19 344 läst ·
15 svar
19k läst
15 svar
Hur skeva innerväggar ska man acceptera
Sida 1 av 2
Har just nu ett bygge där hantverkare bygger innerväggar mm för oss. Allt ska vara vitmålat och se rent och fräscht ut. Allt ser lite skevt ut i våra ögon och enligt vårt laserpass är en del saker sneda. Det rör sig inte om många centimeter men tillräckligt mycket för att man ska se det med blåtta ögat.
Gipskivorna buktar på vissa ställen. Där gipsskivorna är fästa mot reglarna ser man tydligt att det inte är riktigt plant. Det är ett vardagsrum så vi vill att ytfinishen ska vara tipptopp såklart dvs allt ska vara slätt, rakt och fint, inga avskavda kanter, inga jack, konstiga spacklingar, färgdroppar eller så.
Vi kan ju bara jämföra med andra väggar i vår bostad men vi tycker inte att detta arbete håller måttet. Hur kräsen ska/får man vara? Vad är acceptabelt? Funktionellt så finns ju inte så mycket att anmärka på kanske, väggen står där den står, men kan man säga att arbetet inte är fackmässigt utfört om man har ovanstående problem med ytskikten?
Gipskivorna buktar på vissa ställen. Där gipsskivorna är fästa mot reglarna ser man tydligt att det inte är riktigt plant. Det är ett vardagsrum så vi vill att ytfinishen ska vara tipptopp såklart dvs allt ska vara slätt, rakt och fint, inga avskavda kanter, inga jack, konstiga spacklingar, färgdroppar eller så.
Vi kan ju bara jämföra med andra väggar i vår bostad men vi tycker inte att detta arbete håller måttet. Hur kräsen ska/får man vara? Vad är acceptabelt? Funktionellt så finns ju inte så mycket att anmärka på kanske, väggen står där den står, men kan man säga att arbetet inte är fackmässigt utfört om man har ovanstående problem med ytskikten?
Ok då förstår jag! Det verkar finnas byggnormer eller likn någonstans.JOW skrev:
Men till mig som normalkonsument som bara anlitar hantverkare ett par gånger per år kan någon med erfarenhet och insikt kolla på min frågeställning?
Tack på förhand!
Enl HUS AMA får buktigheten på en vägg vara +-12mm på 2meters mätlängd,+-5mm på 0,25meter, lutningen +-12mm på 2 meter.
Det är stora toleranser som man ser med blotta ögat.
Mindre buktiga väggar får man vid användandet av stålreglar, det framgår inte om det är trä eller stål som änvänts.
I värsta fall är det reglar som klyvts ur en planka och då kan det bli väldigt krokigt./MLj
Det är stora toleranser som man ser med blotta ögat.
Mindre buktiga väggar får man vid användandet av stålreglar, det framgår inte om det är trä eller stål som änvänts.
I värsta fall är det reglar som klyvts ur en planka och då kan det bli väldigt krokigt./MLj
Tack för svaret Mats!Mats Lj skrev:Enl HUS AMA får buktigheten på en vägg vara +-12mm på 2meters mätlängd,+-5mm på 0,25meter, lutningen +-12mm på 2 meter.
Det är stora toleranser som man ser med blotta ögat.
Mindre buktiga väggar får man vid användandet av stålreglar, det framgår inte om det är trä eller stål som änvänts.
I värsta fall är det reglar som klyvts ur en planka och då kan det bli väldigt krokigt./MLj
Det är vanliga träreglar som sitter i en stålprofil på golvet.
Hur är det med skavanker som jack, bubbligheter, slarvig spackling, ojämna kanter och hörn etc som är svåra att mäta och knyta till en byggnorm? Hur mycket ska man acceptera?
Det är ett relativt litet uppdrag och vi har inte ens pratat om någon byggnorm, HUS AMA eller likn.
Jag har däremot gått runt och visat byggaren hur mitt nuvarande kök ser ut och förklarat att jag vill ha samma kvalitet och ytfinnish på arbetet som kökets bygge (lite förenklat). Att väggar och taklådor är skeva är bara ett av problemen. Själva ytfinnishen med spackling och målning är det största problemet tycker jag.
Jag vill helt enkelt få en känsla för hur petig man kan vara/resp vad man kan förvänta sig av hantverkare som bygger vardagsrum. Om man säger så vad skulle ni acceptera för hantverkskvalitet på ert vardagsrum om de skulle göra innerväggar, innertak, inbyggnadslåda för tv, spottlådor i taket, målat och klart? Kan ni klä det i ord utan att hänvisa till en byggnorm?
Ursäkta att jag är krånglig!
Jag har däremot gått runt och visat byggaren hur mitt nuvarande kök ser ut och förklarat att jag vill ha samma kvalitet och ytfinnish på arbetet som kökets bygge (lite förenklat). Att väggar och taklådor är skeva är bara ett av problemen. Själva ytfinnishen med spackling och målning är det största problemet tycker jag.
Jag vill helt enkelt få en känsla för hur petig man kan vara/resp vad man kan förvänta sig av hantverkare som bygger vardagsrum. Om man säger så vad skulle ni acceptera för hantverkskvalitet på ert vardagsrum om de skulle göra innerväggar, innertak, inbyggnadslåda för tv, spottlådor i taket, målat och klart? Kan ni klä det i ord utan att hänvisa till en byggnorm?
Ursäkta att jag är krånglig!
Om väggen lutar en centimeter från golvet upp till taket kommer du inte att tänka på. Det som syns väl är vassa utbuktningar. Exempelvis om man har en skarv på en horisontell regel i väggen och inte har fått dessa i linje med varandra. Då kan det fort bli illa när man klär väggen med gips. Likadant om man inte får väggarna i vinkel mot varandra. Så länge du inte har en möbel placerad i hörnet lär du inte märka nått. Men ställer du dit ett skrivbord eller byrå kan det se lite konstigt ut .
Men är det upp till mig att bestämma vad som är acceptabelt beroende på hur vi ska använda rummet eller hantverkaren tycka att jag är orimligt petig? Det enda jag kan säga att vi inte är nöjda och att jag som glad amatör hade gjort det bättre.
Det är svårt och veta om du är orimligt petig då vi inte vet vad du ser. Men glöm att du ska få en vägg eller ett tak som inte lutar en endaste millimeter ,det är svårt ,i alla fall om materialet är trä
Jag ska försöka att sätta ord på hur det ska se ut. Man ska inte kunna se var skarven på gipskivorna är när det är tapetserat eller målat .Golvlisterna ska ligga dikt mot golvet . En springa mellan golv och list på nån millimeter är inte snyggt.. Blir där en springa får man hyvla in listerna. Samma gäller med taklisten. Tapetskarvarna ska inte synas förrän man letar efter dom. Det ska vara lika stora springor mellan dörr och karm. Många snickare gör sig kanske inte riktigt så noga då det tenderar att bli dyrt för kunden. Till syvene och sist är det helheten som räknas. Nån liten miss syns sällan om den inte är mitt i blickfånget
Har du några bilder på arbetet snickarn gjort. Jag tycker att det är upp till dig vad som gäller för det är du som betalar.
Jag ska försöka att sätta ord på hur det ska se ut. Man ska inte kunna se var skarven på gipskivorna är när det är tapetserat eller målat .Golvlisterna ska ligga dikt mot golvet . En springa mellan golv och list på nån millimeter är inte snyggt.. Blir där en springa får man hyvla in listerna. Samma gäller med taklisten. Tapetskarvarna ska inte synas förrän man letar efter dom. Det ska vara lika stora springor mellan dörr och karm. Många snickare gör sig kanske inte riktigt så noga då det tenderar att bli dyrt för kunden. Till syvene och sist är det helheten som räknas. Nån liten miss syns sällan om den inte är mitt i blickfånget
Har du några bilder på arbetet snickarn gjort. Jag tycker att det är upp till dig vad som gäller för det är du som betalar.
Redigerat:
Jag kollade på ett klipp på youtube en dag om just vågiga väggar.
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=6lSJ4Mwr-Uw[/ame]
För att slippa få vågiga väggar måste man först sortera bort de extremt bågnade reglarna och använda dom som kortlingar (om man nu måste spara dom).
Sen ska man vända alla reglar i en vägg så att alla buktar åt samma håll.
Sen kan man elhyvla ner utstående problemreglar. Fast då måste ju buktningen gå inåt rummet.
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=6lSJ4Mwr-Uw[/ame]
För att slippa få vågiga väggar måste man först sortera bort de extremt bågnade reglarna och använda dom som kortlingar (om man nu måste spara dom).
Sen ska man vända alla reglar i en vägg så att alla buktar åt samma håll.
Sen kan man elhyvla ner utstående problemreglar. Fast då måste ju buktningen gå inåt rummet.
ByggAMA vad jag förstår tar väl bara upp om själva väggen är sned. Hur är det med exempelvis bygge av detaljer så som inbyggnadsram för TV, lådor för spottar?
Hur är det med byggnorm för ytskikten. Finns det toleranser där också?
Hur är det med byggnorm för ytskikten. Finns det toleranser där också?