Hej! Har en bordsskiva som behöver lite kärlek. .. gillar bordet och vill inte bli av med det.... skivan har lite repor och märken fån kaffekoppar. Material/ trät heter tyligen Ekbetsad akasia..
Hur gör jag? Tacksam för alla tips 😊

Hej och välkommen till forumet!

Litet tips: du får förmodligen inte fler eller bättre svar för att du skapar två trådar kring samma problem.

Med det sagt — akacia som träslag har jag ingen erfarenhet av men om bordet är fanerat, vilket de oftast är, ska du gå väldigt försiktigt fram. Det är fina slippapper som gäller och kör du med maskin ska du hålla den i rörelse hela tiden utan att trycka på den. Det går på nolltid att slipa igenom faner om man har för bråttom och blir oförsiktig.

Om bordet är betsat finns det risk för att du får göra om den behandlingen efter slipning men det är just nu ett framtida problem.

Stort lycka till!
//Ronnie

Mörka fläckar kan du bleka med oxalsyra löst i vatten
Men det gäller att vara försiktig så det inte blir en ljus ring runt fläcken
Tänkte du slipa för hand så är det lämpligt att slipa något snett över träets längsriktning och använda slipblock förstås
Eventuella repor kan du "lyfta" med en blöt handduk och strykjärn

Okej tack men sen då... när man har slipat?

Det är ljusa fläktar. .

Cheesen
Leila Ismail skrev:
Okej tack men sen då... när man har slipat?
Då kommer du att behöva betsa och lacka om bordet, om du vill ha den mörkbruna ekfärgen, tänk på att ventilera väl då vissa sorters acasia kan vara giftiga.

Brukar man inte främst använda acasia i utemöbler?

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Pysslarn skrev:
Hej och välkommen till forumet!

Det är fina slippapper som gäller och kör du med maskin ska du hålla den i rörelse hela tiden utan att trycka på den. Det går på nolltid att slipa igenom faner om man har för bråttom och blir oförsiktig.

//Ronnie
Nja, det är beroende av vilken slipmaskin du har. Har du t.ex. en excenter/oscillerande så innebär inget tryck att slipskivan roterar och tar mera än om du trycker på den så att den stannar och bara oscillerar.

Ok, intressant att veta. Så beter sig inte min gamla AEG excenterslip men det är väl för att den är gammal.

Tack för nyttig information!
//Ronnie

Pysslarn skrev:
Ok, intressant att veta. Så beter sig inte min gamla AEG excenterslip men det är väl för att den är gammal.

Tack för nyttig information!
//Ronnie
Jag har en 30-årig Bosch och trycker du riktigt hårt stannar slippapperet helt och enbart maskinen "skakar".
Påverkas även av vilken hastighet du kör med hur hårt tryck man får använda.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.