Hej!

Ja jag har ett litet amatörbygge här :)

Har ni något tips på hur vi skulle kunna täta här ovanför så det inte regnar in i konstruktionen?

Förlänga droppbleck?

Tack så mycket!

Detaljbild av en vit husknut med markerad springa där tak möter vägg som kan läcka in vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit målad träkonstruktion med synlig springa där det kan läcka in regn.
Skapa konto
Närbild på glipa överst på en vitmålad träkonstruktion som behöver tätas för att förhindra regninträngning.
Skapa konto

Jag tror faktiskt inte du behöver göra något alls åt det där. Det sitter så pass skyddat och är en så liten glipa så det slagregn som eventuellt letar sig in där kommer torka upp i luftspalten bakom panelen.

V vectrex skrev:
Jag tror faktiskt inte du behöver göra något alls åt det där. Det sitter så pass skyddat och är en så liten glipa så det slagregn som eventuellt letar sig in där kommer torka upp i luftspalten bakom panelen.
Hej!
Det var samma sak på andra sidan, då regnade det in, innan vi satt upp ångspärren.
Jag löste det med att foga, men tänkte höra om det fanns någon bygglösning på det.

Tack så mycket!!

J
Kan du inte såga ett jack och fälla in en fyrkantig bit plåt så här?

• Skadad hörnkant på vitmålad husvägg med blå streck som markerar förslag till reparation.
    Skapa konto
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Ett för kort droppbleck vid ett husutsprång som behöver förlängas enligt inläggskommentaren.
Skapa konto

Jag kommer nog förlänga droppblecket! :D

• Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Kan du inte såga ett jack och fälla in en fyrkantig bit plåt så här?
Tack! Men blir det inte så att det ändå kan regna in?

II

Bästa svaret

Så som du tänkt förlänga har jag på mitt hus, det ser bra ut.

• Gilla
swealp
  • Laddar…
J
swealp swealp skrev:
[bild]

Jag kommer nog förlänga droppblecket! :D
Ja, det där blir nog ännu bättre

• Gilla
swealp
  • Laddar…
swealp swealp skrev:
Hej!
Det var samma sak på andra sidan, då regnade det in, innan vi satt upp ångspärren.
Jag löste det med att foga, men tänkte höra om det fanns någon bygglösning på det.

Tack så mycket!!
Jag förstår faktiskt inte hur det kan regna in där. Ångspärren, den är ju längst in. Det betyder ju att all isolering blir blöt också.

Har du ingen vinddduk, utegips eller liknande bakom panelen?

V vectrex skrev:
Jag förstår faktiskt inte hur det kan regna in där. Ångspärren, den är ju längst in. Det betyder ju att all isolering blir blöt också.

Har du ingen vinddduk, utegips eller liknande bakom panelen?
Vindduk hade vi, inget utegips. Det är ett gammalt garage. Vi höll på att bygga om insidan och då fanns det ingen ångspärr.

Det regnade alltså inte in så som det är nu, men bara för att täta tänkte jag.

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.