borpålandet
Jag funderar på att skapa ett avtalsservitut med grannen för att använda vår mark. Idag kör de över vår gräsmatta med alla möjliga fordon (nära vårt hus) och de parkerar lite som de vill när stigen, som börjar vid vår tomtgräns och går till deras hus, inte går att köra på under våren och vintern. Tidigare ägare av grannens hus fick använda en bil och stå på vår tomt, men jag får ingen bra kontakt med nya grannen. Jag vill begränsa deras resande till personbil och en parkeringsplats på tomten mot en avgift. Problemet är att de inte har något servitut för att använda stigen till sitt hus. Den stigen går över en gammal samfällighet som saknar ägare. Det finns en ledningsgata för elstolpar längs stigen som förmodligen har servitut, men inte för någon bilväg. Grannens stuga har av någon anledning ett servitut som går till allmän väg över en annan fastighet över skog och berg och det blir nog väldigt dyrt att bygga väg där, så de nyttjar stigen och kör över vår tomt istället. Frågan är om vi kan skapa ett servitut där de är härskande när det också torde krävas ett servitut för väg över samfälligheten?

borpålandet
Karta:

Enkel handritad karta över fastigheter, vägar och en stig vid en sjö, markerar servitut och samfällighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ni kan bara bilda servitut över den fasta egendom ni själva äger, således kan du bara ge grannen rätt att köra över din tomt. Det i sig är inga större problem, kolla bara på reglerna för servitut i jordabalkens 14:e kapitel samt se till att få formkraven på plats (fastighetens samtliga ägare, eventuellt maka/makemedgivande enligt 7:5 Äktenskapsbalken, etc.). Men viktigaste regeln är väl att servitutet måste vara skriftligt och helst ska ta så lite mark i anspråk som möjligt för att uppfylla det tänkta ändamålet, d.v.s intrånget på tjänande fastighet ska vara så litet som möjligt. Efter att ni upprättat ett avtalsservitut kan ni ansöka om att få det inskrivet i fastighetsregistret hos lantmäteriets inskrivning, jag tror det kostar knappt en tusenlapp eller nått sånt. Att ha servitut inskrivet i fastighetsregistret är bra ur sakrättslig synpunkt, då en kopia alltid finns tillgänglig hos staten i det fall ni skulle tappa era. Kom även ihåg att servitut är ett rättsligt förhållande mellan varje fastighet som sådan och inte dess (ur lagens synpunkt) tillfälliga ägare. Det betyder att ett servitut fortsätter gälla*, även om din, grannens eller bägges fastigheter skulle byta ägare. Om ni inte skulle komma överens så har grannarna inte rätt att köra över din fastighet. Däremot har grannarna möjlighet att ansöka hos lantmäteriet om att bilda ett servitut enligt reglerna i fastighetsbildningslagen, sådana servitut kan under vissa omständigheter även bildas med tvång, oaktat vad ägaren till tjänande fastighet tycker om saken.

För att din granne ska erhålla formell rätt till väg hela vägen fram till allmän väg krävs således överenskommelser med flertalet fastighetsägare, alternativt att din granne (eller någon annan) ansöker om att bilda en gemensamhetsanläggning hos Lantmäteriet, möjligen att lantmäteriet skulle kunna tänka sig att tvångsbilda ett servitut över alla fastigheter (och eventuell samfällighet) också, men det brasklappar jag för.

*Det finns vissa undantagsfall där servitut kan upphöra vid fastighetsöverlåtelser, men det är inte normalfallet så vi lämnar dessa där hän för tillfället tänker jag.

Redigerat:
Jag förstår inte riktigt syftet med att ge ett servitut till grannen?

De missköter idag den överenskommelse som finns (alternativt underlåter att kommunicera för att få till en ordnad överenskommelse?) om hur de får använda er tomt. Och då vill du som åtgärd för att stävja detta ge dem mer rättigheter?

Vet inte om jag läser din beskrivning fel på något sätt. Men jag förstår den som att du tänker att de ska börja bete sig organiserat och sluta med att nyttja er tomt utöver vad ni gett dem lov till. Varför skulle de bli bättre på att hålla sig inom ramarna bara för att de fick ett servitut?
För mig skulle det snarare tala emot att ge dem det eftersom jag skulle tro att de skulle fortsätta att köra över mig och gå utanför ramarna.

Jag hade snarare dragit upp väldigt klara gränser genom att sätta upp fysiska markeringar och ställt ultimatum. Antingen håller ni er inom detta med körning och parkering eller så blir ni av med hela förmånen att använda min tomt.

• Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
Jag avråder också från det tänkta servitutet. Det hjälper ju egentligen inte grannen då denna inte godtyckligt får skapa en väg på samfälligheten, men framför allt urholkar det värdet på er fastighet rejält. Att ni får en genomgående väg genom fastigheten kan i värsta fall leda till att ni vid en tomtplatsbestämning blir av med marken mellan vägen och vattnet som tomt. Den skulle fortsätta vara er, men allemansrätten skulle gälla. Och även om det inte skulle gå så illa så skulle ni få en väg mitt framför huset.

Grannens fastighet är avstyckad från den omkringliggande med förutsättningen att få bygga en egen väg. Att så aldrig skett är inte ert ansvar, utan något som varje köpare från avstyckningen och framåt borde räknat med som en potentiell kostnad. Om de inte gjort så är återigen inte ert ansvar.

Säg nej, och hänvisa till det servitut de redan har. Eller ta väldigt mycket betalt för att ge ett servitut.

• Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
borpålandet
R Räknenisse skrev:
Jag hade snarare dragit upp väldigt klara gränser genom att sätta upp fysiska markeringar och ställt ultimatum. Antingen håller ni er inom detta med körning och parkering eller så blir ni av med hela förmånen att använda min tomt.
Jag har funderat på att sätta upp ett hinder men finns det inte risk att de tvingar fram ett officialservitut i så fall eftersom de inte kan ta sig till sin sommarstuga via en väg som byggts på det omöjliga servituet över skog och branta berg? I och för sig är det nog bäst att göra klart om bestämda regler och om de överträder så sätter jag upp en bom och då får de försöka ordna ett servitut bäst de kan.

De har byggt en stor parkering alldeles vid vår tomtgräns på samfälligheten och jag är orolig vad de har tänkt med den. Det är ett svartbygge och de har även lagt grus på stigen så att den ska klara tung trafik. De gjorde det då jag var bortrest. När jag frågade svarade han att han hade rätt till väg men han verkar inte förstå att den rätten belastar fastigheten som stugan styckats av från, inte samfälligheten och vår fastighet.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
borpålandet
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Säg nej, och hänvisa till det servitut de redan har. Eller ta väldigt mycket betalt för att ge ett servitut.
Tack, bra input. Kan man ta betalt även om det är ett tvingande servitut? Eftersom det gällande vägservitutet i princip är omöjligt att använda kanske de kan tvinga fram ett officialservitut?

Jag ser det som minimal risk att grannen kan tvinga fram ett servitut över er fastighet. Grannen har ju redan rätt till väg på annat plats. Ni kan frivilligt ta fram en överenskommelse men det skulle jag aldrig göra med en granne av denna "typ". Du måste skydda din fastighet och stoppa grannen från att köra över dig och er fastighet! Var tydlig och berätta att det är slut på detta fr.o.m ett visst datum och att du kommer spärra vägen om han inte slutar använda din fastighet som väg. En bom är en bra ide.

• Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
Som sagt servitut skulle kunna (i värsta fall) göra att du "förlorar" tomten mellan vägen och vattnet om det görs en tomtplatsbestämmning. Kan ex. bli aktuellt om du vill ha bygglov för utbyggnad eller komplementbyggnad.

• Gilla
borpålandet
  • Laddar…
borpålandet borpålandet skrev:
Kan man ta betalt även om det är ett tvingande servitut? Eftersom det gällande vägservitutet i princip är omöjligt att använda kanske de kan tvinga fram ett officialservitut?
Ja, du har rätt till intrångsersättning även om servitutet tvingas fram. Den blir säkert lägre än vad man skulle sätta för pris för att avskräcka från det alternativet, men du är aldrig tvingad att lämna servituträtt utan att få ersättning för det.

Om det inritade servitutet är omöjligt/orimligt dyrt att nyttja är svårt för oss att veta, men någon gång har det trots allt betraktats som tillräckligt för att göra fastigheten funktionell.

Om vi inte annat kan ju ett hot om att både kunna förlora en tvångsförrättning och behöva bygga en väldigt dyr väg kunna göra grannen mer medgörlig. Kanske kan ni erbjuda en väg som går en bit bakom snarare än precis framför ert hus; om sjösidan känns viktigare. Hur grannen hanterar allmänningen är inte nödvändigtvis ditt problem.

• Gilla
borpålandet
  • Laddar…
harry73
Finns det en möjlighet att dra grannens väg runt din fastighet över allmänningen? Det känns mycket rimligare att bilda en servitut där än på tomtmark

borpålandet borpålandet skrev:
Tack, bra input. Kan man ta betalt även om det är ett tvingande servitut? Eftersom det gällande vägservitutet i princip är omöjligt att använda kanske de kan tvinga fram ett officialservitut?
Ska nog mycket till innan ett servitut som en gång bedömts ge tillräcklig vägförbindelse till fastigheten ska klassas som omöjligt att använda. Det kanske blir dyrare att bygga väg där, eller man får nöja sig med en lägre standard, eller parkera längre från huset osv.

Håller med om att det är mycket bättre att hänvisa till samfällighetens mark om det ska göras en ny vägrättighet. Synd för grannen att den är outredd så det kan kosta mer för det. Men som han beter sig så får han ta konsekvensen av att ha sumpat sin goodwill hos grannarna.

• Gilla
borpålandet
  • Laddar…
borpålandet
harry73 harry73 skrev:
Finns det en möjlighet att dra grannens väg runt din fastighet över allmänningen? Det känns mycket rimligare att bilda en servitut där än på tomtmark
Det är bergigt på den sidan och de måste ha ett till servitut för en annan granne.

borpålandet
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kanske kan ni erbjuda en väg som går en bit bakom snarare än precis framför ert hus; om sjösidan känns viktigare. Hur grannen hanterar allmänningen är inte nödvändigtvis ditt problem.
Ja det är ett bättre alternativ. Eftersom det inte finns några kända ägare till samfälligheten lär den inte bry sig. Parkeringen de byggt på samfälligheten ligger dock på vår tomtgräns så den invänder vi mot. Kanske kommunen också bryr sig eftersom vägen går nära sjön, närmast omkring 30 meter (ritade dåligt).

borpålandet
R Räknenisse skrev:
Men som han beter sig så får han ta konsekvensen av att ha sumpat sin goodwill hos grannarna.
Hade de bara pratat med oss hade de fått veta vad som gäller och det ville de nog inte veta. Går det så går det, tänkte dom. Jag behöver det här, alltså kan jag göra det. Trist och obegripligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.