raveper raveper skrev:
Det är så dyrt med ved.
Försök köpa skog så framstår vedsäcken på macken som billig;)

TRJBerg
raveper raveper skrev:
Det är så dyrt med ved.
Men några timmar (3-4 ?) när man just kommit till stugan kostar inte så mycket. Utgår förstås ifrån att det inte handlar om bensinmackspåsar.
Och man sparar 24-48 timmar eluppvärmning i förväg.

Går det inte åt lika mycket effekt oavsett vilket sätt man värmer på?

TRJBerg
raveper raveper skrev:
Går det inte åt lika mycket effekt oavsett vilket sätt man värmer på?
Frågar du mig?

Självklart.

TRJBerg
raveper raveper skrev:
Självklart.
Ok. Min poäng var att en effektiv järnkamin har (kan ha!) såpass stor effekt att uppvärmningstiden blir tillräckligt kort när man anlänt till sitt fritidshus. Vilket då skulle vara bättre (billigare) än värma med direktel i ett eller två dygn i förväg. I regel har man inte koll på exakt vilken omgivningstemperatur det är eller hur länge man behöver värma för behovet. Vilket gör att man tar i mer än det behövs.
Antar förstås att underhållet av värmen/temperaturen görs m h a elvärmen när väl kaminen fått upp temoeraturen. Eller kanske med LLVP?

Bara för att man har el element behöver man ju inte fisvärma.

TRJBerg
raveper raveper skrev:
Bara för att man har el element behöver man ju inte fisvärma.
Du tänker att man har 5 elelement eller fler på 2000W som man kör fullt? Men man kanske inte har det i ett fritidshus eller begränsade proppar?

TRJBerg TRJBerg skrev:
Du tänker att man har 5 elelement eller fler på 2000W som man kör fullt? Men man kanske inte har det i ett fritidshus eller begränsade proppar?
Alla trefas elabonnemang är på minimum 16A, alltså minst 11kW.
Sen kan man överbelasta diazedsäkringar hyfsat mycket under några timmar.

P
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Vi har elelement i stugan och sätter på dem via wifi inför besök till helgen. Nu undrar jag om det går snabbare upp till 20 grader om man sätter på termostatet på 20 grader från början eller om man börjar med att ställa in elementet på 5 grader, väntar tills temperaturen nått upp till 5 grader och sen höjer till 10 och väntar till temperaturen är 10 grader etc?
Med hög temperaturskillnad mellan elementet och rummet bordet luftflödet bli kraftigare (varm luft stiger) så värmen når större volym snabbare.
Men det beror på möblering och elementets placering.

P Peter787 skrev:
Med hög temperaturskillnad mellan elementet och rummet bordet luftflödet bli kraftigare (varm luft stiger) så värmen når större volym snabbare.
Men det beror på möblering och elementets placering.
På vilket sätt påskyndas uppvärmningen av högre luftflöde runt radiatorn?

Elradiatorn tillför samma energimängd till luften oberoende om luften står stilla runt radiatorn eller om det blåser storm runt den.
Enda skillnaden är att när luften står stilla så blir luften runt radiatorn snabbt uppvärmd men resten av rummet är kallt, men när det blåser storm runt radiatorn så värms "all" luft i rummet upp samtidigt men temperaturhöjningen är minimal per tidsenhet.

P
Demmpa Demmpa skrev:
På vilket sätt påskyndas uppvärmningen av högre luftflöde runt radiatorn?

Elradiatorn tillför samma energimängd till luften oberoende om luften står stilla runt radiatorn eller om det blåser storm runt den.
Enda skillnaden är att när luften står stilla så blir luften runt radiatorn snabbt uppvärmd men resten av rummet är kallt, men när det blåser storm runt radiatorn så värms "all" luft i rummet upp samtidigt men temperaturhöjningen är minimal per tidsenhet.
Du glömmer att termostaten stänger av elementet om det lokalt är så varmt som termostaten är inställt på.
Vi får väl förutsätta att TS vill ha varmt i hela rummet/huset

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg
Demmpa Demmpa skrev:
Alla trefas elabonnemang är på minimum 16A, alltså minst 11kW.
Sen kan man överbelasta diazedsäkringar hyfsat mycket under några timmar.
"Alla" stämmer inte. Vår gamla sommarstuga hade 10A. Och 2 elelement.

TRJBerg TRJBerg skrev:
"Alla" stämmer inte. Vår gamla sommarstuga hade 10A. Och 2 elelement.
Så du menar att elabonnemanget hos nätägaren var/är på 10A?

Jag har inte sett att någon nätägare har några abonnemang som är under 16A.

TRJBerg
Demmpa Demmpa skrev:
Så du menar att elabonnemanget hos nätägaren var/är på 10A?

Jag har inte sett att någon nätägare har några abonnemang som är under 16A.
Jag kommer inte ihåg elabonnemanget. Men huvudpropparna var på 10A.
(Gammal installation.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.