Är i stort behov av hjälp av någon kunnig skribent/läsare här på Byggahus.
Jag har köpt ett litet timrat torp med sadeltak.
Taket är dock i mycket risigt skick och behöver bytas ut i sin helhet. Cirka en meter av ryggåsen är myrangripen och helt slut. Mittåsar och väggband är dock juste.
Tidigare satt isoleringen på insidan av taket. Ovan det är det spikat rejäla plank ovanpå åsarna och sedan plåt direkt på. Nu när isoleringen är riven och allt är blottat syns takplåten inifrån mellan springorna på plankorna.
Jag vill istället:
- ersätta ryggåsen eller växla av den med färsk stock
- spika ny tvärliggande råspont på åsar och väggband
- ordna en luftspalt på 10-20 mm
- ha utvändig isolering, inte så tjock dock
- läkta
- lägga ny pannplåt
Frågan är hur en sådan typ av lösning kan skissas som tvärsnitt och sedan konstrueras så att jag själv begriper som lekman?
Har letat på nätet och även kikat i Per Hemgrens bok "Bygga tak" utan att bli klokare. Det verkar inte vara så vanligt att isolera utvändigt jämfört med invändigt.
Klimatmässigt handlar det om ett sommartorp på två plan. Markplan är cirka 40 kvm. Lösningen med utanpåliggande takisolering görs dels för att frigöra takhöjd på övre planet och dels för att slippa all risk för fukt hamnar i isolering istället för genom tak och luftspalt. Eftersom vi endast tänkt bebo stugan på vår- sommar- och hösttid behöver torpet inte isoleras överdrivet mycket. Huvudsaken är att fukt och kondens letar sig ut genom väggar och tak. Värmeläckage är försumbart i det här fallet.
Så hur kan en tänkt lösning se ut inifrån och ut med början av frilagda/synliggjorda åsar och ny råspont spikad ovanpå det?