänna.
med vajrarna på plats på rullarna spänn ena fjädern lite grann för hand bara så det håller vajrarna lite spända( se10.6)
Spänn sedan den andra fjädern till specat antal varv med järnstängerna (vrid uppåt)
och skruva fast,spänn sen den andra fjädern.vet inte hur hörmann gör men på portar jag monterat står fjädervarv angett på en lapp på portbladet.oftast 7-8varv.
antingen räknar man varven eller ser på markeringarna på fjädern.porten ska gå lätt att öppna men inte åka upp av sig själv,man kan ev få slacka eller efterspänna.
Redigerat:
Ja porthjulen är justeradeHandyman 1 skrev:Förutsätter att porthjul mm är justerat,
antingen räknar man varven eller ser på markeringarna på fjädern.porten ska gå lätt att öppna men inte åka upp av sig själv,man kan ev få slack
Jag ska prova att göra som du beskrev imorgon
Återkommer med resultatet imorgon
Vanligtvis finns rött eller gult ett sträck målat på fjädrarna, om inte antal fjädervarv finns specat skulle du räknat de innan du släppte fjädrarna.
Men det är bara att prova som tidigare talare säger, ta lite i taget när du känner att den börjar gå lättare.
Kolla noga att vajrarna ligger rätt på trummorna innan du börjar spänna, det är inte kul om man får vajertrassel.
Men det är bara att prova som tidigare talare säger, ta lite i taget när du känner att den börjar gå lättare.
Kolla noga att vajrarna ligger rätt på trummorna innan du börjar spänna, det är inte kul om man får vajertrassel.
Egge Du har kommit med många goda råd tidigare, men första April är förbi.E egge80 skrev:
Fjädrar skall spånas 7-10 varv beroende på spec. Därefter justeras in till balans.
Direkt farliga råd vad det gäller fjäderspänning bör undvikas.
Tänder eller fingrar är i riskzonen.
Isakare Har gjort en mer korrekt beskrivning.
Det gäller att ha bra spett för att spänna fjädrarna och lite erfarenhet underlättar.
Ta i kontakt med Hörman för att få spec ang vare och varv.
Är i liknande situation, med fjädrar ovan portöppning (med samma port som TS)
En vajer har gått av, tänkte byte båda när jag ändå håller på.
-måste jag lossa fjäderspänningen för att kunna byta vajrarna?
-behöver jag lossa på fjäderstången, som verkar vara ihopsatt på mitten?
-ja, hur går jag tillväga, vore tacksam för tips
En vajer har gått av, tänkte byte båda när jag ändå håller på.
-måste jag lossa fjäderspänningen för att kunna byta vajrarna?
-behöver jag lossa på fjäderstången, som verkar vara ihopsatt på mitten?
-ja, hur går jag tillväga, vore tacksam för tips
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Stiga gräsklippare 53seq drivvajer
Trädgårdsmaskiner -
Plugg med fjäder i kökstak
Tak & Vind -
Hur fäster man säkerhetsvajern på ett släp av märket ÅTM 13025?
Bilar & andra fordon -
Ny fjäder till Wayne Dalton garage port
Byggmaterial & Byggteknik -
Var sitter fjädern som spänner drivremmen till klippaggregatet på stig
Trädgårdsmaskiner