30 615 läst ·
547 svar
31k läst
547 svar
Hur skall vi kunna ha basindustri framöver?
Det kan förstås mycket väl vara så, men var är beläggen? Utan belägg för det påståendet riskerar vi (ja, jag är på skogsägarnas sida till största delen) att slåss mot väderkvarnar.Krille-72 skrev:
Alla får väl tycka vad de vill, men togs det någon hänsyn till den lokala föreningens åsikt?Maskintok skrev:
kommer inte ihåg.P pmd skrev:
Men det är ju tyvärr så att om den där stigen blivit vandringsled så kan man stoppa en hel avverkning för att få området som rekreationsområde...
har för mig att jag läste att man lämnade området blädat och att det såldes till kommunen..
De flesta större (inte nysågar) idag har en metalldetektor som scannar stockarna för att inte riskera att såga i spik..
Denna placeras oftast innan barkmaskinen, men i nordligare delarna är det vanligt att ha den inne i såghuset (där det inte fryser)..
Edit: Jävla autocorrect..
Denna placeras oftast innan barkmaskinen, men i nordligare delarna är det vanligt att ha den inne i såghuset (där det inte fryser)..
Edit: Jävla autocorrect..
stämmer men den missar en hel del tyvärr..Violina skrev:
Därför så väljer bolagen att vraka en hel trave med timmer ibland... Så istället för ca 700 kr per m3 så får skogsägaren 85 kr per m3..
utan möjlighet att få sitt virke tillbaka..
riktigt oseriös verksamhet...
Nej, vanligen inte.skoge skrev:
Här är ett intressant förslag på hur miljöpåverkan skulle kunna betalas på ett smartare sätt, och som kanske skulle få producenter med stort klimatavtryck att reducera det.
https://www.gp.se/ledare/vi-borde-beskatta-kinesiska-varor-högre-för-miljöns-skull-1.18814149
Att Sverige ensamt skulle göra enligt förslaget i artikeln är lite orealistiskt, så det behövs allierade.
Ring Trump.. detta måste ske nu..P pmd skrev:Nej, vanligen inte.
Här är ett intressant förslag på hur miljöpåverkan skulle kunna betalas på ett smartare sätt, och som kanske skulle få producenter med stort klimatavtryck att reducera det.
[länk]
Att Sverige ensamt skulle göra enligt förslaget i artikeln är lite orealistiskt, så det behövs allierade.
biden är för långsam..
Väljer att undvika allt ovidkommande dravel efter att frågan ställdes och bara svara på frågan.
Genom att inte göra så som vi har gjort till största del tidigare, alltså inte rea ut naturvärden för att skapa en billigare produkt ekonomiskt utan att välja dyrare lösningar som inte bekostas av naturvärden.
Det betyder att saker kommer bli dyrare, tror jag, det kan betyda att vi inte längre kan leva i ett kapitalistiskt samhälle, det kanske krävs en diktatur, jag vet inte, men det kommer sannolikt krävas reformer av ej tidigare skådade proportioner.
Men om jag ska välja mellan att inte ha råd med vissa saker jag har vant mig vid och döda min avkomma och utrota mänskligheten så väljer jag det första.
Jag skulle dock satsa mina pengar på att vi utrotar mänskligheten innan vi väljer att skiljas från pengar på samhällsnivå, därav kan det krävas en diktatur.
Genom att inte göra så som vi har gjort till största del tidigare, alltså inte rea ut naturvärden för att skapa en billigare produkt ekonomiskt utan att välja dyrare lösningar som inte bekostas av naturvärden.
Det betyder att saker kommer bli dyrare, tror jag, det kan betyda att vi inte längre kan leva i ett kapitalistiskt samhälle, det kanske krävs en diktatur, jag vet inte, men det kommer sannolikt krävas reformer av ej tidigare skådade proportioner.
Men om jag ska välja mellan att inte ha råd med vissa saker jag har vant mig vid och döda min avkomma och utrota mänskligheten så väljer jag det första.
Jag skulle dock satsa mina pengar på att vi utrotar mänskligheten innan vi väljer att skiljas från pengar på samhällsnivå, därav kan det krävas en diktatur.
Här i Bravikens närhet går att få massapriset för vraket men jag känner mig lurad och blåst på 600kr/m3 när det vrakasMaskintok skrev:
Tror inte det kommer hålla i sej att koka massa med dagens energipriser så då faller även möjligheten att få mer än vedvärdet för vraktimmret.
Domstolen gjorde förmodligen rätt genom att följa lagen. En domstol kan inte ändra på lagen hur som helst.Krille-72 skrev:
Problemet för Cementa var att det i praktiken var omöjligt att göra en miljökonsekvensbeskrivning som skulle accepteras.
Det är alltså miljöbalken det är fel på, och inte så mycket annat i Cementafallet.
Innan den här tråden kom igång så visste jag inte att det fanns folk som satte upp fågelholkar på annans mark. Inte många numera som går i skogsmulleskola, tycks det. Är Fältbiologerna också på utdöende?Maskintok skrev:
Hur vanligt är det här oskicket?
väldigt..P pmd skrev:
Finns små föreningar som jobbar åt birdlife..
De gör detta dagligen...
4 st holkar hittades i fredags på ett område jag bandade åt skördaren i måndags... Då fanns inga holkar...