P
Har två 110mm avlopprör som jag behöver koppla ihop. Det är ett nästan vertikalt och ett ungefär 45graders.
Inget av dem går inte att justera speciellt mycket. De är även förskjutna i sidled.

Jag tog 3 st 15 graders och det går men det ligger i spänn. Har försökt vrida på dem men det vill sig inte.

Så hur beräknar/gissar man vilka vinklar man ska ha använda?
Trial and error?

Grått avloppsrör med flera skarvar i en vinkel, anslutet till isolering och slang i ett trångt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gråa avloppsrör kopplade i vinkel med flera 15-graderskopplingar. Rören är monterade på en vägg och fixerade med metallklammer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Precis. Prova dig fram.
Att de ligger i spänn är inget problem. Så har du redan fått ihop dom, är ju biffen klar.

Biltema har en variabel muff som kan vridas så den passar i alla vinklar har använt den mycket då behöver man inte en hel uppsättning krökar de finns i alla dimensioner.

P
Att ha de liggande i spänn känns inte helt rätt med tanke på att det bör ju vara tätt.

Ska prova att ta en 15 graders till så det blir mer rörlighet och möjligheter till vinklar

P PappasHammare skrev:
Att ha de liggande i spänn känns inte helt rätt med tanke på att det bör ju vara tätt.

Ska prova att ta en 15 graders till så det blir mer rörlighet och möjligheter till vinklar
Du kan tänka vilket alternativ ett proffs skulle använt sig av. 😁
Annars är det bara att prova vidare.
I rörmokarsvängen är 15gr språng gravt underskattade.

P
Den är tre 30gr ihopbyggda. Ganska fiffigt.
Proffset böjer och bänder sliter och rycker mycket mer än amatören.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag har också använt Biltemas flexböj med mycket bra resultat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.