Jag har blivit erbjuden en massa växter från en bekant som bor i ett område med mängder av mördarsniglar.
Själv har jag inga sniglar hos mig och hoppas slippa dom också!
Därför är jag lite rädd att jag på nått sätt ska få med mig sniglar med växterna?

Eftersom jag inte vet alls hur dom övervintrar/förökar sig etc. så vet jag inte om det är någon risk eller om jag kan "tvätta" växterna på nått sätt för att vara säker på att slippa få hit eländet.
 
Det säkraste är att tvätta av all jord från rötterna med slangen. Och för guds skull, var försiktig, har dom en gång kommit får du aldrig bort dem.
 
Jag skulle vänligt avböja växter från mördarsnigelträdgård såvida min egen trädgård fortfarande är mördarfri.
 
Jag håller med yonna, jag skulle tacka för erbjudandet men avböja.
 
Ok, det är så illa att man inte ens ska tänka på att ta in sånna växter!?
Skönt att få den inputen INNAN man gjorde nått dumt!

Tack!
 
sverre skrev:
Ok, det är så illa att man inte ens ska tänka på att ta in sånna växter!?
Jäpp - tyvärr är det så :eek:
 
Håller med föregående talare...

En annan tanke, hur säker är man på att inte få massa sniglar när man handlar på plantskola m.m.???
 
Mmmm, där sa du nått.................
 
Man är inte alls säker på att inte få med mördarsnigelägg från plantskolorna. Jag försökte få en mördargaranti från en av de större här i södra delen av landet och fick ett stort :D till svar.

Men det är vettigt att kolla runt lite innan man köper växter. Ser plantskolan städad och välordnad ut kan man ju hoppas att även personalen där kollar. Köper man barrotat är det inga problem. Annars kan snigeläggen vara väldigt små och svåra att upptäcka. Plantskolorna får ju sitt material från annat håll så det behöver inte vara den egna plantskolan som slarvat.

Jag satte nyinköpta krukor på stor duk på garageuppfarten och la blöta tidningar under och runtomkring och kollade varje morgon i ett par veckors tid. Men jag var nog lite övernevrotisk ... :rolleyes: - numera har jag ny tomt i en ren snigelkoloni så nu kvittar det om jag får nytillskott.
 
Snigeläggen ser ut som små vita kulor av frigolit. Jag vet inte om dom i något skede är ser ut på ett annat sätt så att dom nästan inte syns, men i princip syns dom ganska bra. Vill man vara säker på att inte få in några sådana så måste man helt skölja rent plantans rötter och plantera i ny köpejord. De ägg man hittar måste man naturligtvis oskadliggöra.
 
Är äggen helt vita? eller kan de ha en annan färg i något annat skede.. hittade små kulor nu igår, kanske 2x2mm som var gulbruna, kan det vara andra sniglar kanske?
 
DragonLady skrev:
Är äggen helt vita? eller kan de ha en annan färg i något annat skede.. hittade små kulor nu igår, kanske 2x2mm som var gulbruna, kan det vara andra sniglar kanske?
Är inte helt säker på om snigelägg kan ha olika färger så jag googlade lite o hittade bl.a. detta dokument där det står att "Äggen är vita eller halvgenomskinliga, runda, några mm i diameter."

http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/faktablad_tradgard/FVT081/FVT081.HTM


Runda korn kan också vara gödningsmedel (vanligt i krukor från plantskolorna) Ett sätt att kolla är att knäppa sönder ett korn med nageln. Är det ihåligt med vätska i är det snigelägg, är det kompakt o smular sönder så är det konstgödning.
 
Jag vet att för något år sedan hade mina föräldrar beställt några växter från en av de större lev. Fick hem växterna, och öppnade växterna ligandes i en stor sopsäck, vilket var tur...
För det var fullt med små "goa ägg" bland en av växterna. Fattar inte hur snabba dom var, men det blev dubbla sopsäckar och RUBBET sändes åter. Nu fick dom pengarna tillbaka, men det var som min mamma sa, det brydde hon sig mindre om, bara hon slapp sniglar.

Till saken hör att dom har en ganska "stor" visningsträdgård, som är ganska välbesökt. Och dom är väldigt nöjda med att kunna säga att dom INTE har denna skit hos sig.

Ta gärna en titt, men tyvärr så har webmastern legat på latsidan... *ler*
Men det kommer uppdaterade bilder om ett par veckor.

www.angatorp.nu
 
Sommartorparn skrev:
Är inte helt säker på om snigelägg kan ha olika färger så jag googlade lite o hittade bl.a. detta dokument där det står att "Äggen är vita eller halvgenomskinliga, runda, några mm i diameter."

[länk]


Runda korn kan också vara gödningsmedel (vanligt i krukor från plantskolorna) Ett sätt att kolla är att knäppa sönder ett korn med nageln. Är det ihåligt med vätska i är det snigelägg, är det kompakt o smular sönder så är det konstgödning.


Åck Åck.. då var det som jag trodde... snigelägg.. klämde på ett o det sprack :mad:
 
Sommartorparn skrev:
Runda korn kan också vara gödningsmedel (vanligt i krukor från plantskolorna) Ett sätt att kolla är att knäppa sönder ett korn med nageln. Är det ihåligt med vätska i är det snigelägg, är det kompakt o smular sönder så är det konstgödning.
Jag hittade plantor med små runda ljusgula kulor i, de sprack när man tryckte på dem och de innehöll vätska. Såg dock inte ut som de snigelägg jag brukar hitta i min trädgård. Frågade på plantskolan och de påstod att det var gödning, visade sådana kulor i alla plantor. De ligger ju inte heller i "klasar" som snigeläggen gör. Så jag tror inte att man nödvändigtvis måste bli vettskrämd bara för att det ploppar.

/Elin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.