Håller på med mitt andra soveum på övre plan med snedtak (38 graders taklutning).
I första sovrummet blev vinkeln sådär, tittar man längst den ser man att den ormar sig fram. Nu håller andra sovrummet på att bli likadant, se bild.

Har använt glasfiberremsa och spacklar sedan med spackelspade vinkelrätt mot skarven från båda håll.

Tips på hur jag får det snyggt?

• Snedtak under renovering med spacklade skarvar och synlig glasfiberremsa ovanför fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Jag brukar lägga gipset åt samma håll, nu är det för sent.
Har du laser eller snöre så sätter du den i skarven, använd sedan ett anhåll som du spacklar mot, en rätskiva eller ett längre vattenpass som du riktar in efter snöret/laser.

Annars går det utmärkt med bredspackel direkt, arbeta från mitten av riktstrecket åt ena hållet, börja i mitten igen och dra åt andra hållet, då får du en skarpare brytning som blir rakare, arbeta åt andra hållet med andra ord, inte längs med skarven/brytningen.

Mvh P-A

• Gilla
Dsl
  • Laddar…
Att det svajar iväg beror antagligen på ojämnt tjockt lager eller lite dålig passning på skivorna, brukar lösa sig till slut.
Tråkigt när det blir så bara.

Bäst att sova på saken, blir inte så effektivt på nätterna oavsett om man bara har tid då....

• Gilla
Dsl
  • Laddar…
Finns färdiga lister som sätts i spackel.

• Gilla
Jockeastrom
  • Laddar…
Hej ,
Lyfter tråden igen då jag tyvärr råkat ut för samma bekymmer.
Hur löste du problemet ?
Tacksam för svar !

Var visst dålig på att följa upp de råd jag fått (och även följa dem :oops:).

Jag kämpade på mestadels med en bredspackelspade (börja i hörnet och dra utåt). Det blev bättre än första rummet men långt ifrån perfekt. Ses dock mest i släpljus så jag tänker inte så mycket på det, dessutom har det spruckit på något ställe också :seenoevil:

D Dsl skrev:
Var visst dålig på att följa upp de råd jag fått (och även följa dem :oops:).

Jag kämpade på mestadels med en bredspackelspade (börja i hörnet och dra utåt). Det blev bättre än första rummet men långt ifrån perfekt. Ses dock mest i släpljus så jag tänker inte så mycket på det, dessutom har det spruckit på något ställe också :seenoevil:
Tack för återkopplingen(y)
Har själv införskaffa en laser som jag satte längst med det rakaste partiet i skarven, och efter en stunds studerande insett vilken av gipsskivor blev högre/lägre satta. Min tanke är att skära bort längst med och skapa ny rakare linje. Få se om det lyckas,

Norgips har en perforerad lp50-profil. Den används när vinkeln inte är 90gr.

en sådan skulle jag använda i snedtak…

S samhad skrev:
Hej ,
Lyfter tråden igen då jag tyvärr råkat ut för samma bekymmer.
Hur löste du problemet ?
Tacksam för svar !
Hej! Vi har också samma bekymmer här hemma. Är det någon som har länk till var man kan köpa list att sätta för att sen spackla över?

A
MathiasS MathiasS skrev:
Vinkelprofil NORGIPS perforerad LP50 3000mm [länk]

Finns i alla byggvaruhus.
Den du hänvisar där är en plåt som man skruvar gipsen i..

Tack så mycket!
Rejäl skrev:
Den du hänvisar där är en plåt som man skruvar gipsen i..
Jaha, den går inte att använda efteråt? Finns det något man kan använda för att korrigera en redan ojämn vinkel? Ovanpå spacklad och målad vägg?

A
Det är en slätplåt som har hål där den böjs/viks så spacklet kommer inte att fästa på den släta plåten..
Man får spackla i med typ gipsbruk så att vinkeln blir bra och sedan limma på pappersremsa eller typ microlitväv i vinkeln som sedan spacklas med vanligt spackel..

• Gilla
Rompompom
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.