9 596 läst ·
8 svar
10k läst
8 svar
Hur slipar jag bordskiva
Hej! Har en bordsskiva som behöver lite kärlek. .. gillar bordet och vill inte bli av med det.... skivan har lite repor och märken fån kaffekoppar. Material/ trät heter tyligen Ekbetsad akasia..
Hur gör jag? Tacksam för alla tips 😊
Hur gör jag? Tacksam för alla tips 😊
Hej och välkommen till forumet!
Litet tips: du får förmodligen inte fler eller bättre svar för att du skapar två trådar kring samma problem.
Med det sagt — akacia som träslag har jag ingen erfarenhet av men om bordet är fanerat, vilket de oftast är, ska du gå väldigt försiktigt fram. Det är fina slippapper som gäller och kör du med maskin ska du hålla den i rörelse hela tiden utan att trycka på den. Det går på nolltid att slipa igenom faner om man har för bråttom och blir oförsiktig.
Om bordet är betsat finns det risk för att du får göra om den behandlingen efter slipning men det är just nu ett framtida problem.
Stort lycka till!
//Ronnie
Litet tips: du får förmodligen inte fler eller bättre svar för att du skapar två trådar kring samma problem.
Med det sagt — akacia som träslag har jag ingen erfarenhet av men om bordet är fanerat, vilket de oftast är, ska du gå väldigt försiktigt fram. Det är fina slippapper som gäller och kör du med maskin ska du hålla den i rörelse hela tiden utan att trycka på den. Det går på nolltid att slipa igenom faner om man har för bråttom och blir oförsiktig.
Om bordet är betsat finns det risk för att du får göra om den behandlingen efter slipning men det är just nu ett framtida problem.
Stort lycka till!
//Ronnie
Mörka fläckar kan du bleka med oxalsyra löst i vatten
Men det gäller att vara försiktig så det inte blir en ljus ring runt fläcken
Tänkte du slipa för hand så är det lämpligt att slipa något snett över träets längsriktning och använda slipblock förstås
Eventuella repor kan du "lyfta" med en blöt handduk och strykjärn
Men det gäller att vara försiktig så det inte blir en ljus ring runt fläcken
Tänkte du slipa för hand så är det lämpligt att slipa något snett över träets längsriktning och använda slipblock förstås
Eventuella repor kan du "lyfta" med en blöt handduk och strykjärn
Okej tack men sen då... när man har slipat?
Det är ljusa fläktar. .
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nja, det är beroende av vilken slipmaskin du har. Har du t.ex. en excenter/oscillerande så innebär inget tryck att slipskivan roterar och tar mera än om du trycker på den så att den stannar och bara oscillerar.Pysslarn skrev:
Jag har en 30-årig Bosch och trycker du riktigt hårt stannar slippapperet helt och enbart maskinen "skakar".Pysslarn skrev:
Påverkas även av vilken hastighet du kör med hur hårt tryck man får använda.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden