Vad har ni för erfarenhet?
Vilka redskap är bekvämast att använda till att skotta snö?

Det handlar om södra Skåne. Snöslungan från Biltema känns lite överkill. Samtidigt som den tar mycket plats och vill inte riktigt ta 40 cm snö.
Sen måste man rikta den för att inte få snön fel.

En fyrhjuling? Åkgräsklippare med tillsats? Snöraka? Släde?

Vad tycker ni?

• Gilla
Ronny Johansson6
  • Laddar…
A
I södra Skåne räcker väl en vanlig snöskyffel, eller vänta till dagen efter så har det töat.

• Gilla
Fideliox och 3 till
  • Laddar…
3 dygn nu... Det hade inte gått att parkera eller lämna huset utan att ta undan ca 40 cm...

Emil_K skrev:
I södra Skåne räcker väl en vanlig snöskyffel, eller vänta till dagen efter så har det töat.
Det funkar inte riktigt så i Skåne heller, inte alltid iaf. Jag kör med trädgårdstraktorn...

Trädgårdstraktor som plogar snö i mörker med tända lyktor och varningstriangel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
nikasp
Jag köpte en 5,5 hk kinaslunga med huset för 1000 spänn. En sån som går på 6-7000 på Clas O och liknande. Folk fnissar åt en i Stockholm. Men inte vinter. Har kört fem gånger och sparat många timmars skottande. Den klarar 40 cm lössnö och kastar rätt långt. Vi har 45 meter från garaget ner till vägen. Hade jag vanlig uppfart så hade jag skottat för hand men det här blir lite för mycket.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
A Emil_K skrev:
Snöraka skulle jag köpt det finns flera modeller // Fiskars mindre har fungerat bra för mig

Hur stor yta handlar det om?

Är det under 250kvm och du inte behöver snöröja så ofta vilket jag misstänker är fallet så köp en hema tippen! Jag snöröjjer med en sån när andan faller på vilket kanske blir en 20ggr per säsong här o norrbotten.

Men är det för jobbigt att få motion skulle jag inte tveka på en biltema snöslunga, 40cm är nemas problemas med en sån. Det händer ofta att man har dom mängderna här att köra bort.
Snön åker dit man riktar utblåset och är det lite tight kan man slunga snett framåt och eller bara kasta åt ett håll hela tiden.
Våran slunga står ute året om så dom är oömma så att säga.

En bra kombo är hema tippen och ringa traktor när det väl dumpar mängder av snö vilket jag inte tror händer så hemskt ofta att det är ett reellt problem

En snöslunga som startar ör enklast. Är det så mycket och/eller blöt snö att det går trögt kör man låg fart och halva bredden.
Sen kommer nog en snösläde om det ör en vanlig villatomt.
Bilvax på plåtytor underlättar.att snön släpper.

• Gilla
Ronny Johansson6
  • Laddar…
Snöslunga, skåne 😂
snöskyffel och snösläde klarar jag mig med och jag har snö november till maj.

• Gilla
Ronny Johansson6
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Snöslunga, skåne 😂
snöskyffel och snösläde klarar jag mig med och jag har snö november till maj.
Röd snöslunga står framför höga snödrivor i ett vintrigt landskap med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snöslunga är skitbra även i Skåne. Inte varje år, men förvånansvärt ofta ändå. Det blåser ju ofta samtidigt som det snöar här nere, så det blir mycket drivor. Bild från förra vintern, denna vintern har det inte kommit något alls i princip.

• Gilla
Ronny Johansson6
  • Laddar…
Med nyköpt hus och ansträngd ekonomi så blev det snösläde, den fungerar oftast tillräckligt bra. Efter några år drabbades vi av 3 dm kompakt och väldigt blöt snö. Det tog tre timmar att röja. Därefter blev det ett enkelt beslut att köpa snöslunga. Hittills har vår slunga körts totalt 34 timmar på 15 år. Det varierar såklart mycket mellan åren. Från ca 5 cm blötsnö och uppåt tar jag fram slungan. För pudersnö behövs ingen slunga.

• Gilla
Ronny Johansson6
  • Laddar…
M Mr B skrev:
[bild]
Snöslunga är skitbra även i Skåne. Inte varje år, men förvånansvärt ofta ändå. Det blåser ju ofta samtidigt som det snöar här nere, så det blir mycket drivor. Bild från förra vintern, denna vintern har det inte kommit något alls i princip.
Ok det där såg ju faktiskt befogat ut för snöslunga.

• Gilla
Ronny Johansson6
  • Laddar…
Är jag ensam om att tycka att snösläde suger?

Vet inte om det beror på att jag har grus på stora delar av uppfarten men jag tycker att den bara fastnar och är otymplig. Kåk i jämtlandsfjällen och jag brukar beställa plogning av grannen efter säsongens första dump men sen håller jag efter med en helt vanlig snöskyffel i aluminium eller plast. I.o.f.s. kan det bli lite tungt när det är några dm tung och blöt snö men jag har bara 90-100 kvm och då blir det ändå lagom med motion att handskotta.

engs
B Bästerortarn skrev:
Är jag ensam om att tycka att snösläde suger?

Vet inte om det beror på att jag har grus på stora delar av uppfarten men jag tycker att den bara fastnar och är otymplig. Kåk i jämtlandsfjällen och jag brukar beställa plogning av grannen efter säsongens första dump men sen håller jag efter med en helt vanlig snöskyffel i aluminium eller plast. I.o.f.s. kan det bli lite tungt när det är några dm tung och blöt snö men jag har bara 90-100 kvm och då blir det ändå lagom med motion att handskotta.
Har också grus, delvis ivf. Men snösläde är ju kanon. Skotta allt med skyffel låter som kiropraktikerns dröm, för alla kunder det borde skapa 😆.
Brukar sätta barnen eller några cementplattor i den och köra baklänges vid första snön för att platta till och minska andelen grus man får kratta tillbaka.

Saknar sån med tipp lite men har ganska stora avläggningsytor för snön så blir sällan man behöver göra sådana jättehögar där tipp är mer praktiskt.

• Gilla
Ronny Johansson6
  • Laddar…
engs engs skrev:
Har också grus, delvis ivf. Men snösläde är ju kanon. Skotta allt med skyffel låter som kiropraktikerns dröm, för alla kunder det borde skapa 😆.
Brukar sätta barnen eller några cementplattor i den och köra baklänges vid första snön för att platta till och minska andelen grus man får kratta tillbaka.

Saknar sån med tipp lite men har ganska stora avläggningsytor för snön så blir sällan man behöver göra sådana jättehögar där tipp är mer praktiskt.
Det är ju det som är grejen. Antingen fastnar man bara med släden eller så plattar man till snön.

Sen jag skaffade en ordentlig (lång) skyffel och varierar mellan höger/vänster så tror jag inte att min teknik är så jäkla illa faktiskt.

Sen har jag en liten klen elslunga som faktiskt är helt ok på torr snö men innan man plockat fram den och kabeln så ......

• Gilla
Ronny Johansson6
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.