B Bästerortarn skrev:
Är jag ensam om att tycka att snösläde suger?

Vet inte om det beror på att jag har grus på stora delar av uppfarten men jag tycker att den bara fastnar och är otymplig. Kåk i jämtlandsfjällen och jag brukar beställa plogning av grannen efter säsongens första dump men sen håller jag efter med en helt vanlig snöskyffel i aluminium eller plast. I.o.f.s. kan det bli lite tungt när det är några dm tung och blöt snö men jag har bara 90-100 kvm och då blir det ändå lagom med motion att handskotta.
B Bästerortarn skrev:
Det är ju det som är grejen. Antingen fastnar man bara med släden eller så plattar man till snön.

Sen jag skaffade en ordentlig (lång) skyffel och varierar mellan höger/vänster så tror jag inte att min teknik är så jäkla illa faktiskt.

Sen har jag en liten klen elslunga som faktiskt är helt ok på torr snö men innan man plockat fram den och kabeln så ......
Låter som vissa brukar säga "skill issue" eller så har du en dålig snösläde helt enkelt.
Det finns olika modeller och det är bättre med en som är ordentligt bred imo. Djup behöver inte vara så mycket att den blir kvadratisk nästan utan mer rektangel.
Sen ska den vara rätt höjd också så man slipper gå kutryggad för att undvika så den plogar fast sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.