Innertaket i hela huset är av såna här mindre "plattor", vet ej vad det kallas. Jag tycker det är oerhört fult med alla de mörka skarvarna som syns, hur går man tillväga för att fixa till det snyggare? Kan man göra en enklare lösnibg annat än att ta in en offert för att byta hela innertaket?

• Innertak med vita plattor och synliga mörka skarvar, takfläkt och inramade bilder på väggen.
Spackla?

Nej, inte om det ska se bra ut även efter 12 mån. Att spackla alla de skarvarna är ett hästhov dessutom lär det spricka.

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Dra på ett lager gips?

• Gilla
Daniel Barnaniel och 2 till
  • Laddar…
Hade precis samma typ av plattor i vårt hus. Dessa revs ned och ersattes med gips. Som jag kommer ihåg var dessa plattor spontade och fästa osynligt med småspik i sponten. De plattor vi hade var av väldigt porösa, typ tretex, så de var lätta att ta ned, dock lite jobb med att slå in alla småspik som blev kvar i taket. Det går säkert att fästa gips utanpå skivorna beroende lite på material under, men jag valde att ta ned dem.

Hade inte spacklat dessa nej.

Rev också ner och gipsa, tänk inte ens tanken på att spackla dom där skivorna.

C
T thomaslindstrom1 skrev:
vet ej vad det kallas.
De där takskivorna verkar ha funnits i oändligt antal varianter. Tror vi har 8 olika sorters skivor i vårt hus med varierande material, storlek och form. Det som slagit mig är att den enda varianten som är någorlunda diskret är en variant med osynliga skarvar på kortsidorna som litegrand ger illusionen av ett planktak.

Jag tror också att "rätt" väg är att riva ner. Men om man verkligen vill försöka lösa det på något annat sätt så kanske det skulle bli ett okej resultat att enbart foga skarvarna på kortsidorna. Men det krävs så klart mer än att bara spackla om det inte skall spricka. Är skivorna i ett mjukt material/treetex är det nog hopplöst.

Jag kanske skulle försöka med att dra en tunn vit sträng med t.ex. silikon eller akryl i skarvarna. Med en tub med munstycke alltså. Och kanske slätat ut strängen lite med tummen sedan.
Pröva på en liten bit i en toalett eller garderob!

Inte silikon! Det går inte att måla på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.