1 608 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Hur snabbt anmäla extra bostad enligt attefallsreglerna vid nybyggnad av hus?
Om jag vill inreda ytterligare en bostad i ett enbostadshus räcker det enligt attefallsreglerna med att anmäla detta till kommunen.
Men om jag köpt en tomt och planerar att bygga ett nytt hus (enbostadshus) där jag vill inreda ytterligare en bostad enligt attefallsreglerna, när i processen skall jag anmäla detta? Jag vill att denna extra bostad inreds redan från början, är detta möjligt?
Kan jag anmäla detta så fort bygglov har getts, och bara lämna in ändrade ritningar, så att huset byggs direkt med en extra bostad? Eller när kan jag tidigast lämna in en anmälan?
Men om jag köpt en tomt och planerar att bygga ett nytt hus (enbostadshus) där jag vill inreda ytterligare en bostad enligt attefallsreglerna, när i processen skall jag anmäla detta? Jag vill att denna extra bostad inreds redan från början, är detta möjligt?
Kan jag anmäla detta så fort bygglov har getts, och bara lämna in ändrade ritningar, så att huset byggs direkt med en extra bostad? Eller när kan jag tidigast lämna in en anmälan?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Jag är ganska övertygad om att du inte kan anmäla förrän efter att du fått slutbevis för bygget.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Hur ser det. planen ut? Många planer för villaområden tillåter en - två familjshus. Jag menar, är du säker på att du inte får bygga den extra bostaden klar direkt?
Edit: Jag tolkar frågan som att det inte handlar om att bygga ett attefallshus, eller en attefallsutbyggnad, utan bara att inreda huset som två bostäder?
Edit: Jag tolkar frågan som att det inte handlar om att bygga ett attefallshus, eller en attefallsutbyggnad, utan bara att inreda huset som två bostäder?
Endast enbostadshus tillåtna. Nej, inte attefallshus eller attefallsutbyggnad, utan inredning av extra bostad som tillåts i enbostadshus enligt samma regelverk.hempularen skrev:Hur ser det. planen ut? Många planer för villaområden tillåter en - två familjshus. Jag menar, är du säker på att du inte får bygga den extra bostaden klar direkt?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Kolla hur mycket av extra bostad du kan bygga direkt, utan att få nedslag för slutbeviset. Jag tror (men kan ha fel) att det räcker med att köksinredningen till extra bostaden inte är monterad, eller tom. att du inte hängt på dörren till bostaden.
En risk är ju att när du väl skickar in anmälan så kommer de på en massa extra krav, typ brandsäkerhet, ventilation osv. som du inte tagit höjd för i bygget.
En risk är ju att när du väl skickar in anmälan så kommer de på en massa extra krav, typ brandsäkerhet, ventilation osv. som du inte tagit höjd för i bygget.
Klicka här för att svara